Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 15 maj 2021

Melodikrysset v 19, 2021

Av Kvasthilda - 15 maj 2021 11:22

Fullknökad helg har inte gett mycket tid till att kryssblogga. Nu har jag precis kommit hem efter en vecka i stugan och tänke varva ner med detta. Utkastet är knappt värt namnet ens, men så här fick jag ihop det den här veckan... 


Vi började resan med en Joyride, tillsammans med Roxette, Marie Fredriksson och Per Gessle. 

She says, "Hello, you fool, I love you
C'mon join the joyride"
Join the joyride


Vad är nästa stycke exempel på? Ehh. Vi hörde Kate Royal i ett mycket kort utdrag ur Näktergalen. Igor Stravinskij skrev operan som bygger på HC Andersens saga om just Näktergalen. 


Tomas Kågström sen, tolkade Ted och Kenneth Gärdestad i deras Jag vill ha en egen måne

Månen skiner även över Thailand. One Night in Bangkok ur Chess framfördes av Orchestra Manhattan. 


Povel Ramel skrev en svensk text till Far Away Places, som blev När plommonen blomma. På scenen stod Martin Ljung och Brita Borg

När plommonen blomma i Blemmingeby,
vaknar ett minne hos mig.
När plommonen blomma bort i Blemmingeby,
tanken går till dig,
lilla Katrin.


Vi sökte en brittisk popartist på det. En av de jag lyssnade på nån gång för tusen år sen. På 80-talet. Howard Jones. Pearl in the Shell sjöng han för oss idag. 


Nästa uppgift var lite eldemansk. Vem skrev texten till stycket och tänk på ett barnbarn. Vi hörde Kungsången som skrevs av C.V.A Strandberg och melodin får oss ju (kanske) att tänka på Carl XVI Gustaf och hans äldsta barnbarn är H.K.H Prinsessan Estelle


Hon kan ju vara Kungens lilla piga, som var nästa ljudillustration. Vi hörde Lasse Åberg och Göran Ringbom i ett samarbete. 


Ulla! min Ulla! säj får jag dig bjuda
Rödaste Smultron i Mjölk och Vin?
Eller ur Sumpen en sprittande Ruda,
Eller från Källan en Vatten-terrin?

Stycket kommer ur Bellmans Epistel Nr 71 och vi plockar säj ur första raden och stavar om det lite och stoppar säg i krysset. 


Lennart Clerwall drog igång en bunt instrument och kallade på hjälp. S.O.S. ABBAs melodi på stålinstrument och jag vet inte vad. 


Sen kom det diverse lösryckta dialoger o monologer, en hel del snack. Percy Nilegård. Bakom den rösten finns Johan Rheborg


Åsså slutar vi med en IDOL-vinnare, Nadja Holm. 

Now are you ready for a real good time, yeah
This is what you get, this is what you see
I be all you need
So you better get used to me, yeah (I want it, I want it)

Used to Me heter hennes melodi. 


O med det tog veckans kryssövningar slut. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 18 mars 09:00


  Eget tema nr 14 Fräknar 78/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 17 mars 09:00


  Eget tema nr 13 Flätor 77/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 11:00

Anna Charlotta. Du är en pärla. Tydliga trådar. Finurliga frågor. Även med blindledsagning genom kryssplanen blir det inte för mycket. Tack.  Annika fick rätta sitt facit med den där melloblundern förra veckan. 1976 var det inställt för att Sverige...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:49

Det är en liten paus i 365an. Måste fixa lite nya temafoton, eller teman till foton. I sedvanlig ordning. Har varit lite upptagen de senaste veckorna, så har inte funnits mycket tid över. Gårdagen hade kunnat fylla på fotobanken lite också, då jag va...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:00

  Tema nr 127 I svarvitt 76/366   Barbie fyllde 65 häromveckan och Mattel skapade ett par dockor för att fira detta. Jag köpte Brooklyn, den svarta versionen.  Barbie bär en klänning i svartvita ränder, för att koppla till hennes första b...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards