Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2018

Melodikrysset v 32, 2018

Av Kvasthilda - 11 augusti 2018 21:58

Ja, kanske ska hitta tiden att skriva kryssblogg då. Löste delar av krysset på vår väg in till Piteå idag, med dotra som fylleriassistent. Skriv det, skriv så. Men hur stavas det? Två c? Nä, ett s på slutet... 


Men, vi började på annan plats, på Frankies väg. Eller Paul Ankas om man ska vara petig. Det var han som skrev My Way


Dagens dubbel. Den första. Vi söker ett par ord jag inte får ihop nåt gemensamt med. The Yellow Rose of Texas ger oss färgen gul och nästa melodi en danstyp, flamenco


Vi fortsätter med underliga språk. Fattade aldrig vad hon sjöng, Lena Nyman, men Sirkkas favoritsång hämtades ur Picassos äventyr, en av Hasse å Tages många alster. Ska visst vara finska det hon bräkte ur sig i en halvmesyrig tango :) Hittade texten i nån blogg som skrattade gott åt hennes sång: 

Nein laittaa kalakukkuaa:
nyt otta vette ja suolaa.
Sen jelkeen voit ja jauhoja,
sen jelkeen vaivataan,
sen jelkeen vaivataan

Är nåt underligt recept enligt uppgift (o en halvkass googleöversättning).  


Nästa låt var Schottis på Valhall med Cool Candys. 

Opp och hoppa, fast Odin har spatt.
Slå i mera mjöd. Det får bli min död.
Nej, se där är ju Idun, min skatt.
Min valkyria kom hit till vår midvinterrit.

Det är givetvis party hos asarna. 


Vi tar oss till Mellon 2004 och Kalle Martindahl. Eller Karl då. Han tävlade med Love Turns Water into Wine. Han slutade som trea i Andra Chansen med den. Finaste Karl. 


Nästa uppgift, blev två-i-en igen. Vi sökte ett par djur. I Ålefeskarns vals var ju ålen självskriven. O lika självklar Donkey Serenade, fast på svenska då, åsna


The Spotnicks spelade filmmusik. En tecknad figur söktes. Rosa Pantern


Nästa låt kom ur musikvideons barndom. Vem minns inte de tecknade bilderna av Morten Harket i spegeln? Take on Me.

Take on me (take on me)
Take me on (take on me)
I'll be gone
In a day or two

Så underbar. A-Ha. 1985.  Tiden går!


Snatterpinnarnas paradmarsch på det. Lite breda kast. Edvin Adolphson sjöng o spelade dessa snatterpinnar. 

Marianne Bitran tog fram flöjten sen o spelade ett stycke som alla flöjtspelare förmodligen satt ljud i munstycket till, Carl Nielsens Taagen letter. Taage är danska för dimma


Missing U är det allra senaste Robyn släppt, från nu i augusti. Åtta år sen senast! 


Dagens sista skiva kommer från Lerum. Lennart Palm spelade en förkortad version av låten om Den kaxiga myran. Du vet, han som lärde sig den hårda vägen att man aldrig ska fajtas med ett toy, om man nu är en liten myra


O med det säger jag tack o hej! När jag avslutar detta sjungs det Thank You For the Music i radion, I Eldemans kvällsprogram, DaCapo. Så ja, tack för musiken, och tack för idag! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards