Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 8 maj 2021

Melodikrysset v 18, 2021

Av Kvasthilda - 8 maj 2021 11:55

Veckans mellox... Inga större svårigheter. Gammalt o nytt i en salig blandning, som vanligt. 


Anders Glenmark sjöng om att "hon har blommor i sitt hår som bara han kan se. O här är det definitivt så. Har nån blommor i håret så är de endera osynliga, eller konstgjorda. Här vräker snön ner i omgångar. 

Ingenting känns komplicerat
Ingenting känns svårt
För hon har blommor i sitt hår
Som bara jag kan se
Hon somnar nära mig på natten
Vaknar likadant
Och hon har blommor i sitt hår
Som bara jag kan se
Hon har sagt det själv, jag har hört det själv
Att hon vill ha mig, mitt liv i sitt liv


Lennart Clerwall tog fram gitarren och spelade Happy Birthday Sweet Sixteen. På svenska gjorde Flamingokvintetten den med titeln Hon är 16 år idag

Idag det sker, hon fyller år
Hon är så lycklig för sin nya vår
Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag


Nästa fråga ställde han med ett skratt. Vi sökte ett gruppnamn och två tredjedelar var nog ifyllt överallt. A-Haaaaa! Eller, A-Ha. Take On Me. Läste att det ska släppas en film om gruppen. 


Nästa kryssadress kom via dragspel. Mockin' Bird Hill. Svenska adressen är Rosenhill.

Tra-la-la, tweedeledeedee
Kom hit om du vill
Så sjunger alla fåglar
I ett träd straxt intill
Tra-la-la, tweedeledeedee
I drill (april) på drill
De sjunger på ackord
Sin adress Rosenhill

Alice Babs har sjungit in den. Bland andra. 


Galen av kärlek var hon, Jill Johnson. Crazy in Love


Helt instrumentalt levererades nästa melodi. El Condór Pasa. För den som undrar, har vi hört den med Simon and Garfunkel. 


Det finns en grupp vid namn Four Seasons som genom Clint Eastwod gjordes aktuella i en film om ett rövarband. Nej, en rockgrupp av kåkfarare och busar. Filmen och bandet heter Jersey Boys, en film jag inte sett. Frankie Vallis Big Girls Don't Cry fick illustrera detta. 


Pengar stal de säkert. Eller tjänade efter filmen iaf. Money heter en melodi som tävlade i Mello 2007, med Elin Lanto. 

I want money, money, I want lots of lovely money
Show me what it takes to be a real rich bitch
I want money, money, I want lots of lovely money
I deserve every penny, every penny I can get


En knölig och invecklad ledtråd. Fattade inte riktigt vad man "studerar" på en restaurang, men insåg att han menade den meny man får i handen att läsa och fundera vad man vill äta. Brittas Restaurang i det här fallet. På finska. Annars är det Gösta Linderholm som gör den. 


Ja, missförstå mig rätt. Don't Get Me Wrong. Pretenders

Don't get me wrong
If you say hello and I take a ride
Upon a sea where the mystic moon
Is playing havoc with the tide
Don't get me wrong


Lite blues på det. Här är vi blå för att sommaren är så långt borta och kalla isvindar far över nejderna. Brrrr.

Summertime
And the livin' is easy
Fish are jumpin'
And the cotton is high
Oh your daddy's rich
And your ma' is good lookin'
So hush
Little baby
Baby, don't you cry
Oh don't you cry (don't you cry)

Fina Summertime kommer ur musikalen Porgy and Bess


Förgätmigej. Glöm mig inte. Don't You Forget About Me. Skotska gruppen Simple Minds avslutar dagens kryss med de orden. 


O glöm för all del inte att tvätta händer och hålla avstånden. Jag har äntligen fått tid för vaccination, men det är en månad bort ännu. Så nära... O ändå så långt bort. Hoppas hinna få andra dosen före semestern. Kryssa lugnt! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards