Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2022

Melodikrysset v 39, 2022

Av Kvasthilda - 1 oktober 2022 11:01

Åh. Äntligen ett klurigt kryss. Bra jobbat AC! Kliar mig i huvudet ännu över vissa svar, men har löst krysset, till en del med hjälp av MTHW på Facebook. Ska googla lite till o se om jag kan få lite kött på benen, men för nu ser min lösning ut som så: 


Vi studsar ner (nåja, från mitt perpektiv sett) till kungliga hufvudstaden. Magnus Uggla är ett riktigt Asfaltsbarn.

Sluta smutskasta city
För det är stan jag älskar
Det är stan som är min
Brogatan, Hamngatan, Stureplan, Söders höjder
Ja ta mej fan hela stan

 

Som asfaltbarn blir man galen
Om man är borta mer än en timme från stan
Som asfaltbarn blir man galen
Om man är borta mer än en timme från stan

Han sjunger givetvis om Stockholm

Hon var en gitarrspelande sångerska som slog igenom på 50-talet. Birgit Jacobson, senare Magnusson var mer känd under namnet Rock-Olga

Så Mycket Bättre. Ison & Fille hade en låt som tolkades av Miriam Bryant, Stationen, där hon sjöng om och till sin bror Nicolaus. 

För vi softar på stationen
Ingen här har cash
Du vet jag har inga miljoner
Men jag vet vem du är
En dag reser vi runt jorden
Frågan är bara när
Du vet, jag backar dig min broder tills dagen vi är där


Ur Porgy & Bess kom nästa kryssbidrag, den fina Summertime. Charlie Parker spelade. 


Jag kan hålla med Anna Charlotta om skoltryckare. Inte riktigt högstadiet då, men strax efter gymnasietiden.

And I can't fight this feeling anymore
I've forgotten what I started fighting for
It's time to bring this ship into the shore
And throw away the oars, forever
Cause I can't fight this feeling anymore
I've forgotten what I started fighting for
And if I have to crawl upon the floor
Come crashing through your door
Baby, I can't fight this feeling anymore

REO Speedwagon var ett av mina favoritband på den tiden. 


Vi flög in i sagornas värld efter det och en musikalfilm från 1939. En melodi ur The Wizard of Oz


Lite Bellman på det. Loa Falkman höjde ett glas för Bacchus och andra dryckesbröder. 


Några ord från Zara Larsson och Alesso. 

I got the words "I love you" sittin' on the tip of my tongue
Oh, I feel like
As soon as they leave my mouth, you're just gonna get up and run
You're gonna run away


Harry Belafonte. Ja, de blir gamla, alla artister. 95 år?? Han sjöng sin Day-O, eller Banana Boat Song som den också kallas.

Day-o, day-ay-ay-o
Daylight come and me wan' go home
Day, me say day, me say day, me say day, me say day, me say day-ay-ay-o
Daylight come and me wan' go home

Work all night on a drink a rum
(Daylight come and me wan' go home)
Stack banana 'til the mornin' come
(Daylight come and me wan' go home)

Den sjöngs av hamnarbetare under deras arbete med att lasta bananer. 


En saga med gulligt slut är ju Den fula ankungen. Melodin ur en filmatisering sjöngs av Mia Adolphson. 


99 Luftballons. En Eldemanklassiker. Nena


All I Do is Dream of You. Vi hörde Chico Marx vid sitt piano... 


Vi slutade med en, för mig ny artist, Christine & The Queens. Han, ja det är en kille bakom namnet, studerade vid ett par skolor i Lyon


O med det säger jag tack o hej för idag. Vad är det tjejerna säger?, Kryss o Puss. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards