Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 22 januari 2018

Av Kvasthilda - 22 januari 2018 20:32

Gah. Kom i säng cirkus ett dygn efter jag klev upp igår morse. 23,5 timme senare stoppade jag huvudet på kudden o svimmade av. Vaknade innan klockan ringde. Konstigt. Klev upp o slängde på en panna kaffe. Ringde Pf för att få biljett o fick till svar, "Visst är det kul att få såna mail när man vaknar?" "Ehhh. Har inte fått nåt mail." "Nå, du har fått ditt tåg återanordnat." "Jo.. Det räknade jag ut när du sa så :) " Kollade mobilen o då plingade det till o mailet låg där - som hade kommit fyra timmar tidigare. Det blev lite kaos efter linjen igår. Maken blev utringd att kolla en sättning på södra och fick sen ett samtal om att fara till Rensjön o lägga om en växel. Tågmöten. O det blev struligt, för båda extraspåren i RSN är ju stängda, vilket inte Tkl hade full koll på så det blev att backa tåg kors o tvärs. Fick passåkare med mig inatt o en av dem vara föraren som fick hjälpa till att backa ett av de drabbade tågen. "Har kört sträckan fram o tillbaks flera gånger" sa han :D Nåja, shit happens o man har inte alltid skallen på rätt plats. Sen är det elever överallt på fjärren o hos Togleder o Teksp. För på norsk sida var det skinnebrudd o hastighetsreduceringer. O balisfel. Åsså är det kallt. Vilket i sig är anledningen till skinnebrudden. O tåg blir sena, vilket i sin tur orsakar diverse inställda tåg. 

O i Håmåjokk stod ett ARE(?)-tåg parkerat. Nåt haveri. O strul med minnet även där. Ett lok som skulle med glömdes nånstans. Ja. Mänskliga faktorn kan stöka med mycket. Livet efter linjen. 

På hemvägen började jag frysa. Nös som en tok o gjorde av med hela pappersrullen. Var förutseende nog igår att ta med mig Idominsalvan. Den behövdes. O behövs för att man inte ska slita bort skinnet på näsan i allt snytande. Huvudvärken slog till nånstans kring Kaisepakte. Letade fram en tablett. Tillbaks i Kiruna var jag genomfrusen, men hade tur nog värme i hytten. Det hade jag inte på tåget upp inatt. Inställt på 22 grader men det sjönk till 20,2 o det är kallt. Känns direkt när det närmar sig 21,5 grader. O givetvis mer när det går under det. Tog aldrig av mig foderjackan. På hemvägen åkte jag utan. Men frös då febern dök upp. Minus 29 i Krokvik o runt 25 i stan. Vår digitala termometer visar 49 minus, men den är ju trasig. Den gamla vi knappt ser utanför rutan, har fastnat på -26. 

Så nu eldar vi värmeljus. Och ljusstumpar. O ändå är det kallt. Sov en stund efter jobbet. Svimmade av på soffan o lät ännu en värktablett göra sin verkan under tiden. Lite tung i skallen. O nyser. O snorar. O nyser pga snorandet. Blä. Får se om jag får halsfluss eller bihåleinflammation nu då. Pigan o lillskiten har fått penicillin. 

Av Kvasthilda - 22 januari 2018 09:00


Tema nr 162 Lika som bär

22/365


Efter avklarad fotografering fick hundarna vänta i buren en stund.

De är lika som bär. Som två röda vinbär ungefär, med lite olika färger. Systrarna, Tindra och Tara. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards