Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 16 juli 2022

Melodikrysset v 27, 2022

Av Kvasthilda - 16 juli 2022 11:14

Inser att det här är första lördagen jag löser krysset hemma på många veckor. Letade förra veckans krysssfil bland mina textdokument men inser att den ligger på Lapptoppen. Eller nä. Filen ligger på en extern hårddisk jag alltid har med mig, men det fanns ingen genväg, vilket brukar ligga kvar i flera veckor. Semester. O ändå känns det som att man varit hemma i fler veckor redan. Har jour idag så blev lite fundersam när jobbmobben ringde med ett okänt mobilnummer, men då jag har jour svarade jag. "Hello? Hello?". Svarade inte personen utan la bara på. De enda som ringer mig på jobbmobilen är personalplaneringen, chefen och någon kollega. Ingen av dem talar engelska med brytning. Sååå.. Än sitter jag hemma och kan förhoppningsvis även kryssblogga i lugn och ro. Så här ser då min lösning ut idag...: 


Bara få va mig själv är rätt skönt och så är det ju idag - och oftast under arbetstid också.

Jag ska bara vara mig själv
Ba va, bara få va mig själv
Jag ska bara vara mig själv
Ba va, vill bara få va mig själv

Laleh sjöng. 


Men om man träffar någon kan man ju tänka sig att Det bultar och det bankar. Den låg på Svensktoppen under tidigt sjuttiotal, med Schytts


Every breath you take
And every move you make
Every bond you break
Every step you take
I'll be watching you
Every single day
And every word you say
Every game you play
Every night you stay
I'll be watching you

Melodin som är en kärlekssång fast den var långt från det. Every Breath You Take med The Police. Sångaren Sting skrev den efter uppbrottet från frun. 


Vi tar en tripp till Turin, Italien och lyssnar på det underliga vinnarbidraget från Ukraina, Stefania


Resan går vidare ut på stora hav där vi får ett Möte i monsunen med kompositören själv, Evert Taube

Vi mötte ett skepp I den svalkande monsun
Där vi ångade mot Röda havet opp
En fullriggare det var och dess namn var Taifun
Som nu segla från Ostindien till Good Hope


Bamse var också ute och åkte båt i en av alla sina filmer. Hans berättelser återgavs av Gretas farfar... jo, för det var ju viktigt att nämna henne. Olof Thunberg heter han och jag har för alltid hans namn förknippat just som berättarrösten i Bamsefilmerna. 


John Fleming Olsen sjöng på tyska, Deine Mutti (tyska är inte mitt gebit), men vi har hört den på englska med The Jackson Five och den hette då Blame it on the Boogie. Den är inte ett original av Jacksons, men den skrevs av en Mike Jackson :D 


Nu är den förbannade sommaren här,
en obeskrivlig plåga.
Svettig och dammig och slö och tvär,
torteras jag av sol.
Hur sommarn kan vara så populär,
det är för mig en fråga.
Jag pustar och flåsar med stort besvär
bland sippor och viol.

Men ja. Bengt Sändhs Vals om sommaren. Underbar! 


Vi tar oss in på ett gammalt jazzhak och får höra en instrumental version av en låt som skrevs på tjugotalet till en av Fred Astaires många filmer. Eller.. Den var med i en av hans filmer i alla fall och vi har under 80-talet hört den med Taco. Inte maten utan en artist med det munvattnande artistnamnet. Puttin' on the Ritz


Under de år IDOL visades på teve fick såpass en stor artist som Erik Segerstedt en känga för att han gav sig på Göteborgs hjärta i en tolkning av Känn ingen sorg. Klara Klingenström gjorde det med den äran i Håkan Hellströms Nu kan du få mig så lätt

Vem kysste Elin bakom ryggen på Marie
Var det den store poeten som hon var förälskad i
Finns det en plats i hennes värld för två
Snälla skicka ett vykort för jag undrar så


En ledtråd väl värdig en Eldemanefterträdare. Vi hörde en spansk(?) låt som i original innehåller en siffra. Det var The Beatles Eight Days a Week (låter som Kiruna om vintern, vi har snö 13 månader om året).

Hold me, love me
Hold me, love me
I ain't got nothing but love, babe
Eight days a week


Eight days a week
I love you
Eight days a week
Is not enough to show I care

För krysset översätter vi siffran till en svensk åtta


Och nittonhundranittioåtta slog Meja igenom med sin All 'bout the Money. Tiden går. Och pengarna rullar. Inteminst idag när hela världen drabbas av inflation. 


Mardrömmar all around. Är du vaken, Lars? Vi hörde hela Sveriges lilla mamma, Gullan Bornemark. 

E du vaken Lars?
E du vaken Lars?
Har du tvättat händerna, tvättat händerna?
E du vaken Lars, e du vaken Lars?
Och har du borstat, har du borstat tänderna?

Mmmm. Nog så viktigt! Det är ett himla krig jämt, att få barnbarnet att ta sig tiden att borsta gaddarna. 


O med det ska jag gå o borsta mina. Har inte hunnit efter frukosten, då den intogs i samband med dagens kryss. Hoppas ni har en fin dag. Hörde att regnet slutade vid kommungränsen. Här vräker det ner. Önskar att det kunde regna på andra sidan huset också, så jag kunde slippa se mina skitiga köksfönster. Nåja, det är vad det är. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards