Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 augusti 2019

Av Kvasthilda - 3 augusti 2019 11:09

Jobblördag - och CD i PokémonGO. Absolut inte en optimal kombination. Dock börjar jag i eftermiddag så krysset är avklarat. 


Lite Trubbel ibland... Monica Z sjöng Olle Adolphsons melodi med just det namnet. 

Nu lyser ängarna av sommarns alla blommor
Nu surrar bin, och fåglar sjunger överallt
Nu stryker vinden genom trädens höga kronor
men i min trädgård är det visset, mörkt och kallt
Här är det risigt och förvuxet, fult och snårigt
och lika hopplöst trist och grått som i mitt bröst
Därute doftar det av sommarns alla dofter
Där är det sommar, men härinne är det höst


Olle Eilestam spelade för oss sen. Vi fick dock inte höra Alf Robertsons text ur En femöres kola. Undrar om Eldeman nånsin spelat den med sång? 


Fem öre. Det är inte mycket, men många bäckar små ger oss money money money. Nä, det får jag nog ändra på. Reconsider me är en låt av Anders Wendin, eller Moneybrother som han kallar sig. 

Summer nights you know what we do
We're just keeping it tight, simple as that
When it's dark outside, holding me down for delight
And we could do it all night long
Reconsider me baby, come on!


Snacka om svarta stålar. Den frasen vet ni var vi hör? Jönssonligan. Hahahahaa. Har sämre övergångar än Eldeman... Vi hörde en sånglös melodi ur Mary Poppins, Chim Chim Che-ree. Den scenen utspelar sig på ett tak och det är en sotare som sjunger. London Festival Orchestra spelade under Stanley Blacks ledning. 


Vi tar en dans i midnatt med BAO. Sjöng gjorde Helen Sjöholm och Kalle Moraeus. 

I en midnattsdans rör vi oss
i ett sirligt andante
I en menuett för vi oss
med vett och sans

 

Men när vettet försvinner
och när sinnena brinner
i elden förgör vi oss
en midnattsdans


På det klassisk skotsk musik med säckpipor. De spelas ofta på av en man i kilt och mönstret i kilten bestämmer vilken klan de tillhör. Om det nu inte är en orkester, då alla bär samma. Scotland the Brave


It's a Livin' Thing. ELO. Eller Electric Light Orchestra då. 


Så mycket bättre. Underbara fina Miriam Bryant. Fick ju äntligen se henne på Kirunafestivalen i år. Missade henne förra gången hon var här. Nu som då, sjöng hon som avslutning sin Ett sista glas. Ja, sin omskrivning av SvenBertils melodi, som faktiskt är Lars Forssells låt. 

Lars text 

Och om jag haft ännu en slant
Och lite tid att dröja kvar
Så finns en flicka här i stan
Med rosig kind och panna klar
Hon har mitt hjärta i förvar
Men aldrig ser jag henne mer

blev i Miriams version 

Oh om jag haft ännu en slant
Och en till chans att stanna kvar
Så finns en kille här i stan
som jag tänker på typ varje dag
Han har mitt hjärta i förvar
Men aldrig ser jag honom mer


Svend Asmussen spelade sen Sunny Side of the Street. Vi går dit. Till solen


7 Days and 7 Nights. Å, underbara. Han spelade den i Kiruna kyrka i vintras. Blev ju bjuden på hans o sambons kyrkturnékonsert av en kompis. Så glad. Vem? Brolle. Förr Brolle Junior. Låten var från Melodifestivalen 2011. 


Nästa melodi spelades på Notre Dames stora orgel. Undrar hur det går med renoveringen av katedralen? Vi hörde en komposition av Bach och typen av verken kallas fuga


Vi avslutade dagens krysserier med en annan klassiker, en Eldemandubbel med namn som enda gemensamma nämnare. 

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror, jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
och hälsar dig med blommig hatt

 

Jag tror på dröm om sommarhus
med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
och luften fylld med kaprifol

Mats Olin


Den andra i dubbeln och dagens sista illustration var Drömmen om Elin på dragspel med Calle Jularbo. 


O med den drömbilden ger jag mig ut i lördagens äventyr. Önskar att jag kunnar vara med på CDn ikväll. Precis när jag sitter på mitt tåg. Hopplöst. Hoppas ni får en fin lördag! 



Av Kvasthilda - 3 augusti 2019 09:00


Tema nr 264 Slott

215/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards