Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2020

Melodikrysset v 41, 2020

Av Kvasthilda - 10 oktober 2020 19:31

Så blev det ett sent kryssinlägg igen. Har jobbat hela dagen idag men löste i sedvanlig ordning krysset, med hjälp av snabbgenomgången vid ett stopp för möte i Abisko. Hade visst samma tur förrförra lördagen. Så här ser mitt förslag ut idag då (ska leta fram mina anteckningar...): 


Det började med ett instrument. Ett blåsinstrument. Melodin heter Sixty-seven Trombones, men vi behöver bara en. Vi hörde en trombon som en del av Ljungby blåsorkester. 


På turné, det är en av Magnus Ugglas gamla låtar från hans album med den långa titeln Varför ska man ta livet av sig när man ändå aldrig får höra snacket efteråt. Puh, Man blir andfådd bara av att skriva det. I teveserien Så Mycket Bättre tolkades den av Ebbot Lundgren i en riktigt rökig rockversion. 


Let's Face the Music and Dance skrevs av Irving Berlin. Idag hörde vi den med Nat King Cole

Before the fiddlers have fled
Before they ask us to pay the bill
And while we still have the chance
Let's face the music and dance


Ingmar Nordströms på det. De spelade en melodi vi hört tusen o trettioåtta gånger. Kamahls The Elephant Song. För krysset ska vi ha den på svenska oh en flock av dem. Elefanter


Om nu elefanterna var afrikanska förtäljer icke historien, men för barnen i Afrika gjordes en konsert med musiker från flera länder. De kallade sig Band Aid. Plåster? Nä, men "hjälpbandet". Intäkterna från konserten gick till att hjälpa svältande barn i Afrika. Do They Know It's Christmas. Först att spela den?, trodde Eldeman, ja kanske. Här snurrar Spotifylistor med julmusik emellanbåt. Allt för att jaga bort höstmörkret. Vi har ingen snö än, och jag är tacksam för det på sitt sätt. Det är svart som i natten, men det är rätt skönt att slippa snön ett tag till. 


For You. Det är en Mellolåt från 2018. När Mello fortfarande var Mello som det brukar. Nästa år blir det publiklöst. 2020. Corona. Covid-19. Som ger ekon långt in i framtiden.

I feel your love coming at me like a train on a track
No escape no hiding no looking back
I'm the fool you're the king I'll do anything
For you, for you, for you

Mariette var det som tävlade med den. 


Marinens musikkår i Haninge. De spelade Taube för oss. Vals på Mysingen


Joyride var nästa illustration. Roxette, de fantastiska. 


Vi sparar x-et till nästa uppgift, där vi söker ännu ett instrument och dito blås-. Det pratades i radion om hur "modigt" det är att använda saxofoner i musik. Ingmar Nordströms har saxar. Saxparty heter ju deras skivor i parti och minut. Ett sax-solo jag gillar - och som ingår i den där jullåten-alla-älskar-att-hata - och inte bara ingår, den inleder hela melodin. Den har jag som en av mina väckningsmelodier på mobilen... Fast idag hörde vi inte Last Christmas, utan nåt med? av? ur? Four Brothers. Hängde inte riktigt med där. Var kanske melodins titel. För mig är Four Brothers en film. Maffia? Kanske melodin hör hemma där? Det var ju titeln på melodin. YouTube-sökte lite... Saxofon är vad vi söker, sen är resten rätt oväsentligt. Vem som spelade har jag ingen aning om... 


Men nästa melodi spelades av Kalle Lundborg. En barnvisa. Trollmors vaggvisa

När trollmor har lagt de elva små trollen
och bundit fast dem i svansen,
då sjunger hon sakta för elva små trollen
de vackraste ord hon känner:

Ho aj aj aj aj buff, ho aj aj aj aj buff,
ho aj aj aj aj buff buff!
Ho aj aj aj aj buff.

De elva lämnar vi i krysset. 


Är ni vakna än? Nästa melodi skrevs av sångaren själv, Edward Sheeran, Ed kort. Handlar om livslång kärlek i framtiden och i detta nu. Thinking Out Loud


Vi slutar storslaget. Musiken ger mig rysningar. Filmerna är så fantastiska. Lords of the Rings, Sagan om ringen, Härskarringen eller som böckerna heter idag, Ringarnas herre. Allt handlar om den där rackarns ringen som Frodo gett sig den på att förstöra i helveteseldarna vid Domedagsberget. 

Three Rings for the Elven-kings under the sky,
Seven for the Dwarf-lords in their halls of stone,
Nine for Mortal Men doomed to die,
One for the Dark Lord on his dark throne
In the Land of Mordor where the Shadows lie.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them
In the Land of Mordor where the Shadows lie.

 

O där avslutar jag dagens kryss. Fortsätt vara uppmärksamma och hänsynsfulla. Här är gränsen till Norge stängd igen och vi är återigen instängda bakom staketet. 

 

Håll hjärtat varmt, huvudet kallt och händerna rena! 



 
 
Ingen bild

Ingegerd

1 januari 2021 14:08

Hej vet du hur man kan få tag på Karl Lundborgs "när trollmor lagt... *
Har försökt men det enda jag får som träff är detta från dej
Mvh Ingegerd

Kvasthilda

1 januari 2021 16:05

Jag har bara hittat de raderna. barnvisor.nu är en sida där den finns nedskriven.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards