Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 17 september 2022

Melodikrysset v 37, 2022

Av Kvasthilda - 17 september 2022 09:52

Vi lägger ännu en vecka till handlingarna. Fryser o huttrar. Värmeljusen brinner lite här och där runt bostaden. Älgjaktslaget ligger inne i regn och rusk, men de har fått två tjurar i veckan i alla fall. Skönt, med lite mat i frysen till vintern. 


Vi började dagens kryssövningar med en storfilm. Enya sjöng May it Be ur Sagan om Ringen

May it be, the shadow's call
Will fly away
May it be, you journey on
To light the day
When the night is overcome
You may rise to find the sun


Felstavade uppgifter. Inte helt lätt det där. O just det här namnet är nog lätt felstavat. Smith & Thell. De tappade bort Victors h i namnet så det blev bara "Tell". De sjöng Year of the Young


Genrebyten till höger och vänster. Lennart Hellsings Det var så roligt levererades av Nanne Grönwall. 

Det var så roligt jag måste skratta
Det gick en spelande gubbe ut
Och allting dansade bort med honom
Så hela köket blev tomt tillslut.
Det var så länge sen som det hände
Men jag blev sittande där jag var.
Först blev jag morfar, så blev jag farfar
Så blev jag farfarsfar farfars – far


Svenbertil Taube sjöng en av sin fars gamla melodier - på engelska, den börjar vara nära ett sekel.... Balladen om Briggen Blue Bird. Vi slänger in hela båten i krysset. 

En helt annan båt, var Titanic och den besjöngs av Flash and The Pan i Down Among the Dead Men

And she sailed
Through the night
On her way
Down among the dead men
Down among the dead men
The band played
She sailed the virgin
She sailed the sea
Down among the dead men


Så slutade hon första halvlek med orden, "Kan ni nu ert ABC så skriver ni sångerskans förnamn...". Lite kul där då. Vi hörde Killsnack med Anna Book. 


Från Anna-pop till eurodisco med E-Type. Han satte eld på världen, Set the World on Fire


Lite Eldemanmusik på det. The Beatles. Fast på svenska. Marianne Kock fattade mod och satte svenska ord på Let it Be


Sjungande skådespelare, Ryan Gosling och Emma Stone i en duett, City of Stars.

A rush, a glance
A touch, a dance
A look in somebody's eyes
To light up the skies
To open the world and send it reeling
A voice that says, "I'll be here"
And "you'll be alright"
I don't care if I know
Just where I will go
'Cause all that I need is this crazy feeling
A rat-tat-tat on my heart
Think I want it to stay

Den hämtades ur filmen La-La Land


Håhåjaja.... Fast inte så suckande som det låter, utan definitivt mer hurtigt. En äkta värmlänning. Gunde Johansson påstod sig vara torpare han. Gulliga små byggnader, di däringa, tôrpa. 

Hå hå ja ja, hå hå ja ja
Hör va dä blåser i träa i da
Hå hå ja ja, hå hå ja ja
Dä blåser i träa i da


The Bangles var More Than Meets the Eye. Vi översätter det till svenska och skriver ögat i krysset. 


Anna Charlotta slutade med en av de roligaste låtarna ur ESC, som inte ens tävlade. Måns Zelmerlöw och Petra Mede sjöng ett nummer för att roa medan rösterna lades i finalen, Love Love, Peace Peace. De kan, de där svenska låtskrivarna. Så allergisk jag varit mot Petra Mede. Hon gjorde hela ESC-upplevelsen till något helt fantastiskt! Underbart. 


O med det avslutar jag detta. Har en skön lördag! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards