Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 7 september 2019

Melodikrysset v 36, 2019

Av Kvasthilda - 7 september 2019 11:16

Lördag och jaktstart för grabbarna i vårt jaktlag. Jakten började redan i måndags, men olika ledigheter bestämde att de började idag. Ännu har jag inte hört något om nedlagt byte. Själv, löste jag Melodikrysset i stugvärmen. Vissa uppgifter var sådär lagom svåra men lite tjuvkik på olika sidor gav i alla fall en hint. OK, så här fick jag ihop det idag. 


Vi började med en trio herrar i en Taubemelodi, Serenaden i Prästgatan.

Blondin med de rosende kinder
och gyllne böljande hår!
Med barm lätt beslöjad och trinder
du i ditt fönster står.
Prästinna i Prästgatans vimmel
låt upp din port och sal,
ty längs stuprännan upp till din himmel
är vägen allt för hal.

Loa Falkman brukar sjunga den och idag hade han med sig Björn Skifs och MZW, Måns Zelmerlöw. 


Lesley Garrett klarar sig bra själv och sjöng idag något jag inte kunde identifiera. Kopplade först till Figaros Bröllop, men den skrevs av Mozart och svaret vi söker här är Johann Sebastian Bach. Vad har han skrivit till ett bröllop? Säkert en massa. 


Dagens dubbel. Den första. EDn. Först ut var en instrumental version av Que Sera Sera. Det den hade gemensamt med den andra, är att båda är filmmusik. På det kom Londonfilharmonikerna med titelspåret ur en Bond-film. Kan det ha varit ur Åskbollen


Veckans sportinslag... Sagostund... Ehhh. Ja. Ronnie Hellström läste sagan om Sköldpaddan och Haren. Läste nånstans att den var med i filmen Fimpen


Statue med Smith & Thell

There's pills for heartache
There's pills to fall in love too
Go ahead, take a picture
I might as well be a statue
A tourist attraction
I just stand there and smile
Blank as a paper
There'll be no ups and no downs


Första halvan avslutas med ännu en klassiker. Ett klassiskt stycke i alla fall. På cello spelades ett stycke av Joseph Haydn. Vad, kan jag inte säga. 

Nästa uppgift var nog mest som utfyllnad. Vi sökte en bokstav (mitt i ett ord). Mireille Mathieu sjöng Bravo Tu As Gagné, vilket är en fransk översättning av ABBAs The Winner Takes it All. För ruta tio skulle vi ha hennes initial(er). Ett M. Hade kanske räckt om han gjort en annan dubbel av Bond-frågan, men det hade varit för enkelt :) 


Vi går ombord för en vals. Den heter så, Vals ombord. Eber Ståhl spelade. 


En helt annan dans är Samba, och Samba Sambero var Anna Books tävlingbidrag i Mellon 2007. 


Roar Engelberg spelade panfjöjt för nästa kryssadress. The Beatles Let It Be. VI hörde även här en cello. 


Lambeth Walk med Artie Shaw. Musiken skrevs av Noel Gray.  


På nästa kryssrad hade jag skrivit Johanna, men fick byta ut jo mot ri. JD Khaled ft Rihanna i Wild Thoughts. Vi hörde även Carlos Santana insprängd här och där. 

I hope you know I'm for the takin'
You know this cookie is for the baking (ugh)
Kitty, kitty, baby give that thing some rest
'Cause you done beat it like the '68 Jets
Diamonds ain't nothing when I'm rockin' with ya
Diamonds ain't nothing when I'm shinin' with ya
Just keep it white and black as if I'm ya sista
I'm too hip to hop around town out here with ya

 

Wild, wild, wild
Wild, wild, wild thoughts
Wild, wild, wild
When I'm with you, all I get is wild thoughts
Wild, wild, wild
When I'm with you, all I get is wild thoughts

 

Andra delen i dagens andra ED var dagens andra ABBA-låt. Gimme gimme gimme med Cher. Jag älskar hennes ABBA-versioner. De är bara rakt upp o ner, men hennes röst gör dem till nåt annat ändå. 


O med det säger jag också gimme gimme gimme - lite färskt älgkött. Nja, inte att ätas idag då. Idag blir det fågel. Tjäder. Orre. Ripa. Järpe. En av varje... Tjädern behövdes för att fylla ut lite då vi ska bjuda MC o John på käk. 

Ha en skön lördag och hoppas det inte regnar för mycket på er! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards