Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 30 april 2022

Melodikrysset v17, 2022

Av Kvasthilda - 30 april 2022 11:04

En lördag i stugan. Solen skiner så vacker på lillstugans altan, men det är kallt. Iskallt. Iskalla vindar. 


Oh Mama säger jag då, ge mig lite sommarvindar. Lili & Susie inledde dagen med deras discodänga från -87. 

Oh Mama igen. Tre av våra största gitarrister spelade för nästa kryssadress. Vi hörde Janne Schaffer, Stefan Blomkvist och Björn J:son Lindh med Ted och Kenneth Gärdestads Jag vill ha en egen måne


I'm a big, big girl
In a big, big world
It's not a big, big thing if you leave me
But I do, do feel that
I do, do will miss you much
Miss you much

Emilia


Svårt kallade Eldeman nästa uppgift. Tja, kan det ju vara om man inte har en dotter som älskar allt Johnny Depp företagit sig och han spelade huvudrollen i filmatiseringen av musikalen vi sökte. I London för många, många år sen fanns en frisör, nåja, fiktiv barberare som tog livet av vissa av sina kunder och skickade ner dem i källaren där de togs emot av grannfrun som ägde ett bageri/kafé. Där maldes de ner till ingrediensen i de köttfärspajer hon sålde under god förtjänst. Den blodige barberaren hette Sweeney Todd. Musiken hämtades ur filmen med Johnny Depp som Sweeney Todd och i rollen som Mrs Lovett såg vi den fantastiska Helena Bonham Carter. "Ja, nån hobby ska man ju ha", sa Eldeman. 


Here I go again on my own
Going down the only road I've ever known
Like a drifter I was born to walk alone
And I've made up my mind
I ain't wasting no more time

O det var en av Whitesnakes många ballader. 


Ingen tös är så vacker som granngårdens Emma
Men hon tycks ha svårt att sig riktigt bestämma
E de Kalle? E de Valle? E det Lars hon ska ha?
Ja, kanske det rentav e jag

Det sjöng Åke Grönberg. 


Apropå ballader... Efter nyhetsavbrottet hörde vi en melodi med en av de längsta titlar vi har på svenska. Roland Cedermark spelade Monday Morning som Cornelis skrev svensk text till med titeln Balladen om Herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind. Puh. Det är jobbigt bara att skriva det! Vi plockar ut om till krysset. 


ABBA gjorde flera skivor på spanska och vi hörde här en av de mindre spelade låtarna, Al Andar

Como el mar y su creciente
Va la gente al andar
Como el viento y su corrida
Va la vida al andar
Como el sol a la mañana
Que reclama el andar
Atesoro el momento
Vivo y siento, es mi intento

Engelska originaltiteln till den var Move On


Nästa uppgift hörde vi utan text. New York Staff Band spelade The Beatles melodi All You Need is Love


Från New York (??) till Mosebacke. I radioprogrammet Mosebacke Monarki kunde vi höra Helmer Bryd bland många andra karaktärer. Idag sjöng han melodi utan prickar och ringar. Dvs texten "skrevs pa en engelsk skrivmaskin". 


Apropå Oh Mama. Den gavs ut 1987. Det var året nästa artist föddes! Darin sjöng sin Can't Stay Away

So what do I do if I can’t stay away?
I just keep on moving till you're next to me
What do I do if I can't stay away?
I can't help getting closer than we're meant to be
'Cause I can't stay away from you, no
I can't stay away
I can’t stay away from you, no
I can’t stay away


Vi slutade med en av de stora. Både filmhistoriskt och bokstavligen. Lazy Moon heter melodin som Oliver Hardy sjöng. 


Nu ska jag åka o köpa Allas Veckotidning innan butiken stänger. Byabutiker har inte öppet så länge. En kompis är med denna vecka :) 

Redigerat. Tidningen fanns inte... Maria säger att det är ett lotteri vilka tidningar de får. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards