Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 29 juni 2024

Av Kvasthilda - Lördag 29 juni 15:14

Jamen. Då är jag hemma och kanske hittar lite tid till kryssblogg. Har jobbat idag och blev sen hem. Huvudet mår inte så där jättebra. Blixtrar i skallen - och kanske ute snart.... Löste det mesta av krysset på loket, före avgång, pga det som försenade mig. Nåja. Anna Charlotta gjorde oss sällskap en vecka till. Härligt. Betyder det att Annika ska sköta etern under hela min semester? 

Eftersom jag löste veckans kryss lite distraherad, blev ledtrådarna lite hippsohajso och jag ids nog inte lyssna igen för att få helt ordning på dem. Men så här blev det idag: 


Anna Charlotta startar dagen med en fransk låt och vi söker engelska titeln. Vi känner den kanske bättre med Frank Sinatras sång i My Way


Nästa låt är en barnvisa av Lennart Hellsing, Hej, sa Petronella. Hon kom från Plaskeby

Hej, sa Petronella i från Plaskeby
det är tid att fälla upp sitt paraply

Sen så ska vi traska kring och ha det kul
det får gärna plaska ända fram till jul


Snöstorm i sommarnatten. Nä. Men gruppen heter Snowstorm och deras låt Sommarnatt

Sommarnatt, när jag svävar fram i mörkret, aha
Sommarnatt, ger en skön highway feelin'
Sommarnatt, när jag glider fram på gatan, aha
Sommarnatt i min jättemaskin


Nu blir det fest, tror jag hon sa sen. Har noterat nåt i den stilen i alla fall. Vi hörde en melodi på kazoo, detta lustiga lilla blåsinstrument som ser ut som en kajak. Typ. Bella Ciao


O sätter vi segel i kajaken kanske vi kan segla i hamn. 

Oh, en gång jag seglar i hamn,
en gång är du i min famn,
en gång berättas, min vän,
sagan om dem,
som kommer igen.
En gång i drömmarnas land,
vandrar vi två hand i hand,
en gång, min älskling,
kommer jag hem till dej.

Stig Olin skrev den

 

Över de stora haven tog sig nästa artister. Svensk rockexport. Låten vi hörde är inspelad på kassett i USA läste jag nånstans. Living in America med The Sounds.

We're not living in America
But we're not sorry
I knew there was something that we never had
We don't worry
No we're not living in America
But we're not sorry
No we don't care about the world today
We're not sorry for you

Med sångerskan Maja Ivarsson i spetsen ville AC veta var de kommer från. Ja, men di e ju freon Skeone. Ehhh. Skåne då'rå. 


Barnvisa igen. Olsson är ett vanlig skånenamn btw. Vi hade en kompis med det efternamnet från Osby. Hur som haver. Herr Olsson han hade en bonnagård han. På andra sidan haven hette han Old McDonald


Min kärlek (Aha)
Ska brinna (Aha)
Så klar som en stjärna i natten
Min kärlek (Aha)
Ska finna (Aha)
Sin väg i det djupaste vatten
Min kärlek till dig
(Min kärlek, min kärlek)

Shirley Clamp. Mellon 2004. Tjugo år sen! 


Vad sa hon sen? Våldsamt strängt? Nä, höjdargitarrsväng. Hade kunnat vara en Eldemanledtråd. The Violents är en gitarrgrupp. De spelade Alpens ros


Brittisk punkpop på det. Blue Monday med New Order


Vi tar oss hem över haven igen, via Danmark. Vi hörde Micke Rickfors låt, Som stormen river öppet hav, fast på danska. Som stormens favntag heter den i Anna Grete och Peter Thorups version. 


Steve Martin sjöng... ehh, ja för nästa kryssadress. Dentist! är hämtad ur Little Shop of Horrors


Vi springer från den läskiga tandläkaren. Spring för livet! Så hette Sara Vargas mellobidrag från 2011.

Spring för livet om det är dig kärt

Att slå tillbaka det är det inte värt
Du kan inte förändra
Du kommer aldrig förstå
Det enda du kan göra är att gå
Det enda du kan göra är att gå


O det avslutar veckans krysserier. 


Gnällde ju igår över att jag inte kunde gå på Kirunafestivalen då jag gett bort biljetterna dottern o jag fick. Det ordnade sig direkt, då andra dottern fick en biljett av en kompis, som hon fick av en säljare och dotra i sin tur gav till sin mor. Så jag fick se Carola och Aqua igår. Folkfest! Ikväll är det Molly Hammar och Norlie & KKV. De har ju tolkat varann i Så Mycket Bättre. Får se vad det blir av det då :) Hoppas bara Kirunaborna är snällare mot Molly än vad Skansenpubliken var när hon sjöng med Albin Lee Meldau häromkvällen. Asshats. 

Får se hur jag mår. Om huvudvärken går över. Just nu verkar det sådär. Och det spöregnar och blåser ute. Skulle bli fint till kvällen. Kanske. 2000 Molly, 2200 Norlie & KKV. Tja. Får se hur det går. Däremellen står Elov & Beny på en scen också o dunkar plåt. 



Av Kvasthilda - Lördag 29 juni 09:00


Tema nr 237 På stenen

181/366


-.



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2024 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards