Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 september 2021

Melodikrysset v 37, 2021

Av Kvasthilda - 18 september 2021 11:31

Lördag morgon och jag sov lite för länge. Har vaknat kring åtta alla morgnar den här veckan så jag brydde mig inte om att ställa en väckarklocka. Asch då. Men löste krysset i andra halvan och snabben. Ett hjärnsläpp gjorde att ett namn blev helknasigt men det ordnade upp sig. 


Vi tog en långsam promenad genom Stockholm tillsammans med Edda Magnason. 


Hootenanny Singers tog sedan med oss ut "på landet" som nollåttorna säger. Vi hörde den sorgliga historien om Per Ols Per Erik av Dan Andersson


Hoffmans Äventyr stod i tur att berättas. Barcarolle spelades av en annan stor kompositörs orkester. André Rieu och hans Johann Straussorkester spelade Barcarolle och kompositören till den är Jacques Offenbach


R.E.M tappade sin religion. 

That's me in the corner
That's me in the spotlight
Losing my religion
Trying to keep up with you
And I don't know if I can do it
Oh no, I've said too much
I haven't said enough


Många är frågorna som ställs. I teven kördes "Är du bättre än en femteklassare?", i radion var det Vi i femman, till vilken vi hörde signaturen. Fem skriver vi i krysset. 


Fler siffror. Tusen och en natt. Charlotte Perelli, då Nilsson framförde sin ESC-låt från 99 på engelska, Take Me to Your Heaven


Sen kom det som gav mig totalt hjärnsläpp. Hur får jag ihop Andersson med Bellman? Men mycket handlar förvisso om Bellman men samlingen är Fredmans epistlar och inget annat. Fred Åkerström sjöng om Fader Bergström

Fader Bergström, stäm up och klinga
Öpna kråset för bröst och bringa
Vi ska dansa och vi ska svinga
I ditt glada hus
Låt oss ge våra små Mamseller
Vin och Sviskon och Carameller;
Pimpinella Mor Maja häller
Uti glas och krus...


Lennart Palm satte sig vid sin orgel med Gyllene Tiders Gå o fiska och det alla som fiskar önskar nog att det nappar

Jag går och fiskar (Oh, oh, oh)
Och tar en tyst minut
Åker ut, ut och fiskar (Oh, oh, oh)
En chans att andas in, andas ut


Vi stannar till i skogen där Lovis sjunger vaggvisa för sin älskade dotter Ronja. Som i Rövardotter. Den ska filmas om igen sägs det. Lena Nyman gjorde rollen som rövarmamman Lovis. Vargsången

Vargen ylar i nattens skog,
han vill men kan inte sova.
Hungern river hans vargabuk,
och det är kallt i hans stova.
Du varg, du varg, kom inte hit,
ungen min får du aldrig


Sonen gav mig nästa svar på några få takter då vi hörde Emmelie de Forest sjunga sitt vinnarbidrag från ESC-finalen som gick i Sverige 2013. Emmelie är från Danmark (med en fot i Sverige) och hennes vinnarbidrag heter Only Teardrops. Av glädje då? 


Gitarrgrupper. Eldeman och gitarrgrupper. Idag hade vi ett norskt band, vid namn Sunbeams med saxofon till gitarrerna. De spelade Povel Ramels melodi om kokosnöten som var svår att öppna... 

Far, jag kan inte få upp min kokosnöt
Nej, inte ens med nitroglycerin
Ty när jag hade laddat mycket omsorgsfullt och väl
Bortåt jag sprang och sen sa det pang
Men nöten den är hel


Och en sista gitarr på det. Last Guitar. Moa Lignell i en långmäld melodi med bara sin gitarr som komp. 


Såg en intervju med Magnus Uggla där Skavlan funderade lite över hans bacillskräck. Han har inte kramat fru och barn sen 2019. Typ. Magnus må vara i det totala yttersta lagret av folk med bacillskräck, men han har fortfrande en poäng. Så. Håll i. Håll ut. O med det säger jag tack för idag. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards