Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 maj 2010

Av Kvasthilda - 13 maj 2010 23:19


Denna fredag ska vi illustrera något underifrån. Tja, i mitt fall blev det en rätt självklar bild. Inte sådär superbra, fotograferad i förbifarten som med så många andra av mina fågelfoton, men det är helt klart fotat underifrån. Lite på sniskan. En jorduggla passerade och fastnade, om än lite suddig på minneskortet.

Det har blivit en del fågelfoton på sistone. Fåglarna har börjat dyka upp längs järn-vägen o fjällen i jakt på mat o jag fotograferar när jag kan. Missar en hel del då jag faktiskt har annat att koncentrera mig på, men ibland får man till en bra bild, även om det rör på sig.



En suddig nerklippning för att "komma närmare" ugglan.
Det är så här digitala zoomar fungerar.....


Tema Fredag


Av Kvasthilda - 13 maj 2010 22:21


Den här veckan har varit väldigt upp-o-ner. Vädret har inte kunnat bestämma sig för en årstid utan svajat hejvilt över alla väderlekar och temperaturer. Mest i de nedre plus-regionerna. Det har blåst. Det har snöat. Det har regnat. Varit dimmigt utan like. Det har fallit lovikkavantar från himlen. Solen har strålat. Det har smält snö. Det har kommit mer snö. Nu lovas det sommarvärme i helgen. Vi får se. Jag jobbar hela helgen och får väl inte njuta av detta.

Björktrastarna har återkommit till vårt kvarter och de flyger runt runt runt o samlar pinnar o plockar mask. Detta om nåt säger mig att våren äntligen kommer hit. Har ju sett snösparvar också men bara till fjälls.

Maken har köpt en bil som Storpigan kan nyttja fritt. Tur var det för SvågerTvå kom förbi o ville låna vår bil, men ingen nyckel fanns att finna. Det visade sig att Maken glömde nycklarna i jackan som han hade med sig till Luleå. Nu hade just det att Svågern vill låna bilen inget med den nya lilla Felician att göra, men vi hade inte kunnat fara o handla, Gumman o jag.

Har testat lite nya ätbara varor i frosserikategorin. En ny choklad som inte blev nån hit för mig. Marabou Passion med chili. Choklad med chili är gott men den där passionsfrukten de klämde in här. Njaeeee....

Har provat en ny frukt, två av kottarna o jag. Vi gjorde en fruktsallad ikväll som vi åt med vaniljgräddglass. Tre sorters melon (honung/gahlia/nät) och en pepino. En hjärteformad, gul o stenhård frukt. Vi skar den i bitar och åt med skalet på. Lite smaklöst.

Har köpt en ny glass från Glassbilen. En båt med hjortron-smak. MUMS!!! DEN gillar vi! En vit gräddglass med lite insprängd hjortronpuré och täckt med vit choklad. YumYum. Ungarna har order att inte röra de som är kvar.

Idag har jag fotograferat en "ny" rovfågel som jag inte kan identifiera. Storpigan o jag funderar om det är en juvenil fiskgjuse men det stämmer ändå inte med färgerna - enligt de bilder jag fick på den. Har sett jordugglan igen och en sångsvan i en myrpöl. Den simmade runt där på förmiddagen när jag passerade med norrgående tåg och kunde väl inte drömma om att den skulle vara kvar när jag återvände flera timmar senare. Jodå, i samma lilla myrpöl simmade den runt.


Torsdagsreflektionen


Av Kvasthilda - 13 maj 2010 19:02


Många rovfåglar är det. Har sett fjällvråk, en liten spännare (falk?), havsörn (var det inte men hittar inte rätt pippi), en jorduggla o en oidentifierad uggla.

Av Kvasthilda - 13 maj 2010 16:27


Intet är som väntans tider. Fantastiskt. Nu ringde Ole Norman. Men inte min Ole. Enligt vintertidtabellen hade det varit min Ole men inte nu. Jag får vänta två timmar till.


Jag fick gå tidigt idag. Sådär en trettiofem minuter. Cirkus. Åts upp efter vägen. Fick ett larm o fjärren ringde upp. Tjuvbroms. Hade problem redan vid bromsprovet men det löste sig då. Var i bakre änden av tåget. Fjärren ringde efter att en detektor slagit larm o jag gick o kikade. Jodå. På vagn 44.... Långt bak i tåget. Givetvis. Kan aldrig hända på första eller andra vagnen. Alltid långt bak! Bromsarna låg till. Stängde bromsen o väntade. De släppte så fint så det var bara att fortsätta. 

Två av mina kollegor tog över mitt tåg när jag kom upp. De är på Norgeutbildningen och kör just nu sträckan Narvik-Björkliden o tillbaks. Eller faktiskt bara ena vägen. De har bil hit o tåg ner. Eller tvärtom. Med norsk handledare.


Jag har en lång lista på folk som vill följa med mig och åka tåg. En av dem är killen som ritat F050-vagnarna. Han vill gärna följa med för att se hur de beter sig bakom en Iore. Nu jobbar han på min förra arbetsplats. Bättre betalt att rita rymdinstrument än malmvagnar? Kantänkas. Men andra villkor är nog bättre hos LKAB. Som exempelvis fri tandvård. Inte helt fel.


Ålen vill också följa med mig nån gång. Måste höra med och få OK från vår säkerhetsansvarige för alla passagerare vi vill ta med oss. Utom passåkande lokförare. Vi har specialvillkor häruppe för det. I andra delar av landet är det stora restriktioner om medföljande/åkande på lok.


Nä, kanske skulle koka lite av den där svarta sörjan som borde kallas kaffe men som här är mer likt rävgift. Vår kaffebryggare är vidrig.


Ja just det. Vi är utan tevekanaler här - IGEN! Ettan, Tvåan, Fyran, Barnkanalen o Femman finns.... Inte en filmkanal. Makalöst. Tur man har dagtåg och inget större behov av teve... Fråga doktorn. Men hur spännande kan det vara? Kanske ska se Phoebe blir sur på Cole i stället. Är ju ensam en stund o kan titta på häxor.



Av Kvasthilda - 13 maj 2010 12:05


En sångsvan. Ensam. Undrar om det var en juvenil eller om dess partner flugit till andra sidan? Hmm. Flugit sin kos? Koskullskulle. Nä, det är nog nån annan stans.


Av Kvasthilda - 13 maj 2010 09:18


Det måste den vara. Björktrastarna har anlänt staden. Då är vi i alla fall på väg åt rätt håll även om vädret ställer till det för oss. Ibland har vi världens höstjaktsdimmor o regn, ibland är det snöstormar ā la november, ibland strålar solen högt på himlen.... En alldeles vanlig maj.


Ska stoppa i mig lite frukost nu o gå till jobbet. Har två dagar med en underbart fantastiskt planerad tur. 14/17. Normalt heter det 14/15. 14/17 innebär fyra timmars väntan på "bortastation". Normalt är det två. O jag har den alltså två dagar i rad. 10.44-22.32 Tolv timmars arbetstid, varav sådär en 7,5/8 är betalt. Visst är det kul? Som sagt, fint i lönekuvertet men en jäkla dålig timlön. SÖMen strävar efter att lägga tolv timmar mellan turerna och det blir det ju. Med plus på 12 minuter. Får jag en försening så kan det bli elva timmar innan det blir olagligt. Jag kan alltså komma hem 23.44 och precis klara nattvilan. *bäh*


O inga hål heller. Skönt. Men viss risk för tandlossning. Scheiiiize. Dags att sluta fuska med tandtråden alltså.


Ha en bra dag!


Av Kvasthilda - 13 maj 2010 09:00


Tema nr 273 Souvenir

138/365


Bergsmannen och Falujungfrun

Falujungfrun har några år på nacken vid det här laget. Hon har funnits som souvenir för Falun i många år men jag hittar ingen närmare information om henne. Bergsmannen är av yngre datum men om honom finns det än mindre info.
Apropå bergsmannen. Hörde på nyheterna igår att LKAB fått sin första kvinnliga bergsman. Bergstekniker har det funnits tidigare. Mamman till en av E-pigans fd klasskompisar är bergstekniker och den som alltid synts i teve när det talats om bergets sättningar och diverse ras.




 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards