Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under november 2023

Av Kvasthilda - 30 november 2023 09:00


Eget tema nr 41 Korridor

334/365


Sonen har trampat sjukhuskorridorer den här månaden. Han brände handen på jobbet och har tillbringat några timmar på lasarettet i Falun och kommer att göra detsamma den närmaste tiden med alla återbesök - och en nära framtida hudtransplantation. Det här är Piteå Sjukhus där jag just besökt Sjukhuskyrkan ett par våningar upp och är på väg tillbaks till Gubben, för att vänta in vår extradotter som befinner sig just på det här sjukhuset den här dagen. Hon har också varit in och ut på dessa sjukhus i flera år. 

Dessa korridorer har så olika mening för människor. En kompis till mig avskydde allt vad sjukhuskorridorer hette efter att hennes sambo/make fick cancer och tillbringade sina sista månader på Kiruna lasarett. Jag känner just ingenting för dem. Det är en korridor att ta sig från en plats till en annan. Just nu i alla fall. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 november 2023 09:00


Tema nr 327 Vandringsled

333/365


Den är lite svårvandrad just nu. Lättare att ta sig fram på skidor. Jag gick in en liten bit och såg att leden är välpreparerad i alla fall. Skulle man ge sig ut på den, fick man dock inte se någon midnattssol. Snart ingen sol alls. Helt fel årstid för det. 







Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 november 2023 22:20

Fryser. Fryser. Fryser. Konstant. Trött. Huvudvärk. Ont här och där. Tanten börjar vara gammal. Har B-vecka och en T-tid blev omgjord till ännu ett tolvtimmarsskift. En lång dag i metropolen KOS väntar. Koskullskulle. Ska ta en tripp till "dollars" som kompisen säger. DollarStore. 
Ont i nacken. Fryser. Ont i vristerna. Fryser. Ont i en armbåge. Igen. Fryser. Brukar tända ett tjog ljus och värmeljus, men har inte idats sen jag kom hem från jobbet idag. Då får du fan frysa. 

Har varit en sån där kylerinimärgendag idag. Lämnade kupévärmaren på och ångrade mig. Det började snöa innan jag lämnade stan med dagens första tåg. Kom tillbaks och det var bara lite is så jag lät den vara på. Kom hem efter sista tåget, vilket var med mycket möda och stort besvär. Herre guuuud. Det är inte ofta man får panik och vill gå på toa men idag tog det en timmes väntan, för att fjärren fegade ur och inte släppte vårt tåg före fönstertåget... Det innebar väntan på godståg. Också. O jag hade hoppats hinna till Stopp22 före åtta. För de stänger tjugo alla vardagar. Men har nu öppet både lördag och söndag, fast bara till 18. Inget Stopp22 där inte. För lite personal. O kanske mindre kundunderlag, när hela centrum dör. Åkte förbi där innan jag for ut på jobbet och paniken blev ju inte mindre för det. Skit. Nå, det gick bra. 

Jaja. Bilen. Det lilla som hade frusit under dagen, hade tinat igen, fast det blåste isvindar och all lös snö yrde runt överallt. Kallt. 

Fryser. 

Av Kvasthilda - 28 november 2023 09:00


Tema nr 280 Stoneface

332/365


Ibland blir det inte som man har tänkt sig. Tänka bär inte vatten, sa Ronja Rövardotter. Och så är det. Jag har tänkt köra upp till Camp Ripan för att fota ett av våra Pokéstop hela året. Eller, ja. Det är ju ett gym. I Pokémon GO kallas stopet just Stoneface, men dess rätta namn är Bergtagen. Nu har det aldrig blivit av att jag klivit ur bilen och gått de få metrarna till skulpturen för att ta en bild. Nejdå. Dotra o jag passade på en svinkall novemberdag i stället, när skulpturen - och ansiktet är täckt i snö! Man ser ju inte ens ansiktet. Det man ser, är ett öra och ett stängt öga. Ansiktet pekar upp mot himlen och ligger således under snön. Lena Kriström heter konstnären i alla fall och hon har gjort den här i ett material hon kallar magnetit. I hennes fall är det järnmalmkross mixat med betong. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 november 2023 18:09

Får se hur detta går då. Har anmält mig till nästa 365a. 365 foton plus 1. Det är ju skottår nästa år. Men jag har semester först i augusti och jag vet ju hur hopplöst det är för mitt fotograferande. Hoppas nån av kollegorna kan byta med mig. Tar semester i juni alla gånger före augusti. 

Dessutom har mina zoomobjektiv gett upp och mobilen är ju bara sådär kul att fota med. Nya objektiv och ny mobil står på önskelistan, men jag får nog köpa dem själv om jag ska ha nåt. Bah. Jaja. Jag gör ett försök så ser vi vad det landar i.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2024 

Av Kvasthilda - 27 november 2023 09:00


Eget tema nr 40 Bolmar

331/365


SCAs pappersmassafabrik i Munksund. Piteå har två stora pappersfabriker med olika inriktning. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 november 2023 09:00


Tema nr 363 Över ytan

330/365


Hamnen i Munksund. En del av Östersjön. En liten innanvik där isen ligger. På andra sidan syns Smurfit Kappa. Fd Assi. Pappersbruket. "Det luktar pengar". Sulfat luktar skit, sulfit luktar mat. Sulfitfabrik. Kål o korvsoppa. Just här går röken rätt upp i de tunga snömolnen, men man känner lukten vida omkring. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 november 2023 10:53

Tjejerna är live idag, i Jämtlands residensstad, Östersund.


Har du hört den förut? Ja. Det var ju självskrivet att det skulle komma för nån av uppgifterna. Vi började med presidenten av Republiken Jämtland, Ewert Ljusberg och hans heljämtska ber om ursäkt, härjedalska Lure. Vad som var mindre säkert, var det han försökte berätta. Var det på sommaren eller vintern? Vår eller höst? Han kom aldrig fram till det. 

Ja, va e vår ell venter
Va e natta hell dan
Va e sjö hell myrflo
Da kan då kvitte fan
Fôr alder ha jäg hôrt
En fugellåt som va sô fin
Ja, sleka lure fä man
Alder smôkô no fôr ti'n


Som vitaminpiller och solstrålar beskrevs nästa låt. Vi hörde Walking on Sunshine med Katrina and the Waves. 


Vandrar vidare och hamnar i West Virginia. Eller inte. Titti Sjöblom gjorde en svensk version av John Denvers Take me Home, Country Roads och den heter kort och gott, Gamla väg

Gamla väg, för mig hem till den plats
Där jag bor, låt mig glömma
Låt mig drömma
Gamla väg, för mig hem


Är du hundra på det? sa Annika efter nästa ljudillustration. Vi sökte hela namnet och artistnamnet på Östersunds-dottern som sa Vi kommer att dö. Inte roligaste titeln denna lördag. Hon heter Annika Norlin men går under artistnamnet Säkert!. 


All svensk bondska brukar vara svårt att hänga med i, som jämtskan eeh, härjedalskan ovan, men portugisiska... Brigas Nunca Mais med Elis Regina (här fyllde Shazam sin roll, portugisiska är väl inte direkt min forté, även om man lärde sig vissa fraser när man såg såpan från sydamerika för tusen år sen, Vad hette den, Plantageägarens dotter? Äh, minns inte).  Musiken hör i alla fall till genren bossa nova och det var det viktiga här. 


Björn Skifs och Blåblus. De fick en giiiigantisk jättehit för snart FEMTIO år sen!! på Billboardlistorna. Hooked on a Feeling. Låten fick ju en renässans med Guardians of the Galaxy, en av alla filmer i Marvels stora katalog. Björns band kallade sig Blue Swede när de gorde internationell karrirär. Vem vet liksom vad en blåblus är? Ooga-Chaka


Nånting helt annat. Sa hon att det var en blind orkester som framförde stycket? Lyssnade flera gånger, men fick inte ihop vad Annika sa. Valdemar Alden stod i alla fall i fronten när vi hörde Psalm 539, mer populärt kallad Sommarpsalm, eller då titeln vi behöver för krysset, En vänlig grönskas rika dräkt. Läste på Wikipedia att arbetsnamnet på tonsättningen var Sommarsång, så kärt barn har många namn. 


Vi tar oss upp i bergen.

And I run to the hills
I'm making it on my own
I'm facing my demons, here I go
I'm running, I'm running alone
To the hills
Where the brokenhearted go
I'm running to save my haunted soul
Run to the hills

 

Run to the hills
I'm making it on my own
I'm facing my demons, here I go
Run to the hills

Klara Hammarström tävlade i Mellon i fjol med Run to the Hills. Medryckande. Låten som jag tyckte Norge plankade i årets Mello. Vad hette den? Kings and Queens eller nåt. Queen of Kings. Förstås. 


Hej! Så slutade nästa kryssbidrag som inte har text. Låten är väl Bröderna Lindqvists signaturmelodi. Hoppas de stavar så. Känner en Lindqvistfamilj som alla stavar efternamnet olika. Det är k eller q, kv eller qu. Fast jag tror de flesta i alla fall har ett v i den där kvisten. Nåja, parentes. Wiggen heter melodin. Pappa älskade Bröderna Lindqvist. Han var ju från Härjedalen till det o de från "grannbyn". 


Nästa artist kallade sig Prince. Han sjöng The Most Beautiful Girl in the WorldInnan det gick han under en uppsättning tecken. Går mest troligt inte att skriva eller läsa i bloggen, då en vinkel ingår i webbspråket. Kanske det funkar med en "större-än-vinkel"? O(+> (Ha! Funkade ju. Troligen för att den vinkeln avslutar ett kommando) För att kunna säga det i radion blev det "The Artist" som namn. 


Tyska Ronny (också ett artistnamn) sjöng sin Dunja, du. På svenska har vi hört den med Gunnar Wiklund med en längre titel, Vi ska gå hand i hand


Stay the night, won't you stay the night?
I can be your lover, hold on tight
Stay the night, if you stay the night
I can be your guide to paradise

Alcazar som idag består av tre personer, sen Magnus Carlsson hoppade av; Lina Hedlund, Andreas Lundstedt och Tess Merkel som vi söker till krysset. 


Vi slutade med en artist med "rötterna i Jämtland". Genesarets sjö ligger dock inte där. Det är en låt med femton verser och ingen refräng. Kjell Höglund. 


Eftersom det är lördag, ska jag ta mig ut till Gotland via TV4Play. Tänkte ta mig ut på stan, men struntar i det. Med Black Week lär det vara knökfullt. Gubben ska på del två av kompisens 70-årsfirande ikväll. Igår familjen, ikväll vännerna. Jag var inte bjuden, men det är som det är. Bah. 

Ha en fin lördag! 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards