Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 12 januari 2019

Melodikrysset v 2, 2019

Av Kvasthilda - 12 januari 2019 21:24

Äntligen hittade jag så lite tid att göra klart krysset. Lyssnade på det mesta i realtid, men hade ju inte tid att fylla i nån kryssplan. På eftermiddagen har vi bjudit en av Makens fågelungar på mat. Han har gräddat plättar på löpande band, både vanliga och blodplättar. Det föll i god jord. Efter The Pacifier på teve har jag så fått lite tid för kryssblogg också. Så här fick jag ihop det idag, med en del googling och lite hjälp av andra kryssbloggare för att se om jag hittat rätt. De där som har hjälp av andra. Verkar så. Att det blev rätt till slut :) 


Blå rök. Det har jag aldrig upplevt att våra tuff-tuff-tåg släpper ifrån sig. Grå och svart och lite vitt, men aldrig blått. Fast i countrystil vet man ju aldrig riktigt vad de menar.

Blue smoke climbin' up the mountain
Blue smoke windin' round the bend
Blue smoke is the name of the heartbreak train
That I am ridin' in
I left a note I wrote I'm leaving
And I won't be coming back
Blue smoke rolling, rolling, rolling
Rolling, rolling down the track
Oh, click-ad-ee, click-ad-ee, click-ad-ee clack
Just stay on track an' never look back
Choo-choo, choo-choo, woo-woo-woo
Blue smoke is comin' through

Blue Smoke är en av Dolly Partons många låtar. 


Barnmelodier i jazzform. Tja. Not my cup of tea. Bä, bä vita lamm, har du någon ull.... 


Nästa melodi var också en sån; WUT? Vad är det? Lät lite E-Type över det hela, men fick ju veta att det var Mike Oldfield, den gamla syntaren som gjorde melodin. På svenska gjorde Lill Lindfors densamma, fast i helt annan tappning, Du är den ende


Vi drar oss ut till amerikanska söderns slätter efter det och lyssnar till Tara's Theme ur Borta med vinden


Private Emotion var på tapeten under 1900-talets allra sista år. Himmel. Det är längesen! Ricky Martin hade med sig svenska Meja på albumet som bar hans namn.

It's a private emotion that fills you tonight
And a silence falls between us
As the shadows steal the light
And wherever you may find it
Wherever it may lead
Let your private emotion come to me
Come to me

Förra året gjordes en remix av låten. 


Jadu, Skenet bedrar. Nä just det. Det var ju svenska titeln på den engelska serien Keeping Up Appearances om Hyacinth Bucket som gav sig ut för att vara mer än hon egentligen var, till viss möda med hennes galna familj omkring sig. De hjälpte henne inte direkt att upprätthålla skenet av överklass... När jag googlade såg jag att serien finns på SVTPlay, men bara för utomlands boende... Svenska licensen har gått ut? 


Qwinnen, det är Peitmaale för Kvinnor. De gjorde en låt som heter Trädgårdsfascister. Ronny Eriksson har skrivit en ny och i typisk Euskefeuratsk stil, ironisk text till en annan melodi som sjungs på en helt annan dialekt, gotländska. Di sma undar jordis Snabbköpskassörskan. Den, i sin tur handlade om en kund som gjorde sig många ärenden till butiken i kvarteret där han bor. 


Sen kom min googlevända. Dröjde inte så länge innan jag hittade en melodi jag gissade borde vara rätt. Sven Olof Sandberg, SOS, var ju en ledtråd. Han gjorde den här melodin live i radion första gången och när han sjungit klart, lät han utbrista "Nu fick väl kärringarna så dom teg!". Han trodde mikrofonen redan var avstängd. Nopes. Växeln blev nedringd av kränkta människor. Fast på den tiden var man inte kränkt, utan mer upprörd. Att han bara vågade?? Kanske hans ömma moder var en av dem som läxade upp honom...? Han kan ju ha ångrat sin fråga, Lyssnar du till mig ikväll lilla mor? 


Calinas på det. De spelade och sjöng Lars Berghagens Sträck ut din hand

Sträck ut din hand och finn en hand i din
Så gjorde jag och fann en hand i min
Sträck ut din hand och bygg en mänsklig bro
Vi bygger från land till land
Så sträck ut din hand


O vi tar oss över Östersjön, till Finland. Eugene Ormandy dirigerade Philadelphia Orchestra i Jean Sibelius Finlandia. Mäktigt. Maffigt. Pampigt. 


Be My Forever. Det är en duett med Christine Perry och Ed Sheeran. Han var svar i På spåret häromkvällen. För nån vecka sen var barnens kusins måg med i programmet och sjöng med Augustifamiljen. Mmm. Lite eldemansk info. Invecklat.  


Vi avslutar med, något i Melodikryssetsammanhang omöjligt. Alla kan inte vinna. Vi hörde en karaokeversion av Nick Borges We are all the winners


O med det avslutar jag denna veckas krysserier. Hoppas ni har en fin lördagkväll! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:00


  Tema nr 297 Stubbe 111/366   "Visst är man lite fånig" sa grannen när hon la en hatt på en stubbe i höstas och dekorerade den med lite rönnkvistar. "Fånig får man visst vara", svarade jag då. Den är jättegullig med den lite trötta hatten ov...

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards