Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 27 januari 2018

Melodikrysset v 4, 2018

Av Kvasthilda - 27 januari 2018 18:32

Ännu en lördag till handlingarna o jag har knappt hunnit sitta vid datorn idag. Skrev just klart krysset o tar itu med bloggen också :) Så här ser min lösning ut idag: 


Vi började med en gammal barnvisa där Gullan Bornemark hade med sig en liten pojke i visan Är du vaken, Lars? 

...Jag är duktig mor, jag är duktig mor,
Som har tvättat händerna, tvättat händerna.
Men jag luras mor, men jag luras mor.
Jag har borstat, jag har borstat tänderna!
Ha ha ha, det gjorde jag bra!
Ha ha ha, det gjorde jag bra!


Vi lämnar över bollen till Lennart Palm så han får rulla in den. Ja, Östens gamla dänga, Rulla in en boll o låt den rulla... 

Rulla in en boll och låt den rulla
vi ska fixa till en riktig jubelfest
gitarren stäm och stråken kläm
och glader han skall bli vår hedersgäst


O rullades gjorde det även i skateboardbacken i slutet av sjuttiotalet. Jisses. Hamnade direkt i Folkets Hus stora lokal och skoldanserna där.

Armarna ut å jag svänger ner
Go! Go! Go! Vi blir fler å fler!
Gallerians gång är mitt andra hem
Rullar det på , tar det om igen!

 

Jag tar min skateboard backen ner
ner ner ner för backen ner!
Jag tar min skateboard backen ner
ner ner ner för backen ner!

Skateboard med Magnum Bonum. Potatisen... Hahahhaaa. 


When You Got It, Flaunt It! Ulla i The Producers sjöng och i rollen som svenskan hittar vi inte Ulla utan Uma Thurman. 


Chris Barber spelade en melodi om ett djur. Mary had a little lamb, ger oss ett lamm


För en handfull dollar. Spagettivästern när den är som bäst. O vem skrev musiken om inte italienska spagettimästaren själv, Ennio Morricone


Leslie Garrett på det. Hon tog mig tillbaks till skoltiden också - o ett par år efter Magnum Bonum. Scarborough Fair. Vi åkte till Scarborough på skolresa i nian. Stora då, var även Simon and Garfunkel. Till krysset söker vi förnamnet på den senare, Art

Are you going to Scarborough Fair
Parsley, sage, rosemary and thyme
Remember me to one who lives there
She once was a true love of mine


Så tappade han bort den där gröna handväskan igen. Eller snarare, nån snodde den på "Centralen igår". "Han" är Kurt Olsson som sjunger många av Siwans gamla låtar. 


Percy Faith's orkester (ja, trända på den ni, som Eldeman gjorde) tog oss ut i schweiziska alperna med Maria o Kapten o alla barnen Trapp. Sound of Music


En röst från svunna tider for ut i etern, helt tack vare ett av hans egna ettusennittiotre (amerikanska) patent. Thomas Alva Edison. Mannen som uppfann mycket av allt vi inte klarar oss utan idag. Glödlampor. Radio... Svårt att lyssna på Melodikrysset utan radiovågorna. 


Sydsvensk filmmusik. Södra Sverige, Skåne. Edvard Persson. Ja. Vi klarar oss nog ändå

Ja vill sjunga en visa i klaraste dur
Ty den handlar om Skåne o slätter o djur
Kan hända den retar en del
Men i så fall är de deras eget fel
Det har talats så mycket om dynga och lort
Men betänk vilken oerhörd nytta den gjort


Så låt dom bara gå på, vi klarar oss nog ändå
Ja låt dom bara gå på, vi klarar oss nog ändå


What About Us? Det frågar sig PINK


Det var det. Ser ni Stjärnorna på Slottet ikväll? Eller kanske nåt helt annat? Här styrs teveutbudet av Maken just nu så vi får se vad kvällen har att bjuda. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards