Direktlänk till inlägg 7 augusti 2019
Gjorde ett snabbt utkast till detta igår. Redigerar lite i morgon (idag torsdag :) )
Det ringde in en man till Karlavagnen. Ilo. Absolut inte att blanda ihop med ILO, vilket är nåt helt annat. Ilo bor i Norge och ville beklaga sig över den dåliga service som finns, inte finns, är obefintlig, på svenska tågstationer. Han hade varit i Mora och skulle åka nånstans, vart jag inte noterade, men funderade hur han skulle köpa biljett. Göteborg kanske det var? Hur som haver. Står man där - på vilken station som helst i vårt avlånga land, o vill köpa sig en tågbiljett krävs det flera saker. En mobil alt dator med Internet för att kunna koppla upp sig o ta reda på vart man ska o kanske den vägen köpa en biljett. Sen finns det biljettautomater i vilka du beställer biljett o betalar med kort. Då vill det till att allt fungerar så man inte blir debiterad mer än en gång, vilket Ilo var lite orolig över. Mora station är en av de jag vet hur den ser ut, men det är länge sen jag varit där. Den har två banor, den ena är oelektrifierad och trafikeras av Inlandsbanan AB och deras diesellok, den andra startar i Mora och rullar mot Stockholm, via Borlänge och har elektricitet. Men nån servioce finns inte. Inte ens på tågen. Har du ingen biljett när du kliver på, får du kliva av igen. För några år sen kunde man, för en extra avgift, köpta biljett av konduktören. Det går inte längre.
Själv passerade jag Torneträsk ungefär i samma veva som den här rara farbrorn pratade i radion. Där har den en gång i tiden varit full kommers med biljettförsäljning och perrongskottning/alt sopning. Idag? Nä, idag kommer du inte ens ut på järnvägen från stationen, om du inte tillhör nåt av bolagen som jobbar med järnväg. Ett viltstaket spärrar av järnvägen från allt kring banan. Utom vilt som av nån anledning letar sig in på fel sida ändå. Älgarna flyger över staketen.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | |||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ||||
|