Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2022

Av Kvasthilda - 31 december 2022 10:01

Nyårskryss med Annika Jankell då'rå. Hon är ledig hör jag....... ååå neeejjj! Skrev hela krysset och skulle kopiera texten när jag precis skrivit klart det sista - så kastades jag ut. Börja om från början.

Krys-s-tat är bara förnamnet när Annika drar igång sitt "kryss för Dummies". Vi vet vad en dubbel är och hur man hittar till lodrätt fyra. Bah... Nåja, så här ser min lösning ut idag då - om jag nu får ihop det igen. Har inte tid att skriva ett nytt, men måste i alla fall försöka hinna med. 


Första uppgiften handlade om ABBA och deras tidiga namn., Det kan stavas på två sätt så jag hoppas de godkänner alla stavningar. De kallades Festfolket/Fästfolket men även Två gånger fästfolk, innan de kom på att bara ta initialerna. Lite enklare för kineserna. 

Happy new year, happy new year
May we all have a vision now and then
Of a world where every neighbour is a friend
Happy new year, happy new year
May we all have our hopes, our will to try
If we don't we might as well lay down and die
You and I


Kinesen Ling Ling spelade piano för nästa adress. Den som får The Celebrated Chop Waltz spelad för sig blir troligen firad av någon anledning. 


Många, långa, långsamma ledtrådar för nästa svar. Dagens första uppenbara avsnoppning. Vi hann inte höra hela Dotters låt New Year

Oh, I wanna learn how to love again
To live and let go, oh
Ooh, I wanna cry and laugh with all my friends
Oh, this year
I wanna dance, I wanna take all my chances
Hold your hand tight when it gets dark
Oh, I wanna wish you with all my heart
Happy New Year


Vi drog till Rio de Janeiro sen, och Copacabana tillsammans med Barry Manilow för en nyårsfest. Kanske. Festen började då i förtid, för musiken dog innan vi hann dra iväg en skål. 

At the Copa, Copacabana (Copa, Copacabana)
The hottest spot north of Havana (Here)
At the Copa, Copacabana (Copacabana)
Music and passion were always the fashion
At the Copa, don't fall in love
(Copa, Copacabana) Don't fall in love
(Copacabana, Copacabana)


Elvis sjöng Are You Lonesome Tonight? och i Sverige hade vi Arne Qvick som frågade Är du ensam ikväll?


En helt ny värld. Vi kan bara hoppas att vi ser det när vi får ett nytt år, men med Putin i öst vettefan hur det ser ut med den saken. Lite roligare är filmen Aladdin där Jasmine och Aladdin sjunger A Brand New World, när de flyger omkring på en matta och spanar in världen omkring. 


Vi avslutar första halvan med fyrverkerier. Fireworks. När dessa pryttlar bränner av kan det vara jättebra att ha en förbandslåda i närheten. First Aid Kit. Vi söker också ett av de fem elementen och det är i det här fallet eld


When the bells all ring and the horns all blow
And the couples we know are fondly kissing
Will I be with you or will I be among the missing?

 

Maybe it's much too early in the game
Ah, but I thought I'd ask you just the same
What are you doing New Year's, New Year's Eve?

Ella Fitzgerald, Vi plockar ur hennes initialer, EF


Nästa melodi började i sången, inget intro där. Tiden rinner iväg. As Time Goes By med Bryan Ferry. Tror inte jag hört den versionen tidigare. 

En av Europes mest älskade låtar sen. The Final Countdown, men nedräkningen kom av sig då hon bröt av den långt innan sluttonen. 


Leo Rojas spelade Dreamcatcher. Vackert. Vi kopplar den till en sydamerikansk kultur, inka. Bara ordet gör mig glad. 


Är du ensam ikväll? Då kanske Carole King kan hjälpa, You've Got A Friend

You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come running
To see you again
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there
You've got a friend


Vi slutade med en fin melodi som inte ens tog sig igenom andra versen idag. Sir Rod Stewart sjöng Auld Lang Syne.

For auld lang syne, my jo,

For auld lang syne,
We’ll tak a cup o’ kindness yet,
For auld lang syne

Adlade Rod är engelsman, men hans far och melodin är från Skottland


O med det är jag tillbaks där allt kraschade, om än med en annan text än jag från början hade. 


Gott Slut! Gott Nytt År! Hoppas alla har en fin kväll och förhoppning om ett bättre 2023. Världen är galen så det återstår att se. 


Av Kvasthilda - 31 december 2022 09:45

Har just laddat ner dagens göromål - att köra tåg - och över tolvslaget no less. Det här tåget/den här turen är ofta inställd, men den gick på julafton och verkar ska gå även idag. Jag bryr mig inte så mycket om det där med nyårsfirande, men hade gärna suttit hemma o tittat på teve och bara myst med en kopp te eller nå't. Annat går ju inte an, då man får jour i stället och som det blåser idag kan vad som helst hända. Hoppas bara att det inte händer mig ikväll, utan att allt rullar på som det ska. 


Med det ska jag gå o hämta en kopp kaffe innan sista Melodikrysset för i år drar igång. 


Gott Slut och Gott Nytt År! 


Av Kvasthilda - 31 december 2022 09:00


Tema nr 146 Klar

365/365


Sista bilderna för i år. Jag bjuder på två idag från två tillfällen, nu i december. 

Jag är nu klar med temat för i år. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 december 2022 09:00


Tema nr 159 Körsbärsblom

364/365


Tvenne Oshogatsu Barbie - Gott Nytt År på japanska. 

Körsbärsblommor är vanliga mönsterdetaljer i kimonotyger, som den rosa här. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 december 2022 09:00


Eget tema nr 46 Frostkristaller

363/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 december 2022 09:00


Tema nr 43 Den röda soffan

362/365


Nytt möter gammalt. En ny kille (för mig i år, fast han har ett par år på nacken vid det här laget) från Integrity Toys hänger i Sindys gamla soffa från 70/80-talet. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 december 2022 09:00


Tema nr 349 Vinterväg

361/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 december 2022 09:00


Tema nr 255 Sidoblick

360/365


2022 Holiday Barbie. 

Den rödhåriga fanns bara att köpa på Wal*Mart i USA och det har varit besvärligt att få tag i en, än värre två... När jag skriver detta, väntar jag på min andra. En ska stanna i kartongen, den andra ska "lekas" med. De är inte alls dyra i USA, men med frakt och tullar och alla andra pålägg vi ska dras med, blir de långt från billiga i slutändan. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards