Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 december 2022

Av Kvasthilda - 3 december 2022 10:00

Lördag med Annika och jag har jour. Vi fick ett gott o blandat-kryss idag. Hon lyckades knöka in hela sju uppgifter före nyhetsavbrottet i halvtid. Så här har jag fått ihop det idag: 


Förortsungar från 2006 är en nyinspelning av en gammal film, Rännstensungar. Vi hörde en likaledes omgjord version av I min lilla värld av blommor delvis i rap, med inklippt sång från originalet i refrängerna. Ida Redig rappade. Vi söker dessutom den blomma som symboliserar kärleken, dvs rosen


Sång på italienska med Ricchi e Poveri som en gång gjorde originalet Sarà perché ti amo. På svenska har vi hört den med Perikles

(Var ska vi sova i natt?) Jag har en säng som står tom
(Var ska vi sova i natt?) En lägenhet med två rum
(Om du vill leka tafatt) Så varför slösa med tiden
Och förneka vad vi egentligen båda vill?
(Var ska vi sova i natt?) Jag har en skamlig idé
(Var ska vi sova i natt?) Ja, du kan väl följa med?
(Om du vill leka tafatt) Låt oss få det på det klara
För jag bor ju bara ett kvarter härifrån


Vi hoppar tillbaks i tiden och lyssnar till en duett med Ernst och Tutta Rolf. (o jag kan aldrig stava till "ersnt"...). I sedvanlig ordning lämnar hon inga titlar, men melodin heter Gör någonting. En uppmaning så god som någon till kryssmakerskan Jankell. 


I'll stand by you
I'll stand by you
Won't let nobody hurt you
I'll stand by you

The Pretenders med Chrissie Hynde vid micken. 


Härliga tider, Gyllene Tider. Per Gessle går o sätter sig vid en sjö någonstans och bara är. Med ett spö så kanske fisken nappar.  

Jag går och fiskar (Oh, oh, oh)
Och tar en tyst minut
Åker ut, ut och fiskar (Oh, oh, oh)
En chans att andas in, andas ut

Att använda nät är lite fusk, men bra om man vill decimera antalet rovfiskar som äter upp annan fisk man hellre vill ha.


Oj, vi hoppar tillbaks till millennieskiftet och en låt med Markoolio, Millennium Två. Han skrev den till nyåret 99/00. Tiden går. Det kaos som alla IT-folk förväntade sig kom av sig helt och alla datorer, hissar och flygplan fortsatte som vanligt. 


Las Ketchup. Joråsåatt. The Ketchup Song. Vi skriver alltså in ketchup. Hur många har inte sjungit refrängen i den utan att ens kunna texten? Klassisk feltolkning. Här är den: 

Aserejé ja de je
De jebe tu de jebere
Sebiunouva
Majabi an de bugui
An de buididipí
Aserejé ja de je
De jebe tu de jebere
Sebiunouva
Majabi an de bugui
An de buididipí
Aserejé ja de je
De jebe tu de jebere
Sebiunouva
Majabi an de bugui
An de buididipí

Med reservation för eventuell felstavning. Kan bara hoppas den som lagt in texten är ett genius... 


En ung Lill-Babs hördes sen, tillsammans med mannen som aldrig blev gammal, Owe Thörnqvist. Fast det var lite sanning med modifikation. Under hans sista Mello-framträdande satt han på en pall. Inte alltid lätt att bli till åren kommen. Aj aj aj - oj oj oj


Nästa låt tog mig tillbaks till högstadiet och min första "riktiga" pojkvän. Han introducerade mig till näste artist, men avskydde melodin som fick representera honom - låten för den breda massan. Bobby Brown. Dock älskade han Frank Zappa. Något ekivok och käftsmälltext - då i skarven mellan 70- och 80-talet. 


We don't need another hero
We don't need to know the way home
All we want is life beyond
Thunderdome

Låten som skrevs för Tina Turner för hennes medverkan i Mad Max: Thunderdome. Hon bor sedan flera år i Schweiz


Finsång och nyckelharpa med Cajsastina Åkerström och textförfattaren själv, Åsa Jinder. Av längtan till dig


Vi slutar med en lite depressiv låt. Bill Withers med Ain't No Sunshine. Låten utan refräng.

Ain't no sunshine when she's gone
It's not warm when she's away
Ain't no sunshine when she's gone
And she's always gone too long
Anytime she goes away

Här finns den inte. Knappt. Försvinner snart. Hopplöst att spela PokémonGo om man ska göra saker som kräver dagsljus. Spelet följer solens upp- och nedgång och snart är den borta i veckor, solen. Alltid lika kul när det kommer frågor i PoGO om när och hur man kan utveckla visa Pokémons. NÄ, det går inte här i december. Eler. Nä, det går inte här i juni... av samma orsak, men då att solen är över horisonten dygnet runt. 


Så Mycket Bättre ligger fortfarande på vänt. Lika deprimerande det... Fotbollen tar över allting. Eller inte? 

Nå. Tjing Baling! 



Av Kvasthilda - 3 december 2022 09:00


Tema nr 329 Utbredd

337/365


Mer sommarminnen. Det här fotade jag i juni. Lupiner är en fantastiskt fin blomma, men så jobbig. Den breder ut sig överallt där den får fäste och tar död på allt. Lupiner var mitt fotoobjekt i åtanke för förra årets tema "invasiv", men då jag hoppade av 365an även i fjol, så bidde det inte ens en tumme av den tanken. Får vara med i år i stället. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards