Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2021

Melodikrysset v 43, 2021

Av Kvasthilda - 28 augusti 2021 11:13

Har ett halvt öra i radion, där det pratas om kvinnors plats i fotohistorien. Bah. Alla fotografer är män. 


Vi börjar dagens kryss med en kvinna i alla fall. Nanne Grönwall med sin Håll om mig

Att vår värld behöver ha
Mera kärlek varje dag
Det vet både jag och du,
Låt oss börja här och nu

 

Så håll om mej
Släpp inte taget om mej
Är som förhäxad av dig
Åh, jag vill ha dig
Kom och håll om mig nu


Trollkarlens lärling skrevs av Paul Dukas 1897 och det stycket var en av ljudmattorna i Disneys första Fantasia-film, där Musse Pigg spelar just en trollkarlslärling. Det är en av filmerna det tog mig längst tid att få tag i av Disneyklassikerna på DVD. Förutom Snövit som kostade en halv förmögenhet under några år, då den släpptes i så liten upplaga. Många såldes inte i Sverige under flertalet år och första Fantasia var en av dem. År 2000 gjordes en ny version och den heter just Fantasia 2000


Himlen är röd, havet är svart. Det säger Anders Glenmark i sin Vacker


På havet utspelar sig nästa melodi också. Stig Olins En gång jag seglar i hamn börjar med Liten blir stor, drömmer och tror... Pajala-Hasse spelade dragspel. 


Vi tar oss ut i den hälsingska skogarna tillsammans med Snoddas. Han hette egentligen Gösta Nordgren och melodin Skogsflanören

Jag vill inte bli montör, fast jag vet nog hur man gör.
Ej gravör och ej kassör, nej jag är en skogsflanör.
Som vill vara fri och fiska dag och natt.
När morgon gryr och jag till skogs så glad i sinn' beger mej...


Om man tar på sig nästa lilla plagg o går ut i skogen vill det nog till att man badat i mygg- och fästingmedel först. Vi hörde Johanna Virtanen sjunga en finsk skiva. Det var dock inte svårt att höra och sjunga med i originalet - eller Lill-Babs svenska text, Itsy Bitsy Teeny Weeny Yellow Polka Dot Bikini.... 


Inte nog med att du kan bli biten, du kan göra illa dig på utstickande kvistar och grenar. Bäst att ha plåster tillgängligt. First Aid Kit. Så heter duon som sjöng bröderna Gärdestads Kom ge mig världen för nästa uppgift. 

Kom ge mig världen
Kom ge mig fred
Kom sänk ditt huvud
Och lägg dig ner
Kom ge mig kroppen
Kom ge mig allt som du har
Och jag ska stanna kvar


Fullt krig pågår mot mygg och andra oknytt - knott... En värld i krig heter den brittiska teveserien vi hörde musiken ur för nästa kryssadress. 


Vi söker en månad. Behöver inte gå så långt för att hitta rätt. Vi har augusti månads sista kryss och det kan förekomma en och annan kräftskiva i helgen. Från 1938 hämtade eldeman Alla tiders kräftskiva av Sigvard Hallgren.  


Augusti hela månaden lång. Dag ut och dag in. Sommarsemster... Bah. Hela dagarna, hela nätterna heter Markus Krunegårds låt. 

Hela dagarna hela nätterna
Alla timmarna skenar tankarna
Under nätterna över dagarna
Genom timmarna flyger tankarna

 

På dig
Jag ser bara dig
Jag tänker på dig
Jag ser bara dig


Det var en gång, en marknad i Nora. Dit gick tre små gummor. Några andra som trampaded runt på stadornas gator var ett gäng som sa Vi äro musikanter. På sätt och viss två siffror. 3 i arabiska siffror (ja, det är arabiska siffror), men vi skriver ju tre, med bokstäver, icke arabiska. Inte heller romerska siffror som blir VI för 6, eller sex. 


Tre tecken är det i sista upppgiften. O sex för den delen. WIZEX sångerska handlar det om. En gång i tiden hette sångerskan i det som senare blev WIZEX Git Elfwing, idag heter hon Git Persson. Inte så vanligt namn och därmed rätt intressant. Lite gammalt, lite nytt hette melodin, lite passande då :) 


O med det tråkiga skämtet, eller vad det då är, avslutar jag veckans kryss. Håll er friska! Jag har åkt på en jobbig förkylning som inte släpper. SysterYster hade ett rör Acetylcystein och jag känner att skulle ha tagit reda på den... Bästa slemlösaren. Host o nys. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards