Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under mars 2010

Av Kvasthilda - 31 mars 2010 21:53


När jag var på väg hem efter jobbet idag såg jag att traktorn varit o plogat vägarna hos oss. Skrapat dem. Hade Juniors kamera med mig och tog några snapshots av snöhögarna. Så här ser snön ut hos oss. Malmdamm. Lager på lager av svart malmdamm, mellan snölagren. Ser ut som rån. Eller wafers. Fast inte med citron- eller chokladsmak. Lite för bleka va?



Onsdag idag...

VAR ÄR MIN KAMERA?????

Hoppsan.... Den ÄR i Kiruna, as of today. Kan ju bara hoppas att de ringer min mobil nu och inte försöker med hemtelefonen, för den fungerar inte. Eller jo. Det gör den nog men vi har inte kopplat in den.... Hmmmm...

Tur att jag börjar jobba om sådär ungefär ett dygn. Jag är hemma i morgon! Kan alltså ta emot den själv :-))  

Aaahahhhhhhhhhhhhhhh.


Av Kvasthilda - 31 mars 2010 09:00


Tema nr 136 Katt

94/365


Med en alldeles levande katt i huset borde det inte vara nåt problem att skapa detta inlägg... Nä. Men jag valde ändå en annan kisse. Jordens största katt. Eller, nej. Men Djurens Konung. Ett lejon i ebenholst. Katten är lite tandlös bara. Det har suttit både klor i tassarna och vassa tänder i munnen på det här lejonet, men de har trillat ur eftersom limmet torkat bort. Det finns en ynka klo kvar i en tass och denna är gjord i elfenben. Högst otillåtet idag. Den är inköpt av Maken eller möjligtvis Svärmor på Sri Lanka för en herrans massa år sedan när Svägerskan o hennes dåvarande man bodde där. Eller om det var på Madagaskar.... Njae. Struntsamma.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 31 mars 2010 08:49


Ja, inte har han då släppt taget om våra nordligaste breddgrader ännu, han Bore. Elsa Beskows almanacka för mars månad visar ju Kung Bore eller Farbror Frost som sitter utslagen vid en vägkant med videkissarna utslagna (med en helt annan innebörd) bredvid sig. O värre blir det när mars sista dag övergår i aprils första i morgon, med barn som leker i vårpölar och plockar blåsippor (ja, man fick det då). Jag vaknade nu på morgonen  och tittade ut på ett frostigt, vitt landskap. Han har sprayat alla björkarna med ett vitt puder så allt är vitt, vitt, vitt. Ser kallt ut. Termometern vid köksfönstret säger -10,4 och den jag har på skämen (var-den-nu-mäter-nånstans) visar -12. Det ser i alla fall lite fräschare ut med all frost på den uppskottade/plogade snön som annars är full av malmdamm. Snön är svart i många lager och det kommer fram nu på vårkanten när det så sakteliga börjar tina. Fast idag stannar det av. Det är många och långa kalla frostnätter kvar än. Tur det. Skulle inte vara så kul för påsklovsfirarna annars att komma hit. När det börjar tina och blir genomslag är det inte kul. Man kan ju kliva fram i snö till knäna, låren eller om det vill sig illa, ännu högre och då är det inte lätt att ta sig fram. Har hänt att man klampat ut i ett hårt skoterspår som hållt så länge man varit i viss skugga, men så fort man kommit ut ur skuggorna har marken försvunnit under en och man har gått igenom till låren. Försök att ta dig fram mer än ett par meter i det läget! Blir många omvägar för att ta sig dit man ska.

För att se blåklockorna.... ja då får vi vänta in i juni!


Av Kvasthilda - 30 mars 2010 18:37


Ja, jisses... Vad kan gå mer långsamt än vårvintern i Kiruna? Det kan man inte fota. Det lär nog bli X antal vinterbilder innan våren och sommaren anländer våra bredd-grader i alla fall, utan att jag fotar det här och nu. Nej, jag tittade in i arkivet och hittade nåt annat oerhört långsamt.
Samma figur fotad med några minuters mellanrum medan jag promenerade runt på gräsmattorna och fotograferade andra av samma art... :-)
Knäppt på Gräsö för ett par somrar sen.




Vandra sakta runt bland andra långsamma bidrag här:


TisdagsTema



Av Kvasthilda - 30 mars 2010 18:05


Måndagstema handlar såhär inför påsken om lidelse (på norska). Det är inte riktigt samma sak som på svenska. Norskans lidelse betyder lidande på svenska. Jesu lidande på korset och uppståndelsen från de döda. Jag har dock en lidelse (som på svenska bland annat står för passion) för att fota kyrkor så vad kan då passa bättre för temat än några av de krucifixfoton jag tagit? Nu blir ni överösta av foton här så ni får välja hur många ni vill titta på...


Kristine Kyrka, Falun. Ett enda krucifix hittar jag på mina foton och det är det lilla framme vid altaret. E-pigan studerar altartavlan. Längre ner finns ett foto till från Falu Kristine (ett fönster).


Valbo kyrka utanför Gävle


Torsångs kyrka mellan Falun och Borlänge har ett målat krucifix på en tavla på en av sidoskeppens väggar och ett stort snidat i trä uppsatt på samma vägg längre in i kyrkan.   



Hosjö kyrka, utanför Falun. En närmare bild på det guldförgyllda krucifixet finns nedan.


Ett par stora maffiga krucifix:

Stora Tuna kyrka utanför Borlänge har hela TRE krucifix. Ett målat på altartavlan, ett i taket och ett vid en pelare.


Stora Kopparbergs kyrka, Falun


Svärdsjö kyrka, utanför Falun. Närmare titt nedan.


Envikens nya kyrka, utanför Falun. Närmare bild nedan.


Klicka på bilderna för att se dem större (pop-up-fönster)


    


Och ett sista krucifix, stort och maffigt från Luleå domkyrka:



Mandagstema



Av Kvasthilda - 30 mars 2010 16:49


gör ert jobb nu....


  

Av Kvasthilda - 30 mars 2010 16:18


E-pigan o jag tog bussen till stan idag. Jag skulle göra en synundersökning för nytt glasögonrecept och hon skulle passa på att fixa ett synintyg till körkort. Några hundralappar fattigare styrde vi kosan mot Café Safari. En kaffe... Längtade hysteriskt efter en kaffe. Hann inte koka kaffe i morse. Ett stort glas gurkvatten och en panna kaffe... *suck* Pigan beställde in en grillad ciabatta med nån kycklingröra i och jag tog en enkel räkmacka på halvgrovt bröd. Mycket räkor var det! O gott. Till "efterrätt" var det tvunget att bli en kaka som pockade på uppmärksamheten i disken. En Hjortrontosca. GUUUUUUUUUUUUUD så gott det var! Tur det för det blev dyrt.... Nästan tvåhundra pix! Det är fan inte gratis att gå ut o fika i den här stan. O det känns att det händer s ä l l a n, för man står handfallen inför menyerna. Vad vill jag ha? Vilket kaffe vill jag ha? Svart. Hade ju kunnat lyxa till det med en Capuccino med vit choklad eller nåt annat mumsigt, men nu skrek kaffetarmen på "vanligt" kaffe. Pigan frågade om det var grädde i kannan.. Nej, det är insidan på locket som släppt... Fantastiskt. Men gott var det. Också. Kaffet alltså. Hahahahahaa!



(skjut inte din mor nu, för att jag lagt upp bilden)


Sen strosade vi runt på stan en stund o slösade några kronor till. Jag pratade om att jag ville åka till Narvik och köpa fler av "mina" koppar. Köpte bara en mugg (o stor tallrik) förra sommaren Från mig till mig. Skulle vilja ha fler av dem men har inte kommit mig dit. Så gick vi in på Lenas Presentbod och E ropar till, "där är det rosenkoppar, mamma". Tittade upp och ropade till själv. EXAKT de kopparna jag köpte i Narvik förra året. Lite dyrare förstås. Tittade under och började fundera... Vad står det under mina? Köpte en skål (för det BEHÖVER jag) för att ta med mig stämpeln hem o jämföra. O jodå. Det var OLIKA... Enligt Lena är de muggar hon säljer från en renommerad svensk firma som tillverkat porslin i eviga tider. Det tror jag på. Min mugg var stämplad med nånting och Indonesia. Jahapp. En är kopia o det lutar åt den första, dvs den jag köpte i Narvik. Alltid intressant. De är likadana. Funderade på att köpa en mugg för att jämföra dem men de kändes lika när jag kom hem. Kan inte veta. Måste nog göra det.


Kikade in på leksaksbutiken (nåja, vi har faktiskt två) o såg att de sålde ut en del grejer i rosa. Barbie alltså. Köpte ett par dockor. Kikade vidare och både E-pigan o jag hickade till över de nya dockorna. Har inte riktigt hängt med i Barbiesvängen de senaste åren så de här har jag inte sett. Barbie Basic. SKITSNYGGA tjejer i en enkel svart klänning. Men sviiiindyra! Vafan. Fyrahundra spänn????? *rys* Är nog dags att kika in på eBay eller Amazon eller nåt.



För den oinvigde är det "bara Barbiedockor" men för en samlare säger de nåt annat. Kvalitet - och med den speciella modellkroppen med lite variation i armarna. Långt från Barbies fula "PTR"-armar. Palm-to-Rear som de kallas, de raka armarna med händerna pekande rakt ner, eller de ännu mer mystiska SuperStar-armarna i nittio graders vinkel. OK, lite mer poseringsmöjligheter men fortfarande statiska. Jaja, nu är ju de här ÄNNU mer statiska, men de har lite annat att börja med så att säga.


Åsså... Inte ett spår av kameran än, vilket påminner mig att jag ska gå o kika om det möjligtvis hunnit en bit på vägen. Har ju ett kollinummer. *håller tummarna att det kommer före helgen!*


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards