Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 16 juni 2018

Melodikrysset v 24, 2018

Av Kvasthilda - 16 juni 2018 20:36

Vi har varit på vift hela dagen idag. Pokédag på gruvområdet :) Kom ihåg krysset några minuter efter att det slutade o lyssnade igenom snabbgenomgången i appen. Fick lyssna ett par gånger innan hjärnan registrerade allt men jag löste det. Nu ska jag lyssna igenom det på riktigt och skriva kryssblogg medan dottern packar för hennes o barnbarnets hemresa i morgon. 


Vi började där morgondagens resa slutar. Eller tja, nästan där den vänder i alla fall. Vi åker inte ända in till hufvudstaden utan vänder på/i Arlanda där vi lämnar av dotra o barnbarnet. Stockholm i mitt hjärta. Nu ä're sommar. 


En visa hämtad ur Fem myror är fler än fyra elefanter där vi hör Magnus, Brasse o Eva berätta om den Internationella Igelkotten Ivar. Rösten till kotten gjordes av herr Härenstam


Idag är första dagen av nästa melodis stora innehåll. I alla fall i Falun, där jag just nu befinner mig. Vi hörde Anita Hegerlands Mitt Sommarlov spelad av Mariachi Azteka. En lite annorlunda version för våra öron. 

Andra halvan av dagens Eldemandubbel var Povel Ramels The Gräsänkling Blues. 

Min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea
Hon for för fjorton dar sen och jag kände mej så fri
Oh, hå, hå, hå, oh boy! Nu skulle här jumpas för joy!
Men nu känner jag mig mindre fri
Så nu får refrängen bli:
Oh, Elsalill, come back to me!

Mölle är vår adress till krysset. 


Adèle kommer förbi o säger Hello


Kanske Johanna befinner sig där också? Medevi brunnsorkester spelade en melodi som jag undrar om någon inte visslade med i? Kan du vissla, Johanna? 


Allt som far upp måste också komma ner. Vi hörde en av Blood, Sweat and Tears mest känd låtar, What Goes Up... Must Come Down.... Gruppnamnet översattes till svenska och vi lämnade lite blod i kryssplanen. 


Efter det kom en aria ur Trollflöjten


Lite annan melodi kom från Sten Nilsson. Han vill fortfarande bara vara Margaretas. 

Jag vill vara din, Margareta
Bara vara din, ska Du veta
Stå där vid din dörr, kär som aldrig förr
Men vågar inte ringa
Pulsarna dom bränner så heta
Känner Du som jag, Margareta
Blickarna Du gav, gav Du dom som svar eller ej?


O blicken ja. The Sleepwalkers (en svensk gitarrgrupp no less!) spelade Birger Sjöberg. 

Den första gång jag såg dig, det var en sommardag
den första gång jag tog dig uti handen.
Den första gång jag såg dig, då glänste sommarskyn,
så bländande som svanen i sin skrud.
Då kom det ifrån skogen, från skogens gröna bryn
liksom ett jubel utav fåglars ljud.
Då ljöd en sång från himmelen så skön som inga flera;
Det var den lilla lärkan grå, så svår att observera...

Fast utan hans text då... Så konstigt som barnbarnet brukar säga. 


O liksom lärkan brukar Frank Sinatra sjunga Come Fly with Me. Biréli Lagrène spelade på sin gitarr. 


Lill Lindfors tog sig an något riktigt gammalt. Där under äppelträdet väckte jag dig är en del av texterna i Höga Visan i Gamla testamentet. 


Sen svamlade Eldeman lite. Magnum Bonum var det inte. Det var Snowstorm som gjorde Sommarnatt. I norr är det närapå snöstormar ännu, men här har vi rätt ljumma sommarnätter. Magnum Bonum gjorde ju Skateboard


O med den lilla snubblingen avslutar jag dagens krysserier. O för den som löste krysset online fanns en annan liten snubbeltråd. En extra liten ruta som inte ledde nånstans, under N-et i sten/visan. Den var "låst" hur som helst... 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 18 mars 09:00


  Eget tema nr 14 Fräknar 78/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 17 mars 09:00


  Eget tema nr 13 Flätor 77/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 11:00

Anna Charlotta. Du är en pärla. Tydliga trådar. Finurliga frågor. Även med blindledsagning genom kryssplanen blir det inte för mycket. Tack.  Annika fick rätta sitt facit med den där melloblundern förra veckan. 1976 var det inställt för att Sverige...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:49

Det är en liten paus i 365an. Måste fixa lite nya temafoton, eller teman till foton. I sedvanlig ordning. Har varit lite upptagen de senaste veckorna, så har inte funnits mycket tid över. Gårdagen hade kunnat fylla på fotobanken lite också, då jag va...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:00

  Tema nr 127 I svarvitt 76/366   Barbie fyllde 65 häromveckan och Mattel skapade ett par dockor för att fira detta. Jag köpte Brooklyn, den svarta versionen.  Barbie bär en klänning i svartvita ränder, för att koppla till hennes första b...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards