Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2013

Av Kvasthilda - 30 april 2013 14:16


Det rör på sig i de europeiska kungahusen.


Av Kvasthilda - 30 april 2013 10:38


Inte nu, men framåt kvällen. I alla fall på den här sidan gränsen. Jag ska snart bege mig över kölen, mot grannlandet i väst o deras närmaste kuststad. Till oss räknat. Två skift på raken har jag min värsta tur. Den där bagarturten när man börjar om tidigt tidigt tidigt på morgonkulan. Nåja. Ska väl inte klaga. Hade ju inställt i helgen. Två turer ska man väl fixa. Det är ju i alla fall inte de där ickiga kopplade turerna med 21-67/42-26 efter varann. Zombieskiften. Nä, jag får sova en natt mellan de här skiften i alla fall. Sen är'e helg igen. Så får vi väl se om Psf ringer ut en på nåt. De har så jäkla ont om folk. Nu?? I april?? Hur fasen ska det bli till sommaren när semestrarna sätter igång? Fattas bara att DA drar in min semester. Beordrar en till jobb. 


Maken drog till skogs i arla morgontimmen. Eller nä. Inte så tidigt. Men tidigt i mina ögon sett. Själv låg jag kvar i sängen efter han stack o läste ut ännu en av Katie MacAlister's böcker om Dark Ones. Fast den slutade inte riktigt utan fortsätter i nästa bok. Hon har lite kul "snodda" titlar på sina böcker. Zen and the Art of Vampires, Crouching Vampire Hidden Fangs. My Big Fat Supernatural Honeymoon. Fast det är inte hennes titel utan titeln på en antologi. En samling av flera författare med bröllopsresor i övernaturliga tecken. Vampyrer o häxor. Vardjur o annat. 

Stoppar ner CVHF i ryggsäcken o drar till jobbet snart. Eller nja. Om en stund. 


Slutar väl med att säga Sköna Maj Välkommen då! Äntligen. Nu eldar vi ut vintern. Häck Väck Vällingsäck. 

(o undrar hur många gånger jag får äta upp det där innan sommaren kommer?)




Av Kvasthilda - 30 april 2013 09:00


Tema nr 37 Dam

120/365


Hon heter inte Valborg. Egentligen vet man inte med säkerhet vem hon är. Man tror dock att hennes namn var Anna Rebecka Hofstad. Svarta Björn. Den unga tjejen som kockade åt rallarna när Malmbanan byggdes. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 april 2013 17:59


Jaha. Då är man betrodd att köra tåg ett år till då. Var o skrev provet idag. Fy, för jävulen vilka frågor. Som Herr Lindgren sa, Kan du växling klarar du provet. Jo, tjena. Tror växlingsfrågorna var enklast. Sen ifrågasatte man sig själv. Markerade fjorton frågor av femtio. FJORTON!! O de flesta av dem hade med tågkörning att göra. Fast när jag gick igenom dem igen visade det sig att jag nog hade rätt på dem. Fick närapå fullt. Ifrågasätter mig själv bara... Vet inte vad jag bommade på för Al hade inte tid med mig när jag blev klar. Telefonmöten. Men skitsamma. "Är du nöjd?" frågade han. Tja, får man väl lov att vara. Fast egentligen skulle man ju säga, "Nä, hade inte fullt". O det var inte en enda flervalsfråga den här gången. Så jag HAR svarat fel på nåt. Nåja. Allt över 80 är godkänt o mitt var nära hundra så jag får väl anse mig vara nöjd. 

Anders hade varit förbi med tårta på jobbet idag också. Min CATO-tårta. Fick ju hundra procent EXAKT, för några veckor sen på hemvägen o då jag mötte honom med en av norskarna i ett lasttåg några stationshåll innan, ringde jag upp honom. "Kul" sa han. "Då kommer det tårta. Faaassst.... egeeentligen får ni tårta om ni har ÖVER hundra". "Ja, men jag vet. Jag ville bara tala om att det är första gången jag sett TRE siffror i den displayen!" Några dagar senare fick jag 126 så då var tårtan legitim - även om den fåniga hundraplussarn kom på en fjantsträcka mellan KOS o Gälka. Det tycker ju inte jag räknas men det var ett kvitto så, JA. Tårta blev det. 


Resten av eftermiddagen har tillbringats i köket. Vi pratade mat o Lillkullen nämnde pizza i förbifarten. JA. Jag vill ha pizza. Ids inte laga en massa mat åt Maken o Knutte OCH åt familjen. Sagt o gjort. Beställde pizza. Pratade med SysterYster, måste nog ta tåget ner om jag ska vara säker på att komma ner för Kullen fick ett mess om eventuell vidare strejk o det drabbar isf flygen o jag vågar inte chansa på att inte komma dit jag ska så det får bli tåg. Vidare var det samtal med tandläkare. Eller tandläkarmottagningen för dem (tandläkarna eller hygienisterna) får man ju aldrig prata med. Provade ringa innan jag for o gjorde provet med det var fan inte lönt. "Vill du bli uppringd klockan 13.40?" Ehh, nä. Vet inte om jag kommit ut från provet då. "Tryck två för att ändra/få en ny tid" "Tryck in det klockslag du önskar bli uppringd"... Men va faaaan. Nä, la på luren o ringde upp dem när jag kom hem. Tvungen att flytta tiden jag blev tilldelad. Den ligger på ett klockslag innan jag slutar en dag o det går ju inte. Såsååå blev det en tid i juli i stället. Om jag kan gå då har jag ingen aning om men det blev i alla fall framflyttat så får jag ta itu med det när jag ser schemat för juli - som inte kommer förrän tidigast den 15 juni. Framförhållning. Not. 

Köket ja. Det var dit jag var på väg. Köttfärsgryta o marinad till älgsteken. De frossar i skogen. Jämt o konstant. Det bästa är gott nog. Maken vill inte ha lök i maten. Köttfärssås. Hmmm.... Det blev lite torkade o smulade trattkantareller, en buljong- o en kryddtärning, idel kryddor, vatten o lite grädde. Pepparstarkt blev det i alla fall... Hostar än. Nästan. Duger det inte får de tamefan laga maten själva nästa gång. 

O Kråkan o Klimpen ska gå på bio ikväll. Alltid kul när de gör saker tillsammans. Iron Man 3. Han frågade om jag ville följa men jag har ju knappt sett de tidigare två. O Kullen surrade om att man borde ha sett både ettan o tvåan o helst Avengers också. O nä. Det har jag inte. 


Åsså till slut:  

Ville visa upp en klänning jag köpte för ett tag sen. Kunde inte låta bli den med alla härliga kryssrutor på den! O nä, inte är den till mig. Står ju Sindy på den :) 


Av Kvasthilda - 29 april 2013 09:00


Tema nr 112 Hisnande

119/365


Det kan vara en enormt hisnande känsla att åka längs Horisontalen. Som passagerare upplever man inte branterna på samma sätt som om man sitter i lokhytten. Långt därnere ligger Rombaksbotn. Allt som är mellan oss och branten är ett litet trådstaket. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 april 2013 23:59


Sista minuten är slagen. O TYRA har namnsdag :) 





Av Kvasthilda - 28 april 2013 15:34


Så kan det gå. Fick helg trots allt. Fast så ledig har jag inte känt mig. Hade instället morgonens tåg redan förra veckan men fick även tåget upp till Narvik inställt. Dock byts det hela ut mot jour motsvarande i stället. Har inte riktigt kunnat slappna av. Tack o lov har telefonen varit tyst. 

Tvättar skitkläder. Bokstavligen. Vi har ju haft en liten flooding i källaren. Skitvatten. Avloppet i tvättstugan rann över o fyllde hela tvättstugan. Men jag hittade en jacka jag letat mitt i allt elände. Nåt positivt i alla fall. Fast den måste tvättas innan jag ens tar i den. Eller det måste jag ju - för att stoppa den i maskinen. Men det gör jag med handskar på. *rys* Tänker på tanterna i Rent hus. De är ju totalt bacillskräcksfyllda. Vilket gör mig lite nojjig också. 

(Sitter också o irriterar mig över teven som står o surrar bakom ryggen på mig. Maken är hemma igen. Han är inte inne men teven står på - som vanligt - o det är hockey?, nah handboll. *bah*) 

Har slängt iväg lite räkningar. Månadens roligaste sysselsättning. Not. Men nödvändigt ont. 

Ska väl försöka fundera på vad vi ska äta idag. För det ligger ju som vanligt på mina axlar. O Maken ville ha köttfärs. Han o Knutte ska ju ut till fjälls i veckan. 

Nähä. Sen då? Äh. Tar väl itu med det där. Ännu en maskin borde vara klar i källaren. Bara att stänga munnen o traska ner med gummihandskarna då. *rys* 


Åsså en liten bild... 

 Han ser lite fundersam ut... 

Av Kvasthilda - 28 april 2013 09:00


Tema nr 126 Identisk

118/365


Den ena är den andra lik. På en lång rad står de, vagnarna, alla identiskt lika.

Utom två. Fast de är också likadana. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards