Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 6 juli 2011

frossa

Av Kvasthilda - 6 juli 2011 22:17


Vov Voj. Mätta-i-magen. Vi har varit hos grannarna o ätit en rejäl räkfrossa. MYCKET räkor blev det. O varenda en var en hona. Alla var sprängfyllda med rom.

Nu ligger gubben o snusar sött. Jag har foton att kopiera. Eller snarare, precis avslutat kopieringen o omdöpningen av. Dagens kyrkfotoskörd. Ytterligare cirkus femhundra bilder blev det. "Du blir så intensiv när du börjar med nåt nytt". Jamenjahaaa??? Om jag får besöka en kyrka EN gång kan jag ju inte missa en enda liten ynka detalj... Vem vet när nästa besök sker?


Idag blev det en konfirmationskyrka på en ungdomsgård med fantastiskt läge vid vatten, Fagervik, där ett konfirmationsläger just pågick, in till vilken jag fick låna nyckeln för att komma in o fota. Kyrkan alltså.

Havsbadskyrkan, som tyvärr var stängd...

Piteå stadskyrka - som stod öppen fast jag fått uppgift om att den så inte skulle. Nej då, den är öppen 12-19 med närvarande guide.

Öjebyns kyrka som fyller 600 år i år! Fantastisk gammal medeltida landsortskyrka i sten. Mycket trevlig guide jobbade där. O precis när jag kom satt en kille o stämde flygeln. De skulle tydligen ha en spelning där senare för det dök upp ytterligare musikanter när jag var klar o skulle till att gå.

Kyrkan där vår mellanpiga döptes en gång i tiden och där hennes kusin gifte sig, Strömnäskyrkan som idag tillhör Pingskyrkan. Den såg ut exakt som den gjorde när E-pigan döptes, med den saknade detaljen av just dopskålen. Däremot fanns inne i samlingssalen ett stort jävla badkar. Pingstvännerna döper sig i vuxen ålder, liksom Jehovas Vittnen och sänker sig då ner i detta badkar i stället för lite vigvatten på huvudet.

Norrfjärdens kyrka från 1969, helt byggd i tegel .Urläcker i sin kubistiska form. Tyvärr också stängd. Hade säkert kunnat ringa nån som kunnat komma o öppna men jag fick nöja mig med ett par foton genom fönstret. Missade annars en urläcker skapelse i tegel vid koret.

Hortlax kyrka var stängd före renovering o inhängnad med höga kravallstaket o omgärdad av diverse containrar. Kikade in genom fönstren o gick sedan ner till Skogskapellet. Också stängt.

O just ja, ännu en kvarterskyrka, Furubergskyrkan. En låg byggnad i vitt tegel. Också stängd.

Däremot stannade vi INTE vid sjukhuskapellet fast det stod en stor skylt vid en av infarterna. Hade nog inte varit så svårt att hitta dit. Får bli en annan gång. Ska ju till Hortlax igen också.


I morgon far vi söderut. Mot Härjedalen. Får se vad det blir efter vägen. Har försökt slå in i huvudet på tjurskallen att vi ska ta det lugnt o stanna till i nån stuga men det verkar OMÖJLIGT..... Nåja, vi får väl se...


Nu är klockan 22.42 och det började precis regna. Vi har väntat åska hela dagen. Det har varit varmt o ulliga o bulliga moln hopades vid horisonten innan vi for "hemåt" men inte så mycket regn. Förrän nu... Undrar om jag behöver uppsöka hemlighuset en gång till idag?? Får nog banne mig hålla mig.


Tills jag kommer åt ström nästa gång blir det sms-uppdateringar.


Höres!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards