Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under februari 2022

Av Kvasthilda - 28 februari 2022 09:00


Tema nr 182 Med näbben full

59/365


-.





Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 februari 2022 09:00


Tema nr 123 I en annan del av världen

58/365


Whaitri, åskans gudinna.




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 februari 2022 10:55

Ordningen återställd - inklusive Eldemandubbel idag. 


Vi började med en äkta mexikanare från Skåne, Thor Modéen. 

Jag är en äkta Mexikanare och jag är van att göra som jag vill
jag har ett blod som en afrikanare och vilden spåras i min pupill
att dansa foxtrot som en amerikanare, jag kan det ej att föra rumba sväng
jag är en äkta Mexikanare och jag gillar kvinnor och handgemäng


Resan tog oss till Stockholm för nästa kryssadress och restaurang Tre Kronor som teveserien från andra halvan av åttiotalet hette. Lasse Holm skrev musiken. 


En av Italiens smörsångare på det. Eros Ramazotti sjöng sin Cose Della Vita


Med hjälp av en annan italienare tar vi oss till Spanien och lyssnar till Figaro ur Barberaren i Sevilla. Kompositören var Gioacchino Rossini


Det handlar om äktenskap och svek. Många intriger tills bröllopet står (i Mozarts Figaros bröllop? Läste att det är en fortsättning på Rossinis verk, hur sant det då är). Men bröllop handlar det om i Eldemansdubbelfrågas andra del. Vi hörde Mendelssohns Brudmarsch. Han heter Felix i förnamn. 


Prästen har kanske en son. Gissar att det fanns rätt många hemliga oäktingar på operornas tid. Vi hörde Son of a Preacher Man med Dusty Springfield

The only one who could ever reach me
Was the son of a preacher man
The only boy who could ever teach me
Was the son of a preacher man
Yes he was, (was), he was, (was)
Oh, yes he was


Vi tar oss ut på haven igen, den här gången i sällskap av Ulrik och Mikael Neuman i en Taubevisa. Balladen om briggen Blue Bird av Hull

Bröllop ja. Bästa svaret är nog I Do. Det är också titeln på Arvingarnas mellobidrag från 2019. Idag har mellolåtarna en drös upphovspersoner som ofta är långt många fler än den tävlande på scenen. Nanne Grönwall var en av dem till denna låt. Den tolkades helt underbart av Cherrie i Så mycket bättre, där Casper Janebrink var ensam deltagare, tills han behövde sina vänner i Arvingarna för någon tolkning. 


Tillbaks till Nanne då. Hon tävlade med sin make Peter och Maria Rådsten i gruppen One More Time i mitten av 90-talet. 1996 för att vara precis. De vann och tog sig till ESC i Oslo det året, men föll på mållinjen. Kom tvåa i semin och trea till slut. Melodin de tävlade med var Den Vilda

Stjärnorna gnistrar mot isen
Som klara kristaller

Där flyr han bort med den vilda
Dom rusar som virvlar i ett vattenfall


Fyllda av stolthet och vilja
Rusar som virvlar i ett vattenfall


Vild och vacker. Vacker var också Theo Mackebens vän. Äh. Bel Ami heter den tyska schlagern vi hörde med Ingmar Nordströms. 


Vår mesta mellotävlande är Linda Bengtzing. Hon åkte ur sitt heat förra lördagen, men är som en duracellkanin och återkommer snart igen med ett nytt bidrag.

Jag kan klara mig själv, kan gå ut varje kväll
Komma hem när jag vill
Se en skräckfilm och sen kan jag somna igen
Utan dig tätt intill
Har min tidning ifred och en säng som är bred
Så bättre kan ingenting va'
Jag ljuger så bra

Det var hennes bidrag från 2006 och vi skriver VI i krysset för en sexa rom, nej en romersk sexa.  


I morgon är en annan dag och då har vi avslutat hela mellocirkusen. Eller deltävlingsmomenten. Nästa vecka är det semifinal, som de döpt om Andra Chansen till och nästa jobbhelg är det final. Detta skulle leda mig till Tomorrow ur musikalen Annie. John Williams. 


Vi avslutar dagens melodikryss med att Bamse tar med sig hela gänget Ut på äventyr i Sjumilaskogen. Nej, det var ju en helt annan björn, Nalle Puh. Bamse tar sig ner från Höga Berget och vidare ut på äventyr. Så ska det vara.

Ut på äventyr överallt med Bamse
Skalman och Lille Skutt
Hitta skatter, dinosaurier, sanningens svärd
Över vida hav, över höga berg, ja överallt i vår värld
Genom skogar, mark och dalar ska vi nu på upptäcktsfärd

Melodin den bygger på är från ett annat bergsmassiv, Sarek som tävlade i mellon 2003 med Genom eld och vatten.  


Den var också med i en mellanakt med Johanna Nordström. Får se vad det hittas på ikväll. Jag jobbar, men kanske hinner se nåt innan, troligtvis inte eftersom jag börjar innan programmet smäller av första glitterbomben. Får se det i morgon då med lite tur. 



Av Kvasthilda - 26 februari 2022 09:00


Eget tema nr 10 Mytologi

57/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 februari 2022 09:00


Tema nr 344 Vilka fina detaljer

56/365


-.






  

Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 24 februari 2022 19:56

Det här visade sig bli en av de mörkaste dagarna i historien. Vi började dagen med svarta nyheter och ett flöde i radion som svämmar över och vänds ut och in och fram och tillbaks. Krig i Europa. KRIG! Förbannade storhetsvansinne. Vad skiljer den här dåren från token som försökte ta över hela världen i Andra världskriget? Namnet. Språket. Fast inte hybrisen. Den är mätbart hög. 

Politiker skriker att vi ska gå med i NATO, andra gör det inte. Än står vi utanför och är "neutrala" - så neutral man nu kan bli mot sån't här vansinne. Usch. Tvi. Fy. 

Av Kvasthilda - 24 februari 2022 09:00


Tema nr 108 Handmade

55/365


Handgjort är väl bara förnamnet på snöskulturerna på Snöfestivalen i Kiruna. Deltagarna får ett block packad snö att skulptera till nånting som sedan ingår i en tävling sins emellan. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 23 februari 2022 09:00


Tema nr 364 Överfart

54/365


Hålogalandsbrua har minskat ner avståndet rejält längs väg E6 - i Norge. Gamla E6 går en bra bit in i Rombaksfjorden och över Straumsnesbrua, men den nya överfarten minskar avståndet med några mil! 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards