Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 maj 2021

Melodikrysset v 17, 2021

Av Kvasthilda - 1 maj 2021 11:07

Veckorna rullar och bloggen står still. Trist. Tråkigt. Ungefär som mitt liv med Covid runt knutarna ser ut. Själv har jag klarat mig. Peppar Peppar... Idag var krysset lite klurigare än vanligt. Om det har med min, kanske något distraherade hjärna att göra vet jag inte, men det blev en del googling idag - o en titt in i Facebookgruppen MHTW som ger om möjligt ännu mer kluriga ledtrådar än Eldeman - ibland. O ett svar jag gav långt innan vi hörde föresta tonen. O nä, inte mellolåten. Nå, kommer till det. Så här fick jag ihop det hela idag. 


Vi började med det man får efteråt... Ehh. Ja. Afterglow. Ed Sheeran. Han är visst jämngammal med mina barn. 


Det är våren på det. Jules Sylvain. Här fick vi mer vinter för att par dagar sen. Kräksnö med snödrivor längs järnvägen. Såna där drivor som nya gillar at spränga med loken/tåget. Bam säger det, så slår frontrutan igen av all snö som flyger upp o slammar igen. Man är blind i några sekunder innan vindrutetorkarna fått bort det igen. 


Nästa låt hade jag svårt för en gång i tiden. Har ingen aning om varför. Både Sinéad och låtmakaren är (var) genier. Sinéad o'Connor med sin vackra Nothin'g Compares 2 U.

It's been seven hours and 15 days
Since you took your love away
I go out every night and sleep all day
Since you took your love away
Since you been gone, I can do whatever I want
I can see whomever I choose

 

I can eat my dinner in a fancy restaurant
But nothing
I said nothing can take away these blues
'Cause nothing compares
Nothing compares to you

Den skrevs av Prince


Så kom Eldemandubbeln, där mitt redan ifyllda svar kom. Eller andra svaret kom medan Eldeman rabblade uppgiften. Första delen var Thorleifs med Stad i ljus och för andra delen skrev jag Ledin långt innan vi hörde Sommaren är kort - på finska. 


Sommarschlager deluxe, i Charlie Normans tappning. Stig Olins Jag tror på sommaren


Vi gick på revy för nästa adress. 

Alla kan ju inte älska alla här i världen,
bland andra har jag särskilt svårt att älska er.
Ja, kärleken är märkelig och sällsynt, ja,
det är den och särskilt sällsynt bliver den när er man ser.
Den första gång jag såg er klack det inte till i hjärtat,
den andra gång jag såg er var det lika tyst.
Jag haver nu i många år väl lyssnat uppå hjärtat
förutan att om eder hava hört ett knyst.

Hasse o Tage i sitt essä. Jeja Sundström bakom micken. 


Religion så god som någon. HasseoTage. Anton Ewald tävlade med New Religion i årets Mello. 


Kungliga toner i Glas såsom fågeln. Gustaf III skrev en hel del musik som vi sjunger än idag i olika sammanhang, många under sin tid som prins. 

Glad såsom fågeln i morgonstunden
Hälsar jag våren i friska natur'n,
Lärkan mig svarar och trasten i lunden,
Ärlan på åkern och orren i fur'n.

 

Se, hur de silvrade bäckarna små
Hoppa och slå,
Hoppa och slå
Vänliga armar kring tuvor och stenar!
Se, hur det spritter i buskar och grenar
Av liv och av dans,
Av liv och av dans
I den härliga vårsolens glans!


Edit Piaf på finlandssvenska. Arja Saionmaa sjöng att Jag är Hamburg. Lars Forssell hade översatt den franska texten till svenska. 


Högt över havet flyger fåglar. Free as a Bird, det är en av The Beatles många låtar, dedikerad till John Lennon. London Royal Philharmonic spelade. 


Vi slutade med en artist som inte var med oss så länge. Han sjöng oftast på tyska, men många i min generation känner väl igen hans låtar. Rock me Amadeus, Falco.


O med det avslutar jag idag. Håll ut. Håll avstånd. Hoppas det finns ett slut på eländet. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 18 mars 09:00


  Eget tema nr 14 Fräknar 78/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 17 mars 09:00


  Eget tema nr 13 Flätor 77/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 11:00

Anna Charlotta. Du är en pärla. Tydliga trådar. Finurliga frågor. Även med blindledsagning genom kryssplanen blir det inte för mycket. Tack.  Annika fick rätta sitt facit med den där melloblundern förra veckan. 1976 var det inställt för att Sverige...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:49

Det är en liten paus i 365an. Måste fixa lite nya temafoton, eller teman till foton. I sedvanlig ordning. Har varit lite upptagen de senaste veckorna, så har inte funnits mycket tid över. Gårdagen hade kunnat fylla på fotobanken lite också, då jag va...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:00

  Tema nr 127 I svarvitt 76/366   Barbie fyllde 65 häromveckan och Mattel skapade ett par dockor för att fira detta. Jag köpte Brooklyn, den svarta versionen.  Barbie bär en klänning i svartvita ränder, för att koppla till hennes första b...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards