Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 november 2022

Av Kvasthilda - 12 november 2022 10:00

Har legat halvvaken till o från hela natten pga detta evinnerliga blåsande. Vi har rejäla höststormar, fast vi hade hunnit få vitt och fint här med ett tunt lager snö. Det har nu blåst och tinat bort igen. Efter en likaledes rejäl hotelliknande frukost, fick jag lösa melodikrysset i lugn och ro, efter att Maken och extradottern tog en tripp med hennes hundar till skogen för att de ska få rasa av sig. Så här blev min lösning idag i Anna Charlottas bitvis kluriga kryss. (härlig påse gott och blandat i musikväg): 


Vem é som oss? Det undrade Anis Don Demina i Mellon för ett par år sen.

Vi siktar högt högt
Och duckar lågt
För ingen annan kommer nånsin bli som oss

Vi lyfter upp upp och vi går loss
Så alla shurdas är ni med
Vem é som oss

Han hamnade på en femteplats med den. 


Jag passerar platsen som gav Ronjas pappa hans namn varje gång jag åker till och från stugan, Mattisudden. Mamma Lovis sjöng Vargsången, som hon vyssjar Ronja till sömns med. Hämtat ur Ronja Rövardotter förstås. 


Så tar vi steget ut i världen och går på opera, italiensk sådan. Vi hörde Deanna Durbin sjunga ett stycke ur Verdis La Traviata från 1937. 


Ooh, that's why I'm easy
I'm easy like Sunday morning
That's why I'm easy
I'm easy like Sunday morning

Vi hörde Commodores med Lionel Ritchie bakom frontmicken. 


Nästa kryssbidrag var två-i-ett. Vi hörde Alla har glömt som en gång i tiden gjordes av Towa Carson och tjugotalet år senare tolkades av AnneLie Rydé

Alla har glömt, men inte jag
Varje ensam natt så minns jag mer
Alla har glömt, men inte jag
Jag påminns om dig av snart allt jag ser


Den oerhört vackra Clair De Lune på det. Fast i lätt jazztappning. Den skrevs av Claude Debussy. Hans förnamn hör man sällan nämnas. 


Nyhetsavbrottet gav mig nyheten att Sven-Bertil Taube avlidit under gårdagen. Han bodde i London sedan många år tillbaks och till slut gav åren med sig. Sven-Bertil föddes året efter mina föräldrar och hann inte fylla 88 år - hans födelsedag är bara tretton dagar bort. Vila i frid, du fantastiske man! 


Drömmarnas skepp. Ja, det kan ju ta en iväg på många äventyr - ungefär som Sven-Bertils far, Evert. En liten parentes.

Vindarna vaknar och vänder,
vaknar och vänder sig om,
vågorna skimrar, skimrar
av sång, av sång.

Drömmarnas skepp var ursprungligen en dikt av Bo Setterlind, men vi hörde Staffan Percy framföra den i sång. 


Syrenernas tid är över sedan länge. Syrener heter Olivia Lobatos melodi. 

Nu blommar och doftar syrener och drömmar
Vi kunde vart här med varandra igen
Vad hände med tiden?
Jag kan inte glömma dig, dig
Dig, dig


Dagens finska skiva. Laila Kinnunen sjöng en Beatlesmelodi. I  original heter den All My Loving


Vi hoppar raskt över i en annan genre. Älskade Highway to Hell. AC/DC. 


Ström är inte alltid hälsosamt. Ola Magnell fick stå för nästa ljudillustration, När jag dör

När jag en gång dör
Det verkar bli rätt snart
Då kan du känna dej stolt
För att du var så smart
Då kan du känna dej nöjd
Med vad du gjort mot mej
Då kan du sitta där och sucka
Hela livet ut och ångra dej


Vi slutar i en barnfilm. Melodin är en av Taylor Swifts många hits, Shake it Off, men i filmen Sing hör vi grisarna Rosita och Gunter sjunga den tillsammans och rösterna görs av Reese Witherspoon och Nick Kroll. 


O med det säger jag. Sjung av hjärtats röst. Ikväll kommer ett nytt avsnitt av Så Mycket Bättre och jag ska passa på att kika på det, innan gubben o Xtradotra kommer tillbaks. Ha en skön lördag! 



Av Kvasthilda - 12 november 2022 09:00


Tema nr 270 Slask

316/365


Typiskt något som sker i december, men nu kom vinterbakslaget med plusgrader redan i november - igår. Allt den fina vita snön smälte ner och hela gården blev slaskig och plaskblöt. O frös på under natten så nästintill hopplöst att ta sig till dass...  



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards