Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 maj 2019

Melodikrysset v 20, 2019

Av Kvasthilda - 18 maj 2019 11:11

Oj oj, tiden rinner iväg. Vecka 20. För mig innebär det att sommaren närmar sig. 


Oj, då kära nån säger jag till det då. Brita Borg och Hasse Alfredson gjorde den på svenska. Originalet sjöngs in av Sophia Loren och Peter Sellers. 


Göran Markusson spelar flöjt för oss sen, Olle Adolphsons Nu har jag fått den jag vill ha

Nu har jag fått den jag vill ha
Som jag ville ge min kärlek
I alla mina dar
Morgonen kommer redan
Vad händer sedan?
Det finns ju inget av den kvar


O då kan ví fortsätta med att säga att Du är en del av mig. Sonja Aldéns fina låt som hon sjunger i duett med Uno Svenningsson


Helgonen marscherar. When the Saints go Marching on


But I guess you look happier, you do
My friends told me one day I'd feel it too
I could try to smile to hide the truth
I know I was happier with you

 

Baby, you look happier, you do
I knew one day you'd fall for someone new
But if breaks your heart like lovers do
Just know that I'll be waiting here for you

Ed Sheeran. 


Sån't är livet, det går upp o ner. Do Re Mi är en av melodierna ur musikalen The Sound of Music. Där gror kärleken mitt i brinnande krig. 


Då när vårens alla blommor
Smyger upp ur jordens famn
Då när sommarns alla dagar
Värmer moder jord och jag blir varm

 

Ja då vill jag dig få binda
I en härlig harmoni
En bukett av jordens färger
För att visa den är din

Där befinner vi oss just nu. Purprurbräcka och kattfötter. De letar sig upp ur torrt efter-vinter-gräs. Arja Saijonmaa tävlade med Mina fyra årstider i årets Mello. Gick ju sådär. 


Nån det gick bra för på sin tid, var Sven-Gösta Jonsson. 

Jag är lapp och jag har mina renar
jag har trolltrummans rytm i mitt blod
jag kan jojka och hedniska stenar
ser jag ännu där än gång de stod.

Den rockande samen. Vet inte om han var renägande same eller om han bara sjöng om det, men om det nu var så, hade han säkert vajor i sin rengjord. 


Så ett genrebyte. Summer Nights. Den är hämtad ur musikalen Grease, som i filmversionen hade huvud-personerna Danny och Sandy, spelade av John Travolta och Olivia Newton-John. 


Sommarnatt är också titeln på en one-hit-wonder av Snowstorm (en fullt möjlig kombination i våra trakter), fast dagens andra sommarnatt tillhör Evert Taube. Kom i min famn.

Kom I min famn och låt oss dansa
Här en vals min Rosmari
Natten är ljuv, le blott och dansa!
Lekfullt och lätt du svävar
Än som fjäril väckt av sommarvind
Än som den skygga hind
Stödd mot min arm, du böjer nätt ditt huvud
Och ditt gyllene hår
Lyser av ungdom och doftar vår
Tvekande ler du åt de bevekande tonerna
Lätt och lekande valsen går

Alfta Dragspelsklubb spelade. 


Vi slutar med Jenny Ljungkvist som vände på Tom Jones Delilah och sjöng om Dimitri


O med det det är veckans MelloX över och kvällen går väl - för min del i ESCs tecken, Gubben är ju inte hemma så hockeyn får stå på skam. Får se hur det går för John och de andra nordiska deltagarna. Spännande! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 18 mars 09:00


  Eget tema nr 14 Fräknar 78/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 17 mars 09:00


  Eget tema nr 13 Flätor 77/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 11:00

Anna Charlotta. Du är en pärla. Tydliga trådar. Finurliga frågor. Även med blindledsagning genom kryssplanen blir det inte för mycket. Tack.  Annika fick rätta sitt facit med den där melloblundern förra veckan. 1976 var det inställt för att Sverige...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:49

Det är en liten paus i 365an. Måste fixa lite nya temafoton, eller teman till foton. I sedvanlig ordning. Har varit lite upptagen de senaste veckorna, så har inte funnits mycket tid över. Gårdagen hade kunnat fylla på fotobanken lite också, då jag va...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:00

  Tema nr 127 I svarvitt 76/366   Barbie fyllde 65 häromveckan och Mattel skapade ett par dockor för att fira detta. Jag köpte Brooklyn, den svarta versionen.  Barbie bär en klänning i svartvita ränder, för att koppla till hennes första b...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards