Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under januari 2013

Av Kvasthilda - 31 januari 2013 12:02


Tiden går. Alldeles för fort ibland. Januari är strax till ända. Årets första månad. 

Mycket snö har det kommit. Myyyycket! Tillome Narvik har återfått sin vinterkostym. Det har varit lite ont om vackra vita vidder där. När jag kom ner häromkvällen hade lastbilar fullt upp med att köra uppskopade snöhögar - antagligen ner till hamnen för att dumpa det i fjorden. Det gjorde de förra året när det var dags att vårrensa By1 från alla snörester. Mycket skit som följer med ner i vattnet där. O där folk står o fiskar. 

Det är inte så kallt idag så allt det där vita är nog snart borta i Narvik och utbytt mot ishalka. Det blir jävelusiskt halt i den där hålan. Isgator. 

E-pigan packar o packar o packar. De flyttar snart. Trist. För mig. men kul för henne,. Äntligen få nåt eget. Eller nästan eget i alla fall. Helt eget är det inte. De hyr i andra hand via en annan Kulle. 

Tänk om Kråkan kunde ta sitt förnuft till fånga o flytta ut också. Trots hennes tre år hemifrån har navelsträngen tänjts igen. Inte från mitt håll för hon är mer än välkommen att söka sig nåt eget. Jobb då först o främst. Voj Voj. Älskade barn. Vuxna barn. Men barn förblir de. Mamma kallar fortfarande oss för "förbaskade ungar". Hon blir åttio i höst. Mormor blev över nittio o likaså farmor. Deras gubbar trillade av pinn tidigare. Farfar var sjuttioåtta. Morfar åttiosex. 



Oj, kaffet är visst klart - för länge sen. GK är inge' kul.... De här herrarna o damerna ovan skulle nog aldrig använt en perkulator. De hade kokpanna. Undrar om farmor hade en kaffebryggare på gamla da'r? Jag ärvde hennes elvisp. Nä, vill minnas att det var en petter i aluminium med rött lock. Ja, inte elvispen då. Så förvirrad är inte ens jag. Än. Pratade ju faktiskt kaffepannor o arvegods.

Kanske bäst att ta lite av det där aforementioned javat o få skallen i ordning. Eller nåt :) 


Av Kvasthilda - 31 januari 2013 09:00


Tema nr 265 Schema

31/365


Mitt schema för februari. Ett av de träligaste jag haft hittills. Som synes jobbar jag varannan helg. Eller ja, man ser en arbetshelg i alla fall. Många svappaturer här. *suck* O dessa evinnerliga B-dagar när jag inte vet vad jag ska göra. Nä, bättre schema har jag haft. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 31 januari 2013 02:04


*gaaaah* Om man kunde komma i säng som vanligt folk ändå.
Vi har haft årsmöte på jobbet. Emedan de flesta kunde gå hem the minute mötet var slut var jag tvungen att stanna för att kolla att protokollet blev korrekt. Tog en stund att renskriva o rätta.
Maken ringde o berättade att han varit in på Gilla o köpt värmeljus. Thänkjoovärrymatch. Tror det blev tre påsar. Han nämnde stugan. E-Pigan skulle ha sin o jag en. Det blir tre, om han nu köpte en till Långa Träsket oxå. Minst. Vi har gjort slut på en påse på några få dagar här. Mysigt att elda värmeljus när det är lite småkallt. Nordanvindem drar genom väggarna.
Nåja. Sova en stund nu då för att kunna somna tidigare i morrn kväll (jo, tjena) o upp i ottan på fredag för en heldag i Narvik. *bah*
NattiNatt!


Av Kvasthilda - 30 januari 2013 14:35


Gudons gröna dalar. Eller gudars skymning. Trött. Igen. Blev intensivt jobb igårkväll med klargöringen av två iskalla lok. De stod utomhus, förvisso vid lokvärmeposter men de var ändå iskalla o värmen funkade inte i den hytten kollegan skulle köra från så allt var isandes kallt. En växel krånglade och ville inte gå till men det var en medväxel o den gick emot när jag klev o hoppade på klotet så det var bara att smyga förbi med loken - vilka hjälpte till att knuffa den på plats. Andra växlar får man inte köra i om de inte är i kontroll men det här är inte en sån växel. Tack o lov - annars hade jag väl stått där än! Den låg så tät o fin efteråt. 

Det har kommit mycket snö i Narvik. Kom ju massor i november men allt tinade bort före jul o har knappt synts till efter det. Nu i veckan har det snöat i hela Norrbotten och väg E10 har ju varit stängd fler än en gång - pga snö o blåst. O än trillar det ner stora flingor. Det var snabbröjt i Narvik, på trottoarer och vägar. Snöplogkanter på över halvmetern. Mycket snö på bangårdarna. O framför allt nere i lokstallet. Snöplums. Tittade i sandboxarna o tackolov var de fyllda till brädden redan! Plumsade runt nog mycket mellan loken utan att behöva släpa sandsäckar mellan stallet o dem. 

Efter det tog det en stund att varva ner o jag somnade väl efter ett-halvtvå nånting o vaknade halövt medvetslös när klockan ringde strax före sex i morse. *gaaaaaahhhhh* 

Länge sen jag varit så trött! Men jag kom hem i alla fall med lok o vagnar i ett stycke. 

Nu har jag en fridag att varva ner på - med ett årsmöte ikväll innan vilan tar vid.


Av Kvasthilda - 30 januari 2013 09:00


Eget tema nr 01 Böjd

30/365


Böjd. Krokig. Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli. Fast de här är böjda redan från start. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 januari 2013 16:59


Nu har det skett ett mord i Sverige igen. Ja, mord i sig är väl inte så ovanligt men att en kille tar livet av sin syster är det. Eller borde vara det. Tyvärr händer det alltför ofta. 
Hedersrelaterat som det heter.
Idioter.
Kommer aldrig att få mitt huvud runt det där.
Jävla konstig religion de har.




Av Kvasthilda - 29 januari 2013 09:00


Tema nr 217 Nyfiken

29/365


Yra Tyra Nyfiken. Va'? Va' händer? Va' gör'u? Hon hörde ett ljud o måste kolla. 

iPhonefoto



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 januari 2013 23:06


Ja! Jag har en idé. Vi skjuter raketer! Vaddå, vi är inomhus? Äh.
Great idea. Not.
Hörni. News flash. Det är bara på Hogwarts man kan syssla med sån't.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards