Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 15 mars 2014

Melodikrysset v11, 2014

Av Kvasthilda - 15 mars 2014 09:35


Jaha, Är ni med? Fast när jag har skrivit klart det här är krysset det också. Klart. För länge sen. 


Vi börjar med en parodi. Kuplett. En liten amo-nåt. Sune Mangs sjunger från en revyscen med Povel Ramel. Hämtat ur Semlons gröna dalar. Originalet heter En liten amulett


O där tog det slut i radion men jag fortsätter väl här då :) 


Säj inte nej, säg kanske kanske kanske! Tyckte ju att det var nåt Sven-Ingvarskt. Fast på gitarr. Vem spelade? Det sa han inte! Eller missade jag det? Får nog lyssna igen. 


Förälskad i Köpenhamn. Siwan sjöng i filmen hon var med i, redan 1960. Hon smet in med kärleken på Tivoli o åkte lite pariserhjul


Siwan är från Skeone, o det är även Malmö Symfoniorkesters blåsorkester. *puh* De spelade en textlös melodi. 

Nu ska vi opp, opp, opp
Opp på den gryende kärlekens topp, topp, topp
Kom, kom, kom bara med mej
Och skyll inte på några om, om, om
Visst är du kär, kär, kär
Vill du mej något så har du mej här, här, här
Din, din, din vill jag vara och bli
Om du bara blir min, min, min

Tutta Rolf o Agneta Fältskogh har spelat in den på skiva. 


Upp för berget. Upp till toppen. O i topp slutade han i IDOL. Kevin Walker. Han sjöng sin vinstlåt (vinnaren o tvåan spelar in en låt, men bara vinnaren ges ut på singel. Hmmm... Nu säger wikipedia att de tre sista spelar in den o treans släpps inte. Nåja. Strunt i det. Belong heter den i alla fall. 

But no sticks or stones could ever break these bones
Finally I made my way home
This is where I belong
This is where I belong


Ein musikalischer Spaß. Eller en musikalisk lek. A Musical Joke. Vad man än väljer att kalla det var det Wolfgang Amaedus Mozart som skrev det. 


Så lite tevemusik på det. Kåken på åkern. The Little House on the Prairie. Eller då Lilla huset på prärien



Sannolikheten att alla i min ålder sett den serien är nog rätt stor. O sannolikheten att kärnkraftsolyckan hände i Harrisburg en gång i tiden är kanske inte sann. Eller osannolik. Eller var det sannolikt? Tage Danielssons underbara monolog. 


Sen kysser vi flickor. Kanske de i teve två från förra veckan? Nä. Vet inte vem Katy Perry kysste. Hon konstaterade mest bara I Kissed a Girl


Something. Den skrevs av George, inte Harrisburg, men väl Harrison. The Beatles. 

Somewhere in her smile she knows
That I don't need no other lover
Something in her style that shows me
I don't want to leave her now


You know I believe and how

You're asking me will my love grow
I don't know, I don't know
You stick around now, it may show
I don't know, I don't know


Åsså far vi ut o feskar lite. 

De va en gång jä skulle ut å feska ål
en krok som va å stål
jä hade lånat Birger Bengtssons gamle båt
men de va höl i bönn så jä ble våt
då fick jä syn på Andreases pråm
den har ju alltid gått i lån,
fast hes och skrövlig i min hals
jä sjonger ålefeskarns vals

Skövde dragspelsklubb spelade den för oss. 


Missade titeln på dikten men skalden som skrev den var väl Esaias Tegnér. 


Vi slutar med en annan karl. En sån karl. Vi hade ju den för ett par veckor sen, fast på finska. Men idag blev det i Agnes tappning. Lill Lindfors var annars den som gjorde den känd hos oss.  


Men nu är det skidor i Falun. Ser ut som om Dronninga Bjørgen åker på stryk av sin kronprinsessa Johaug idag! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards