Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juni 2020

Av Kvasthilda - 27 juni 2020 11:15

Glömde visst skriva klart kryssbloggen i lördags. Började jobba med den, men det kom annat emellan. Livet i stugan. 

Varmt är det. Knott finns det. Ännu mer mygg. Och en o annan brummande hästbroms. Hoppas ni har det gott i sommarvärmen! Så här fick jag ihop det idag. 


Vi började med Eva Dahlgrens nya skiva och En liten sång om flykt


Ett kast åt andra hållet, The Winner Takes It All. ABBAs låt i händerna, eller strängarna på The Shadows. 


Så drar vi ut på vägarna med Deanna Carter och Willie Nelson, som skrev låten. On The Road Again

On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again


Gösta Tedelius med radions underhållningsorkester tog över etern sen med en Jules Sylvain. Sol ute, sol inne


En lite eldemansk uppgift på det. Balett. Vi söker svenska namnet och det var musik ur Nötknäpparen. Den skrevs av Tjakovskij och när han skrev verket satt det någon grinig Alexandrovitj vid ryska tronen. Tsaren. Herbert von Karajan dirigerade sin orkester. 


Så en genrebyte igen. Kärlek gör mig tokig... Ja. Lotta Engberg. Lotta Engbergs med Lotta i ett par lilarandiga byxor i förgrunden prydde ett frimärke 1999. Vi tar en av dem till krysset o skriver in nio


Björn Skifs lallar sig igenom en av melodierna som var med i Sällskapsresan. Förhoppningsvis är vistelserna på dessa platser soliga. De kan vara roliga också... Chansar på det första. Lasse Åberg regisserade. Förstås. 


Ja, där är det väl Sand överallt. På stränderna i alla fall. Laleh

Det får rinna ur mina händer
Sand överallt (Ah)
Det kommer och går och det vänder
Sand överallt (Ah)
Kan inte bära allt som man får
Släpp det du kan (Ah)
Lite hit, lite dit, ja det är ändå
Sand överallt


O i de vida haven utanför kanske man har otur att möta en haj. Nästa musikillustration kom ur nån av Hajen-filmerna. 


Mer gitarrer. The Steelmen utbrast meddelset toner att Säg inte nej, säg kanske kanske kanske... 


Monica Z i en galen liten musikpärla. Siv Larssons dagbok. Musiken är mer intressant än texten, där hon tillbringade dagarna i ända med att kopiera stenciler åt kamrern. 

Upp halv sju, det regnade
Tog bussen in, kom en hel kvar för sent
Kamrer'n var inte där
Skrev tolv stenciler till lunchen
Dagens rätt var vippling med maizenakräm

 Tage Danielsson stod för texten. O vad är vippling? 


Kanske de hade kontoret i Värnamo och närmare bestämt i Apladalen? Låter som nåt Lindgrenskt. Körsbärsdalen. Nangijala. Ännu en gitarrgrupp. Madre Mia. Nej, de heter The Telstars. 


O med det stämplar vi ut för idag. Håll er friska i sommarvärmen! 



Av Kvasthilda - 21 juni 2020 14:19

Det blev lite hackat o malet igår. Löste melodikrysset via en dålig anslutning på norska sidan av Malmbanan. Lyckades få in sverigesradio på mobilen och hittade snabbgenomgången. Väldigt dålig täckning o oftast total radioskugga där. Man måste stoppa ut mobilen genom sidofönstret för att hitta nånting i radiovågsväg. Lyssnade ett par gånger o löste det genom snabben. Eftersom jag bara lyssnade på snabben har jag inget lullull just nu. Ids jag, kommer det senare

Så här fick jag ihop det igår då: 


Det började med en duett med Björn och Agnes. When You Tell The World You're Mine. Vad vi sökte för krysset var den enes medfödda titel och jag funderade vaddå? De har ingen titel, men så kopplade det (inte bara mobilen som hade dålig täckning där o då) att han sökte den ena i paret låten skrevs till. Brudparet. Det var ju Kronprinsessan Victoria och Daniel, mannen av folket. Och när Victoria föddes var hon prinsessa. Kronan tillkom senare. 


Nästa uppgift gällde en förkortning. Vi hörde ABBAs S.O.S. utan text, spelat av Münchens symfoniorkester. 


En trippel på den. Vi skulle ha kompositörens förnamn (ett av dem) och originaltiteln till operan. Det jag hörde var en del av Don Giovanni (eller Don Juan då) av Wolfgang Amadeus Mozart. 


Vi tog oss hem till svenska sommaren och det som drar igång nästa vecka. Utan publik. Allsång på Skansen. Ja, hur många gånger hörde vi inte den när Lasse B var programledare - o hör den än under allsångskvällarna, även i Göteborg. En kväll i juni

Han tog av sig sin kavaj
Sparka av sig båda skorna.
Å så spotta' han ut snuset
Och sa min sköna får jag lov
Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje och de skrattade och sjöng


Underbara ljuvliga Lady Gaga på det. Stupid Love


Sen hörde vi nåt som dottern vill ha under semestern i Falun. Åska. Framför allt med en massa blixtar. Vi hörde  Berlinerfilharmonikerna under ledning av Herbert von Karajan spela Johann Strauss II stycke, som allmänt kallas Unter Donner uns Blitz. Petimeternamnet är Polka-schnell, op 324


Älskade Ängel. O det är hon ju idag. Lill-Babs. Barbro Svensson. Melodin kommer ut filmen om Bert


O på det följde hennes En tuff brud i lyxförpackning, men från första året av Så Mycket Bättre, med Petter. En helt annan version :) 


En vals om sommaren. Bengt Sändh som bara han kan köra nå't. 

Nu är den förbannade sommar'n här.
En obeskrivlig plåga.
Svettig och dammig och sur och tvär
torteras jag av sol.


Thorleifs spelade Stad i ljus, som vi "normalt" hör med Tommy Körberg. Den som många andra schlagers skrevs av Py Bäckman. När tävlade den i Mello undrade Eldeman, mest på kul. 1988.... Det var ett tag sen! 


Det hela slutade med Mello och Mariette med hennes förra bidrag från 2018, For You

I feel your love coming at me like a train on a track
No escape no hiding no looking back
I’m the fool you’re the king I’ll do anything
For you, for you, for you


O där slutar denna väldigt korta och tråkiga sammanfattning för just nu

Säger fortsatt: Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena! Heja Levengood. 



Av Kvasthilda - 13 juni 2020 12:38

Lördag ja. Sitter i stugan o kontemplerar. Lyssnar på Jacke Sjödins underfundiga melodier på Facebook. Han sjöng i en att Facebook visst stoppat honom o satt honom i karantän ett par dagar. Löjligt. Han luftar alla tankar man har om corona och vad som händer detta jävla skitår som 2020 varit hittills. Kan ju bara bli bättre. En kompis till mig brukar alltid köra med devisen 'staket'väljglädje. Finns bara han i hela universum som kastar ut positiva tankar när snön vräker ner i maj. Inte helt lätt att välja glädje då kan jag säga. Men FLYTTA DÅ?!? Öhh. Nä. Det är inte heller helt lätt. Får se hur det går med våra jobb framöver. Mitt företag har varslat en massa människor efter den gigantiska sättningen för några veckor sen. Den kom en vecka innan årets sommarlön och bonus nådde arbetarna, annars är det alltid ett stående uttryck att "lönerna landade" när en sättning kommer. Eller tvärtom. Kände ni sättningen? Det var lönerna som trillade in. Bah. Jädra konstigt detta. Moderskeppet. Firman som inte skulle hinna gå under innan man nådde pensionsåldern. Malm finns. Men hur ska de komma åt det? Jobbigt när fickorna fylls av sten som i sin tur påverkar andra delar av gruvan och det rasar. Läskigt. 

Får se vad sommaren har att erbjuda. Ett par arbetsveckor kvar. Skulle ha varit en, men årets semestrar är förskjutna en vecka så jag får fyra i rad denna sommar. Vi byter arbetshelg till nyår o det grämer mig SÅÅÅÅÅ. Vill inte. Jag vill ha mina jämna helger. Annat blir så udda :p 

Jaja. Ett livstecken - annat än melodikryss. 

Har en  bok jag tänkt använda som dagbok i stugan, men bloggen har liksom blivit dagboken så det har inte blivit mycket skrivet i den. O pga att bloggen just funnits i alla dessa år, har jag "tappat bort" den där boken. 


Av Kvasthilda - 13 juni 2020 11:43

Ännu en vecka har gått och det här är min första sommarvecka detta nådens år 2020. Befinner mig i stugan och andas in lite lugn och ro. 


Ja, det är nästintill oslagbart att vara här en ljummen kväll när sjän ligger spegelblank, som den gjorde i princip hela dagen igår, men det brisade upp lite på kvällen. Oslagbara är en  låt av Niklas Strömstedt

Vi var oslagbara, vi sköt från höften
Vi hade svaret på allt
Alla flickor log och vi gav, vi tog, vi gick ut
Och natten skulle aldrig ta slut (oslagbara)


Pajala ligger öster om min hemort o HAsse Persson, eller Pajala-Hasse då, tog fram sitt dragspel o gungade fram i en grönmålad båt - måste vara på Torneälven då, mycket annat vattten finns det inte i Pajala.  


I've got a right to love my baby
Oh, she treats me just like a king
Hey, I've got a right to love my baby
I said she treats me just like a king
Oh, she eases my mind, body and soul
My baby, she can do most anything

Och kungen där var ju B.B. King. She's My Baby


Matz Bladhs rörde sig i andra kretsar där Guldet blev till sand. Krossade drömmar. 


Vi går från Matz Bladhs som chansade vilt med sin utvandring till något heelt annat, fast inte. Jump in the Fire vrålade de, Metallica. Alltid kul med hårdrock i mellokrysset! 


O ett totalt genrebyte igen, till en av Syster Ysters favoritgrupper på 70-talet, Flamingokvintetten.

Tralla lala lala lala hon är 16 år idag.
Tralla lala lala lala hon är 16 år idag.

Idag det sker.
Hon fyller år.
Hon är så lycklig för sin nya vår.
Nu är hon sötast av dom flickor man vill ha.
Hon är 16 år idag.

Den kom det året min syster föddes, också en svensk melodi av ett amerikanskt original, Happy Birthday Sweet Sixteen.   


Fiender är tråkigt. Jag är benägen att hålla med Veronica Maggio. Vad ska man med dem till? Dock är det nog nästintill omöjligt att inte ha folk man inte håller med om vad de tycker o tänker o gör. Framför allt just nu. 

Vi borde blivit vänner
Vänner är för evigt, dem har man kvar
Fiender är tråkigt
Superdupertråkigt, så kom tillbaks
Det spelar ingen roll nu
Håller inte koll på vad vi sa
Fiender är tråkigt
Hatar att ha tråkigt, så kom tillbaks


Anna Netrevko sjöng något som jag gissar är ur Peer Gynt. Musiken till Peer Gynt stod ju Edvard Grieg för, men texten skrevs av Henrik Ibsen


Åh. ett hopp i genrerna igen. Men det här hoppet gillar jag. Dancing with Myse-elf. Snyggaste Billy Idol.

Oh oh, Dancing with a-myself,
Oh, oh, dancing with myself
Well, there's nothing to lose
And there's nothing to prove, well,
Dancing a-with myself

MTV-stjärna? Ja, det kanske han var, men undrar vad punkarna tycker om det epitetet? Även om Billy Idol var mer pop-punk. Eller inte. 


Lars Roos spelade Taube för oss - igen. Lyssnar på melodierna och jag vet inte om det bara är det att Taube ligger så i svenska folksjälen (nåja, oss äldre själar, ungdomarna vet väl inte ens vem Taube var, möjligen sonen SvenBertil, men Så Mycket Bättre är väl också mer för en lite äldre generation kanjagtänkamig). Oj, vad jag kom av mig. Melodierna. Många går igen i Taubes verk - eller som sagt, är det bara det att man känner igen alla melodier. Idag var det under Dansen på Sunnanö där Rönnerdahl ville ha en bra fiol


Doris Day, bara namnet gör väl att man blir glad? Hennes Everybody Loves Somebody gjordes  med svensk text åt våra poptanter långt innan popen blev  uppfunnen och långt innan de var tanter... :D 

Den som glad är, gläder andra,
ingen kan väl något sådant klandra.
God och glad skall männ'skan vara,
därför ja' vill alltid dela med mig.
Dumt att låta små bekymmer få dig,
till att ändra ditt humör.
Nej, den som alltid glad är,
han ock andra glädje gör.


O med det glädjepillret avslutar jag dagens kryssblogg - som på sistone tycks vara det enda jag gör i bloggen. Tråktant. 


Håll hjärtat varmt, huvudet kallt och händerna rena! 



Av Kvasthilda - 6 juni 2020 11:15

Jahaaja. Glömmer skriva kryssblogg också nu. Jag tror jag stryker hela 2020 ur almanackan o historien - i alla fall första halvan av det. Vi kan bara hoppas andra halvan blir bättre. Jag löste krysset i direktsändning och fick ihop det så här: 


Änglar finns dom? Eurythmics påstår att there must be an angel i alla fall.

No one on earth could feel like this
I'm thrown and overflown with bliss
There must be an angel
Playing with my heart

 

I walk into an empty room
And suddenly my heart goes boom
It's an orchestra of angels
And they're playing with my heart

Gillar dem lika mycket som Roxette. Två duogrupper med en kortklippt blondin o en långhårig kille i konstiga hårfärgermed fantastiska röster och underbar musik. 


O våren har nått hit nu. Ingen Sjösalavår här, men blåsippan har gått i blom och grusmattorna frodas. Mmmm. Inte gräs. Grus. Rönnerdahl dansade runt på Sjösala i alla fall och den som berättade om honom i sin skrivna text var förestås Evert, den ende. Herr Taube, som absolut inte är den ende. Gillar sonen mer. Hans Arrendal spelade. 


Vi tar oss en minut. För it takes just a minute. Inte Rönnerdahl, men väl Rongedal. Tvillingarna från Mello 2008. 


Om jag hade pengar. Nej. If I had a hammer var det ju. Men vilka var det som gjorde den? The In Group? Har noterat det i alla fall. Pete Seeger skrev den en gång. 


Jeja Sundström på det, som tog sig an en psalm, nummer 251. Detta krävde dock en liten googling. Jag kan inte mina psalmnummer. Alls. Vart jag går i skogar, berg och dalar. Söksvaren visade också att det var Carl Olof Rosenius som skrev den. 


Lennart Palm på det. Något som barnbarnet tjatat om hela hösten. Min tand är lös. Nu börjar de ju växa tillbaks igen o fylla igen alla ljuvliga sexårsgluggar.

Min tand är lös, åh min tand är lös
och när jag tappat den ,är jag en gammal tös
Min tand är lös, den är jättelös
snart är jag en tandlös gumma!

Vad ville han då Eldeman? Jo, man vill att den ska följa med, roten. 


Nästa kryssbidrag, ver ett mellobidrag som inte tog sig till finalen direkt utan de tävlande fick åka till Kiruna för Andra chansen. Jag var o såg dem, när de fick däng av Nordman. Carola och Andreas med sin One Love. De kallade sig Johnson & Häggkvist. 

Oh, baby, one love
Walking in the darkness, I need one love
Always there to help and guide me
One love, that’s all I need

 

One love
Bigger than the two of us now, one love
I’m not afraid to put my trust in one love
That’s all I need


One Love. Only Love. O den senare var huvudtema i Mistrals dotter. Nana Moskouri. 


Sedan fick vi en låt som Ella Fitzgerald brukar göra, fast instrumental idag. I Love Paris. O Paris ligger i Europa


Don't Get Me Wrong. Nä, det är dumt att skriva fel i krysset. Pretenders framförde sin låt. 

Don't get me wrong
If I'm acting so distracted
I'm thinking about the fireworks
That go off when you smile


Nils Dacke och Lennart Palm i samma kryss. Herr Dacke spelade en gammal Schyttslåt, Aj Aj Aj, det bultar och det bankar.... Aj då. Fast så länge det bultar o bankar lever man o det är ju positivt! 


Vi slutar med norska gruppen A-Ha och deras Take on Me

Take on me (take on me)
Take me on (take on me)
I'll be gone
In a day or two


O med det säger jag igen.

Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena! 

Lite si o så med det just nu. Håll avstånden! 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards