Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juni 2022

Av Kvasthilda - 30 juni 2022 09:00


Tema nr 231 På grillen

181/365


En snabb lunch... Fint med elgrill. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 juni 2022 09:00


Tema nr 228 På egen risk

180/365


Måsarna kring SysterYsters hus hade ungar på ett tak för någon vecka sen. Tog man tre steg närmare det huset kom de flygande under högljudda protestskrän. Inte bara mamma o pappa utan fastrar o mostrar o andra släktingar. En dag var det åtta måsar som kretsade kring huvudet. Men bara mor o far som gapade och skrek och attackerade. De andra kretsade mest bara runt. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 juni 2022 09:00


Tema nr 50 Efter bad...

179/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 juni 2022 09:00


Tema nr 184 Midnattsdopp

178/365


De yngre generationerna avslutade midsommaraftonen med ett dopp. Det var något ljusare än vad kameran återger men blir alltid mörkare än vi har i våra trakter kring midsommar. Just de bilderna jag tog här, fick mig att kolla tiden på kameraklockan och insåg att den fortfarande stod på originaltid, så den visade en timme fel. Samma visa varenda år. 23.48 var klockan, inte 22.48 som kameran sa. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 juni 2022 09:00


Tema nr 180 Maskrosboll

177/365


-.




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 juni 2022 20:04

Men jaha, så har vi då nått till sista Melodikrysset. Med Anders Eldeman. Åsså var han inte ens på plats idag. 


Första melodin passar in på denna midsommar, med ränta. Solen skiner högt från knallblå himmel och plågar oss med värme. Sun Street är melodin med Katrina and the Waves

Na na na na, na na na na na na na
We're all living on Sun Street
Na na na na, na na na na na na
We're all living on Sun Street


Raggarbilarna luftas i sommartid och inte minst där jag befunnit mig i midsommar. Envikstrakten har varit ett av landets amerikanartätaste områden. Något som alltid kopplats till raggare är brylcrème... Eller Grease om man så vill. Vi hörde ett potpurri av Grease-melodier, Summer Nights, We Go Together, Hoplessly Devoted to You


Efter det fick vi höra en man som bott vid en landsväg i Skåne i hela sitt liv, eller Edvard Persson då. Hans mest kända roll - och film är Kalle Spången, där melodin, just med namnet Jag har bott vid en landsväg ingår. 

Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv
Och sett människor komma och gå
Vad som än drar förbi
Ett skall evigt förbli
Det är kärlekens livsmelodi
När vi, böjda av år
Mot det okända går
Följa kommande släkten väl i våra spår
Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv
Och sett människor komma och gå


Vi vandrar från landsvägen in till en trädgård med vita grindar där Fia bor. Hon blir kompis med skomakarns Hampus och de tillbringar en sommar med att gömma den vita stenen för varandra. Bengt Hallberg spelade sin egen melodi. 


Över till  nåt helt annat, som ofta hör sommaren till. Eller vilken årstid som helst före pandemin. Eldeman kallade den en svensk klassiker :)  Efterfest med Magnus Uggla. Men då den förekommer på balkongen borde den åtminstone höra hemma i varma kvällar och nätter. 

E' re' efterfest på eran balkong?
Så vi kan hångla friskt och dricka Chardonné i kartong
Sedan spelar vi en schlageromgång
Och gissar gamla go'a låtar natten lång

O jag tar mig just nu ett glas vitt ur en låda med just Chardonnay, Chill Out. Vilket hade behövts i den här värmen... 


En av förra veckans artister - och enligt Eldeman själv, en av hans favoriter få ta plats i hans sista kryss. Inte bokstavligen, då melodin var instrumental. 

Vill ni se en stjärna, se på mig
Ni får mycket gärna, se på mig
Tårar kan jag gjuta, blixtar kan jag skjuta
Jag är prima donna assoluta
Ingen man får göra, brud av mig
Se men inte röra, se på mig
Jag från nord till USA, vill en värld förtjusa
Så vill ni se en stjärna, se på mig

Zarah Leander förstås, fast spelat av Salongsensemblen Pompa-Dur. 


Åsså en hel radda damer på det... Ska mycket till att fylla Leanders skor. 

A little bit of Monica in my life
A little bit of Erica by my side
A little bit of Rita's all I need
A little bit of Tina's what I see
A little bit of Sandra in the sun
A little bit of Mary all night long
A little bit of Jessica, here I am
A little bit of you makes me your man (Ha!)


Mambo Number 5! (Ha!)

Lou Bega


Han - Lou Bega - kommer från Tyskland, som också ingår i vår union... EU. Vi hörde Europahymnen, eller Hymn till glädjen, som är en del ur Beethovens nionde symfoni. Lennart Palm i Lerum fick göra sorti hos Eldeman med denna. 


Givetvis fick vi även en Eldemandubbel i hans sista kryss. Två svenska artister. Måns Zelmerlöw sjöng sin Cara Mia och Lena Ph gav oss hennes fantastiskt vackra Månsken i augusti


Han hade nog lite svårt att få plats med alla sina favoriter idag, men ännu en fick några rutor i kryssplanen. Alf Robertson. Han flög över sitt hus. 

O tiotusen fot därnere låg du
väl till sängs.
Långt däruppe satt jag
och jag lovar, att det känns.
Så långt bort och ändå nära
till dig och våran katt.
Ja, jag flög över vårt hus igår natt.

Anders Eldeman var vän med Alf. På riktigt. 


Vi slutade med något som kanske var signikativt för Anders Eldeman inför dagens program, The Sign. Han såg tecken som sa honom att sluta i radion. Mjo... Vi har hört den med Ace of Base men idag var det Trombo Combo som spelade och sjöng. 

I saw the sign, and it opened up my eyes
I saw the sign
Life is demanding without understanding
I saw the sign, and it opened up my eyes
I saw the sign
No one's gonna drag you up to get into the light where you belong
But where do you belong?


O med det säger jag.... Tack för allt, Anders! Hoppas du får ett fantastiskt liv framledes! 

Till er andra. Jag återkommer hela sommaren och framöver också. 



Bilder/Screens från Sveriges Radio/Melodikrysset



Av Kvasthilda - 25 juni 2022 09:00


Tema nr 186 Midsommarstång

176/365


För ett par dagar sen förbereddes midsommarfirandet i Övertänger med att några samlades i kvällssolen för att klä stången.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 24 juni 2022 09:00


Tema nr 185 Midsommarblommor

175/365


Vad är väl mer midsommarblommor, än skogsnäva, eller just midsommarblomster? 



Igår kläddes midsommarstången, här de blomsterprydda kransarna: 


Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards