Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Kvasthilda - 4 maj 2013 10:49


Medan Siwan slänger ut sina sista tyska ord börjar jag skriva. Som vanligt lyssnade jag inte sådär till hundra procent när han gick i genom förra veckans vinnare men jag hörde att man kan se krysset live om ett par veckor. Befinner ni er i Malmö då - för att se den stora schlagerfinalen - kan ni passa på att kryssa på lördag morgon. 


Men vi tar oss från Gustaf Adolf Torg till första kryssadressen i stället. Alf Roberston sjöng om Skomakar-Anton


En annan man var Jolly Bob från Aberdeen - som idag sjöngs om på finska av Arvi Tiikala. 


Vi dansar vidare till andra estrader, kikar till lite Cabarét. Danska Orion Brass Band spelade titellåten från musikalen som skrevs av Fred Ebb och John Kander


The One vi söker sen var han som skrev den, Elton John. 

And all I ever needed was the one
Like freedom fields where wild horses run
When stars collide like you and I
No shadows block the sun
You're all I've ever needed
Baby you're the one


Sen fick vi en knäpp barnsång i jazzversion. Eller barn-o barnsång. Banansång! Yes, we have no bananas today


Vi far från banandjungeln in i förortsdito o lyssnar på Lennart Palm. Han tog sig an Tre Gringos och berättade inte om deras förortsliv. Just D. 


Bananza. Nej, Bonanza. Bröderna bröderna bröderna Cartwright. Serien hette ju faktiskt Bonanza i original men när nåt kom över svenska gränsen fick det alltid en svensk titel. 


Så en man som Eldeman påstår har ett "positivt lysande namn". Tja.. Det kan ju vara kul att gå på rea. Har hört ryktas nåt om det i alla fall. Chris Rea var det som sjöng om Josephine


Sen fick jag totalt hjärnsläpp. En filmhjälte från 2011? Funderade o funderade o funderade lite till. De gjorde ingen film om Tarzan. Hade första t-et o sista n-et. Får skylla på att jag inte hade svalt min första kopp kaffe då. Eller nåt. Vi snackar Eldeman, kvastis! Tintin! Självklart är det Tintin


Den drog säkert in en del sköna slantar. It's All About the Money. Hur Tintin slog i Asien vet jag inte men Meja gjorde det. Hon har spelat rätt mycket i Japan. 


Alla bäckar små. Jan Johansson spelade på spikpiano. Nej. Nån form av klinkinstrument. 

Om pappa ville ge ja en femöring vet mamma,
då skulle ja bli så glad så glad så glad,
då skulle ja köpa så mycke med detsamma,
och ja skulle köpa allt vad ja vill ha.

Många ören blir pengar det med. 



Åsså tar vi den där mamman då. Siwans mamma. Som hon sjöng om på tyska. Mamma är lik sin mamma. Fast min mamma hade sällan några ören i fickan på städrocken. 


O med det ska jag ta den här mammans städrock (nä, ägen ingen sån) ur den här stolen o ta en kopp kaffe till. Ha're bra! 


Av Kvasthilda - 4 maj 2013 09:00


Tema nr 260 Räls

124/365


Den är därunder snön, smältvattnet o gruset. Rälsen. Ett gammalt industrispår som knappt används längre. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards