Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 20 september 2010

Veckans Hus #32 - Gröna tak

Av Kvasthilda - 20 september 2010 13:56


Gröna tak. Grästak. Har inga vackra närbilder på blommande gräsarter utan bara foton tagna på avstånd, eller i små vinklar. Än en gång, inte så vanligt i mina trakter, eller där jag kommer åt att titta o fotografera.


Först ett par bilder där man anar ett grönt tak på en litet stuga. Eller egentligen är det inte en regelrätt stuga utan en grillstuga, med tre väggar där öppningen pekar ut mot sjön, i det här fallet Långträsk. Taket är också mer mossklätt än gräsdito men det växer lite strån i ena änden. Eller så har mossan helt enkelt tagit över resten av taket.... Jag tänkte fota mer av taket men det var lite besvärliga förhållanden till solen så det blev bara dessa två.


 

(givetvis blir bilderna större om du klickar på dem)


Nästa par bilder kommer från Narvik. Jag letade länge innan jag hittade bilderna på den lilla timmerstugan jag visste fanns nånstans i arkiven. Första bilden är fotade genom en skitig lokruta, därav fläckarna men jag ville ha den med för att visa var stugan är, därinne i skuggorna under granarna. Jag tror att den tillhör en förening i Narvik, typ turistföreningen eller liknande och den hade grästak. Andra bilden visar ett utsnitt av ett annat foto, taget på långt håll men man ser i alla fall taket :-)




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Sen ett par till bilder, bara för-att. En liten parentes. Ett annat grönt tak. Som sitter på ett hus som tål att tittas på. Hus som Kirunaborna är rädda om. Just det här finns det bara tre kvar av i Kiruna. Eller om det nånsin funnits fler. Jag vet inte (det har bara varit tre). Huset är ett sk bläckhorn och just det här är byggt i tegel. Bläckhornen är en typisk modell för gruvarbetarbostäderna i Kiruna. De rymmer två lägenheter (såvitt jag vet, kan vara fler) och har stora tomter runt om. Det vanliga är att de är byggda i trä och de är röda med gröna tak, gröna med röda tak eller gula med svarta tak. Taken på tegelhusen är gröna, även om det inte är gräsbeklätt som veckans hustema handlar om. Ville bara visa upp dem för andra byggnads-intresserade :-)




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


 
 
Hedwig

Hedwig

20 september 2010 16:02

Vackert så, du hade ju en del foton även om du skriver att de inte finns så många av dem.
Vad gäller bläckhornshusen - det var en annan variant än de traditionella enfamiljs-'bläckhornen' jag sett. Just bläckhornshus finns på min temalista, men jag har inte kommit åt att fota dem när jag sett dem. Så det lär nog dröja.
Tack för ditt engagemang

http://veckanshus.stjernvall.se

 
Anni

Anni

21 september 2010 15:14

Jag tycker att dina gräsklädda hus är läckra - om än inte så frodiga!

Men det där bläckhornshuset - vilken förskräcklig färgkombination med teglet och den knallröda färgen och så taket till! (Och tack för att du fick Hedwig att avslöja att det kan bli ett tema - då hinner jag kanske leta efter liknande...)

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kvasthilda

21 september 2010 16:01

Tack Anni :-))


Det ser inte lika hiskeligt ut på plats (starkt solljus i bilderna) men den röda färgen på trätillbyggnaden hade gärna kunnat få vara lite mer dämpad....

Glad att kunna stå till tjänst ;)

 
Mona

Mona

22 september 2010 04:36

Jag har mycket kvar att lära när det gäller hus. Bläckhornshus. Har ingen aning om vad det är. Får googla på det. Vackra är dom i alla fall. Svenska sjömanskyrkan i Narvik väcker minnen. I deras trädgård har jag tältat en natt för ca 25 år sedan. Herregud var tar tiden vägen...? Den lilla fina stugan har jag däremot inget minne från.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

 
ffoto CHIP - Birgitta

ffoto CHIP - Birgitta

26 september 2010 22:56

Fin variation på gröna tak. De saknas väl inte norröver :) Dessa vackra tak med olika växter på.
http://foto.rudenius.se/post/2010/09/26/Veckans-Hus-e28093-Grona-tak.aspx

http://foto.rudenius.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

366

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 11:33

Just det. Skrev fel och tänkte ändra när jag kom ihåg att det faktiskt är 366 teman i år. Har jobbat så mycket och varit upptagen under ledigveckorna så fotograferandet har kommit på skam. Därav det långa hoppet mellan senaste två temabilderna. Eller...

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 11:00

Så trött! Blev sent inatt. Igen. Varit en vecka med långa skift och/eller körningar. Mycket som pågår längs järnvägen. Det är mycket vatten och rester efter urspårningen som inte kunnat fixats än. Ett skift till innan ledigvecka. Puh.    O Puh ja...

Av Kvasthilda - Fredag 17 maj 09:00

  Tema nr 256 Rödrutig 138/366   Gratulerer med Dagen!        Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards