Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 3 september 2022

Melodikrysset v 35, 2022

Av Kvasthilda - 3 september 2022 20:24

En lång dags färd mot... stugan. Vi har lämnat Dalarna idag, Maken och jag efter Svågerns begravning i veckan. Vi har haft en fin vecka, omständigheterna till trots. Satte oss i bilen kring halvtio så jag har löst krysset medan vi åkt. Inga konstigheter idag och jag tyckte nog att Anna Charlotta gjorde ett bra kryss idag. Snabbgenomgången gjorde dock skäl för namnet, den var blixtsnabb. 

Ska se om jag kan tyda noteringarna jag gjorde i mobilen, för min lösning idag. 


Vi började med en varulv i America. Nej. En Britt. Fast inte. 

We're the kids in America (Woah)
We're the kids in America (Woah)
Everybody live for the music-go-round

Kim Wilde


Vi ställer oss frågan, Kan du tänka dig honom utan hår? Jag kan det inte. O detta med Karl Gerhard.  


En stjärnsmäll sen fick vi veta. Jag tänkte stjerneskud, men  det var nåt mer avancerat än så. Filmmusik från 1976. Star Wars förstås. 


Sen slog AC till med en kvadruppel. Fast inte så svårt, ett par namn bara. I en duett hörde vi Om du lämnade mig nu o de som sjöng var förstås Lars Winnerbäck och Miss Li

Charles Clark sjöng för nästa kryssadress.

Row, row, row your boat
Gently down the stream,
Merrily merrily, merrily, merrily
Life is but a dream

Charles hade några fler verser än vad den "trad" vistexten visar någonstans på webben. Det räcker dock, för vi översätter första ordet till till ro


Skönt att höra att AC använder samma artister som Eldeman. Man känner sig lite som hemma.

And I want to wake up with the rain
Falling on a tin roof
While I'm safe there in your arms
So all I ask is for you
To come away with me in the night
Come away with me

Det var förstås fina Norah Jones som sjöng. 


So give me love and give me compassion
Self-forgiveness and give me some passion
I'll love you even if you don't love me
Ooh ooh
I'll love you even if you can't love me

Det är en del av texten till Angel med First Aid Kit och gruppen består av systrarna Johanna och Klara Söderberg. 


Systrar är de inte - utan mor och dotter, Alice och Titti Babs. De sjöng sin Droppen Dripp och Droppen Drapp. Som effekt sjöng de om varann vilket ger ett intryck av eko


Vi går från Babsjazz till R'nB. 

No, you're never gonna get it (not this time)
Never ever gonna get it (my lovin')
No, you're never gonna get it (had your chance to make a change)
Never ever gonna get it

Gruppen som sjunger är kanadensiska En Vogue. 


Lite ABBA på det, med London Royal Philharmonic Orchestra (återigen en hemtam musikleverantör a la eldeman, mmm-mm-mmm som vår extradotter säger). De spelade ABBAs S.O.S


Jag är en liten gåsapåg från Skåne
En skåning som Ni vet är alltid trygg
Och fast jag är så nära sol och måne
Jag sitter säkert på min gåsarygg
Långt under mig det ligger som en tavla
Det vackraste i världen man kan se
Både skogar, sjö och strand
Blir ett enda sagoland
När man ser det lite grann så här från ovan

Jamen Edvard Persson förstås. Vi har ju rest genom halva Sverige idag, men inte åt det hållet. 


Anna Charlotta slutade sitt första kryss med Alessia Cara och hennes Scars to Your Beautiful, och vi översätter första ordet i titeln till svenska. Ärr dårå. 


Så jag måste ge henne beröm. Kändes nästan som hemma. 

O apropå hemma.... Bara så ni vet, har det kommit snö i Kiruna. Kompisen var ute med sin lilla valpflock i veckan o tassade runt i nyfallen snö. Isch. Åker hem i morgon och hoppas det försvunnit. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards