Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under oktober 2021

Av Kvasthilda - 30 oktober 2021 10:59

Yayy! Brickorna har kommit och fanfaren var mer pompös än vanligt. Fast inte vann jag nån för det. Sitter i stugan och löser veckans kryss. Utanför fönstret är det disigt. Höstdimma. Hög luftfuktighet. I stugan brinner det i kaminen och det är hög mysfaktor. 


Dagens kryss började med Elton John och hans hyllning till Marilyn Monroe, Candle in the Wind. Han skrev om den för att hylla prinsessan Diana, Goodbye England's Rose


Älgar har inget trafikvett och Trafiken bröt in mitt i melodin för nästa kryssadress, men vi hörde Jules Sylvains Nu ska vi vara snälla, som  skrevs till Karl Gerhard. Idag spelade Bela Sanders - utan text. 


Sånt är livet, sånt är livet
Så mycket falskhet bor det här
Den man förlorar vinner en annan
Så håll i vännen som du har kär

Anne-Lie Rydé


Han har gått ur tiden, näste man. Evert Taubes Så skimrande var aldrig havet översattes till Hede-mål och sedermera Jämtlands President Ewert Ljusberg sjöng själv sin text. 


Musikal på det, Brittisk musikal av en amerikansk film, Sunset Boulevard. Sarah Brightman sjöng Surrender från  musikalen. 


En stor del av svensk musikelit var med på nästa skiva. Ulla min Ulla


O Harry Nilsson hette amerikanen som gjorde Without You - långt före Mariah Carey.

I can't live, if living is without you
I can't live, I can't give any more
Can't live, if living is without you
I can't give, I can't give any more

Har ni sett den bulgariska versionen med "Ken Lee"? Galet. 


Galet är också ett attribut man kan ge Linda Bengtzings texter. Idag hörde vi Killer Girl från mellon 2016. 

Du ska kyssa mig, du ska dyrka mig
Kanske smiska om jag vill
Va en gentleman, dissa Instagram
Fylla badkar med champagne

 

Baby, baby, du har ingen koll
På hur speciell jag är
Jag är en killer girl, du ska passa dig, så hey
Säg mig vem tror du att du är


Whistling Jack Smith framförde en melodi som heter I Was Kaiser Bill's Batman i original. Den fick svensk text i slutet av 60-talet och hette då Ina och Nina och Stina. Mona Wessman spelade in den. 

Många var de
Som ville se
Ina och Nina och stina.
En från Baku
Nån från Peru,
Ja, ända ifrån Wilhelmina.
Alla som kom
Fick vända om,
Inga var tillräckligt fina.
Ville väl som sig bör
Tänka sig för,
Ina och Nina och Stina.


Mambo All Stars spelade för nästa uppgift, Tea for Two. Vi skriver in te


Förra året släpptes nästa melodi, Stupid Love med Lady Gaga


Royal Philharmonical Orchestra in London spelade hela melodin som vi sällan hört - just hela. Det var signaturmelodin till L.A. Law, Lagens änglar


Vi slutar dagens äventyr i en tango, Tangokavaljeren tror jag minsann. 

Får jag bli dein tango-kavaljer,
blott för några timmar
och få en kyss och kanske fler,
och vad se'n än sker,
aldrig mötas mer.
Får jag viska att jag har dej kär,
får jag le och dansa,
med dig uti en tango där,
varje steg oss bär mot lyckan.
Den sanna livspoesien, finner vi i en, tango,
som för en natt mej beviljas, och se'n vi skiljas igen.
Så till slut är allt vad jag dej ber,
att för några timmar,
få bli din tango-kavaljer,
som en natt du ger, din kärlek.

Redigerat en vecka senare... Det förklarar varför jag inte kunde sätta fingret på melodin. Vi hörde ett potpurri av tango-melodier. 


O medan jag skriver kryssblogg gick Maken o la sig under täcket en stund. Han kliver upp i ottan. På måndag klår jag honom, men inte i vanliga fall. *gäsp* 

Ikväll startar säsong 12 av Så Mycket Bättre. Spännande gäng! 



Av Kvasthilda - 23 oktober 2021 10:57

Hej i lördagen. Jag är så glad att jag fått vakna i vettig tid idag i stället för att kliva upp i ottan som jag egentligen skulle ha gjort. Inställda tåg. Har varit lite nervös inför helgens tidiga ottejobb, men det har inte kommit mer snö  sen det plogats. Vi fick nära 3 dm på ett par dagar. Lite vind på det hade stökat ordentligt med min förmåga att ta mig till jobbet innan snösvängen kommit sig ut... Kunde lösa krysset hemmavid i stället, i lugn och ro utan en massa störande element. Så här ser min lösning ut idag... 


Firar lite med Champagnegaloppen av HC Lumbye. Tivolis symfoniorkester spelade. 


Har hämtat paket med julklappar, inte en bok, utan en hel serie. Kan ju inte skriva mer än så, då personen i fråga kan läsa det här. En bok är namnet på en av Eva Dahlgrens många låtar. 


Böcker är intressant och förr vad det det enda som kunde stilla ens nyfikenhet. Idag är det Internet som gäller för att söka information, av vilket område än sökningen innehåller. Lite mjukporr kanske? Filmerna vi söker blev ofantligt omtalade på 70-talet, när de släpptes på biograferna. Vi hörde Lennart Svan intervjua Lena Nyman om filmerna Nyfiken gul och Nyfiken blå. Eller bara den första av de två. Vi skriver nyfiken i krysset. 


Lena ingick nog i mångas våta drömmar, där och då. Wildest Dreams är en låt av och med Taylor Swift som hon skrev tillsammans med Max Martin och Shellback, två svenska musikproducenter. 

Say you'll remember me
Standin' in a nice dress
Starin' at the sunset, babe
Red lips and rosy cheeks
Say you'll see me again
Even if it's just in your
Wildest dreams, ah, ha (Ha, ha)
Wildest dreams, ah, ha


Med lite tur kan man kanske få Max att skriva en låt till sig. Bah. Vi hörde Stanley Holloway sjunga som sotaren Alfred P. Doolittle i en av My Fair Lady-musikalens mest kända låtar, With a Little Bit of Luck, som på svenska blev Med en gnutta flax. VI har bland annat hört den med Jan Malmsjö och Stefan Ljungkvist. 


Eliza Doolittle rör sig på mörka eller upplysta gator i London där hon försöker sälja små blombuketter, bland annat till Professor Higgins som spelats av Tommy Körberg i Sverige. I Mellon 1988 tävlade Tommy med Stad i ljus som skrevs av Py Bäckman. Thorleifs spelade utan text idag. Månntro vonkis jublade idag? 


Vi åker till andra mycket belysta städer i världen. Eller en specifik. Dit åker Alex Foley för att reda ut mordet på sin kompis, då spåren leder honom till Hollywood. Han får hjälp av Beverly Hills-polisen, om än något motsträvigt. Beverly Hills Cop, eller Snuten i Hollywood. Alex spelades av Eddie Murphy.

The heat is on, on the street
Inside your head, on every beat
And the beat's so loud, deep inside
The pressure's high, just to stay alive
'Cause the heat is on

Glenn Frey framförde melodin. 


Vi stannar i USA och lyssnar till en melodi av Barbra Streisand. Woman in Love. Fast egentligen inte. USA alltså, Spelade gjorde Roland Andersson - på dragsel. Vem hade kunnat tro att ett dragspel kunde fixa den? Jag vet inte vad Eldeman svamlade om filmmusik? Har den varit med i nån film? Videon till låten innehöll diverse filmklipp, vet jag. Nåja, parentes. 


Ainbusk mötte voffsingen Lassie igen. Texten skrevs av Marie Nilsson och hon läste in förberättelsen till melodin.

Det var en dag och jag var fyra år
Jag trodde mer på det onda än det som va gott
Jag var fyra år och det fanns hemska typer i mitt rum
Svarte tapeter, kalle trumpeter, blodpannkakor och planeter
Och i luften surrade slag mörkret var mycket mörkt
Och ensam och rädd var jag
Tycker ingen om mig?
Ingen tycker om mig
Då kom hon som ett ljus ur mörkret
Hon slicka min kind och sa "hos mig är du trygg och varm
Jag ska värma ditt hjärta, jag tycker om dig"
Och i hennes ögon tindrade kärleken

Benny Andersson skrev musiken. 


Gitarrgruppen The Vikings spelade en melodi om en tjej för oss. Lilla vackra Anna


Svaret på sista uppgiften hade jag fyllt i för länge sen så jag glömde att Anna inte var sist. Nej, sist ut idag var lite egenreklam från Eldeman. Vi hörde Kärlekens rödaste rosor som är signaturmelodi till Eldemans andra radioprogram, Da Capo. Enda gången jag lyssnar på det, är om jag lyckas ratta in P4 en kväll när jag jobbar. 


O med det säger jag, på återseende. -hörande. -läsande. Nånting. I morgon ringer klockan 03.15 *Gäsp* 




Av Kvasthilda - 16 oktober 2021 11:32

Lördag morgon i stugan. Vi vaknar till en vit värld. Och det kommer mer. På tvären. Får se hur det går att ta sig härifrån nu. Skulle åka in till Piteå idag, var det meningen, men vädret vill annat. I morgon  ska vi norrut, kommer bli intressant. 


Man skulle haft Bamse med sig på hemresan och ett par av Farmors Dunderhonungsburkar ifall man kör fast i snömodden. Det inledde dagens kryss. 


Skyfall. Ja, på tvären. Fast snö, inte regn. Adele med en av senare Bondlåtarna. 

Let the sky fall
When it crumbles
We will stand tall
We'll face it all together
At skyfall


James Last tog oss in i filmens värld. Musiken till Love Story skrevs av Francis Lai. 1970. Det är längesen. 


Viel zu Weit, Det var ett bidrag till Eurovisionen 1993. Tävlade gjorde Münchener Freheit


Sofia Karlsson sjöng Till min syster.

En sång till dig, min syster, när all marken väntar vår!
I Luossas ljunghed surrar yr av vind och vilda bin.
Där lärde vi oss tunga steg i våra yngsta år,
och ingen vet hur djupt vi drack vår barndoms beska vin.

Den skrevs av Dan Andersson. 


Systrar. De kan älska o hata varandra. Jag och min syster tillhör den förra kategorin. Stand By Me. I vått och torrt.

And darlin', darlin', stand by me
Oh, stand by me
Woah, stand now
Stand by me, stand by me

Ben E. King sjöng för nästa kryssadress. 


Mer lugn och fin musik. Monica Z sjöng själv idag, för omväxlings skull. Sakta vi gå genom sta'n. Den skrevs av Beppe Wolgers. 


Går det fortare än i sakta promenadtakt kanske något oförutsett händer - som idag i detta evinnerliga snöande. Många bilar sitter fast i snödrivor längs vägarna. Kan bli svårt för utryckningsfordon att ta sig fram till olycksplatserna. O det leder mig till Cityakuten, eller E.R som serien heter i original vi hörde signaturen till. 


Justin Bieber. Många tycker han är en olycka i sig själv. Men de förtjänar väl inte honom då...? Deserve You sjöng han idag. 

I feel like
I don't deserve you tonight
It's in the way that you hold me
I don't deserve you tonight
It's in the things that you show me
I need you, don't let me go
Need you, don't let me go, I feel like
I don't de.., I don't de.., I don't deserve you tonight


Lars Karlsson och Anders Larsson, var det så? Tappade bort mig mitt i skrivandet då det händer saker med barnbarnet kring benen :) De spelade Klöversnoa av Ted Gärdestad och den utspelar sig på en klöveräng


Månskuggor. De är obefintliga just nu. Alldeles för tjocka moln. Och snö. Moonlight Shadow är en av Mike Oldfields gamla dängor och Maggie Riley sjunger. Jag befinner mig kring gymnasieåldern när jag hör den. 


Vi slutar i Mellon under ledning av Lennart Palm. Christer Sjögren tävlade med blått svandun. Helt galet. I Love Europe


O  med det avslutar jag det här och håller alla tummar att snöandet avtar. 



Av Kvasthilda - 9 oktober 2021 14:29

Vi har fått (min) första snön i dagarna som passerat (skrev min första snö, då det har snöat tidigare också). När detta skrivs finns inget kvar. Kom hem tidigt i morse och det var halt av isiga vägar. Nu sitter jag och gäspar efter min ottetidiga uppstigning i morse. Löste krysset under förmiddagen och så här fick jag ihop det idag. 


Vi började i Melodifestivalen 2004. Då tävlade Petra Nielsen med Tango Tango. Likt året kom hon fyra med den. 

Tango! Tango!
Come on let's tango you and I
Tango! Tango!
Until the morning will arrive
Tango! Tango!
Let's do the tango you and I
Hold me tight and dance all night and don't let go


Sommarvindar på det. Frank Sinatra med just Summer Wind. Han har någpn "cousin", vilket avstånd det då var som har en dotter/brorsdotter eller var vi hamnar i släktleden (hon hette Sinatra så på fädernet) som var utbytesstudent när jag gick i gymnasiet. Hon gifte sig med min barndoms stora crush och de fick två barn. Så kan det gå :) 


Sen blev det Evert Taube och Fritiof i Arkadien.

På Colla Bellas höjd, där geten skuttar
och glesa furor skugga ginst och sand
där finns en grön oas, en äng, som sluttar
ner mot en vindal och en palmklädd strand.
Där ser man Corsica i siktigt väder
och Provencalska bergens blåa bård.
Där doftar kaprifolium och fläder,
där kan man vandra ostörd utan kläder
långt ner i dalen ligger närmsta gård.

Colla Bella i texten ligger i Ligurien i Italien. Han reste runt en del, herr Taube. 


Olle Eilestam sjöng om Blå vågor och originalet handlar om vatten också, mörkblått då, Moon River

Moon river, wider than a mile
I'm crossing you in style some day
Oh, dream maker, you heart breaker
Wherever you're goin', I'm goin' your way


Monika Bring med sin silversaxofon och Svenssons Treooo spelade för nästa kryssadress. Som utspelade sig En kväll i juni


Sommarvindar, junikvällar. Jadu. Önskar att jag hade haft semester i juni i år och inte i augusti som det blev med vårt rullande schema. I stället för att gräva ner sig i det i all evighet får man väl ta ett blad från Oasis repertoar och tänka, Don't Look back in Anger


Gånglåtar hör också sommaren till. Spel-Olles gånglåt spelades av ett band som en gång i tiden - innan det begav sig, hade The Beatles som förband... Den folkparksaffischen hade man velat se. Huvudartisten den gången var Trio Mé Bumba. 

Sol, sol, sol i de glimmande snår
Sol, sol är det var jag går
En speleman (med flöjt i hand), en jätteglad
En speleman, en jätteglad, en speleman, en jätteglad
En speleman, en speleman är jag


Mer sommar. Richard Clayderman spelade om Öppna landskap. Ulf Lundell skrev den, men var den skrevs vill alla ta del av, oavsett var det var. Han ska vara med på Kirunafestivalen nästa sommar. Jag är i alla fall ledig då och får se The Ark! Ulf Lundell får väl vara med på ett hörn då. Griniga gamla gubbar. 


Öppna landskap kan ge ett jädra drag om det blåser. Eller en sjö vid kanten på tomten (i stugan). När vindarna viskar mitt namn, och namnet de viskade var nog Roger Pontare


Vi håller oss kvar i sommarlandskapen. Svårt att göra många av de där uppdragen de tar sig an i Mästarnas mästare om det inte är öppet vatten o vad de nu pysslar med, när de ska avgöra just vem som är bäst. Av de bästa. Musiken skrevs av Andreas Mattsson. 


This is the time, we've got to get it right...
Touch me, touch me, I want to feel your body

 

Your heartbeat next to mine
(this is the night)
Touch me, touch me now...
Touch me, touch me now...

Samantha Fox. 


Strandhugg. Att angöra en brygga. Thomas Thörnholm spelade tillsammans med, ja vem? Hittar ingen Kari Sanderlen, men skrutt samma. 


O vi slutar med tre bokstäver. Bokstavligen. Marinens musikkår i Karlskrona spelade marsch ur Kärleken till de tre apelsinerna. Alltid lika svårt att koppla apelsiner till en marsch. Men tre var de.  


Det börjar ju vara säsong för apelsiner igen. Mycket C-vitaminer. Har en sur satsumas i köket. Kanske ska ta en sån. 



Av Kvasthilda - 2 oktober 2021 12:14

Jahapps. Oktober. Tiden flyger när man har kul? Nä, den rullar på ändå. Här är jägarna ute i regnig och blåsig skog idag. Måtte de ta ner den där tjuren de sett stryka omkring nu då. Jag tar sån tid på mig att komma till skott med kryssblogg att kaffet kallnat varje gång. Inne på tredje koppen nu, som kanske hinner drickas varm.... Ska kaffet vara kallt, ska det vara riktigt kallt och gärna sött och mjölkigt. 


Söt och mjölkig var hon inte idag, Lill-Babs. Hon sjöng om Anna Stark med Lars Forssells text. För krysset ska vi ha hennes förnamn, Barbro då. 


Janne Bengtsson tog oss in i barocken och ett stycke av Johann Sebastian Bach. Vi hörde även Calle Moraeus på banjo. Det finns en del musik av Bach för banjo, även om det inte direkt känns speciellt barockt... 


Nåja, I Still Have faith in You. Rösten håller inte som i fornstora dagar, men det är omisskännligen ABBA i den nya musik de släppt. 

I still have faith in you
It stands above
The crazy things we did
It all comes down to love

 

Do I have it in me?
I believe it is in there
For I know I hear a bittersweet song
In the memories we share
Do I have it in me?


abba-ba-bas. Ryske Ivan Rebroff stod för nästa illustration i Ach, Natascha!. Han är utan tvekan bas


Tomas Blank och Göteborgs Symfonietta spelade svensk schlager för nästa adress. Den tillskriver vi Birger Sjöberg, vad det nu var de spelade. Just ja, Längtan till Italien..


Tro hopp och kärlek. Aldrig ska jag sluta älska dig är en av Jonas Gardells mest älskade melodier. Helena Bergström sjöng den ur filmen Livet är en schlager, där hon sa sig hade skrivit den själv när hon lämnade in den i ett Mellobidrag. Hade hon ju inte... 

Aldrig ska jag sluta älska dig
du är allt jag har och allt jag ber om
hoppas tror och vill att du ska hålla fast vid mig
att du är där för mig som jag är där för dig
ge inte upp


The Shadows spelade Don't Cry for Me Argentina ur Evita. Andrew Lloyd Webber. Förstås. 


Ingenting går upp mot gamla Skåne.
I Landskrona, är det toppen tycker jag.
Ingenting går upp mot gamla Skåne.
På den plats man är född, ja där trivs man mer än bra.

Siw Malmqvist, det bästmest skånska vi har. Av kärlek. 


Solna Brass spelade mer musikal för oss. Lars Gunnar Björklund (inte sportkillen) dirigerade dem genom ett stycke ur  Kristina från Duvemåla, Guldet blev till sand


När din lille pys blir stor. Jahapps. Det var så den hette, melodin Ulla Billquist sjöng till ack av Rünos Dansorkester. Inte Rynos?  Ryno Rockers är nåt annat o de kom från Dalarna.... 


"Popmusik i orkestertappning", Vi hörde The Beatles I Saw Her Standing There


Pretender hette sista låten och de låtsas kanske vara nåns Lillasyster, grabbarna från Göteborg. 

You know that I remember, remember
The way you bled me out
Pretender, pretender
Addicted to your lies
You're the sharpest knife
Couldn't feel when you drove it inside
Pretender, pretender
A snake's tongue in your mouth


O med det slutar jag veckans kryssblogg. Sverige är öppet och allt är som vanligt igen... Kanske. Kan  bara hoppas. Jag är då glad att jag kan ta en promenad i Narvik igen - när det så vill sig med tider och annat. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards