Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 21 maj 2022

Av Kvasthilda - 21 maj 2022 17:45

En lång dags färd mot... mellokrysset. Maken ringde i morse och hade väckt mig om inte jag vaknat före väcksignalen på mobilen. Han tänkte att jag var "vaken då det är det där pusslet". Mjo. Fast jag löste det inte i direktsändning idag. 


Vi följde med Rosa på bal för första uppgiften idag. 


Hold Me Closer kanske hon sa till sin kavaljer.

Hold me closer
Although you'll leave before the sunrise
I'll be bleeding, but don't you mind, I'll be fine
Oh, it kills me
I found the right one at the wrong time
But until the sunrise
Hold tight, hold tight

Röstfusket bredde ut sig i ESC-finalen och Cornelia blev slutligen fyra. Det skedde redan i semifinalerna så hon riskerade att åka ut helt, men fuskarna fick inte avge sina felröster så Cornelia fick gå till final där hon slutade fyra. Vem vet hur nåt hade gått utan allt jädra fusk? Det är så trökigt. För krysset ska vi ha hennes "efternamn" som är Jacobs efter pappa Jacob. 


Nästa melodi hämtades ur Toffelhjältarna, En väv av legender. Bakom den stod Ola Ström och Per Dunsö. 


Sen en av mina favoriter från skoltiden. London Calling som pappa fick leta runt hela Stockholm efter. Han köpte mig singeln med The Clash och den snurrade sen på min überbilliga skivspelare i orange plast.  

(London calling) to the imitation zone
Forget it, brother, you can go it alone
London calling to the zombies of death
Quit holdin' out and draw another breath
London calling and I don't want to shout
But while we were talking I saw you noddin' out
London calling, see we ain't got no Hyde
'Cept for that one with the yellowy eyes


Laura Paussini var en av programledarna i Eurovisionfinalerna. Hon sjöng Lei, eller She. En av Eldemans återkommande melodier i krysset. Kort och enkel att klämma in ibland. 

Lei, la tua ragione, il tuo perché
Il centro del tuo vivere
La luce di un mattino che
Che non perderai
Lei, lo specchio dove tornerai
Dove ti riconoscerai
Semplicemente come sei
Uguale a lei


Spotnicks spelade en gammal Tommy Nilsson-låt, En dag


En klassiker på det. Tears for Fears med sin Everybody Wants to Rule the World. Jodu. Som världen ser ut idag så. 

Most of freedom and of pleasure
Nothing ever lasts forever
Everybody wants to rule the world


En annan "klassiker" är Jules Sylvain - och Ernst Rolf. Han brukade sjunga texten till nästa melodi - som vi inte fick höra. Hade blivit lite för enkelt då... Jag är ute när gumman min är inne


San Fransisco Bay Blues på det.

I ain't got a nickel and I ain't got a lousy dime
She don't come back, think I'm going to lose my mind
If she ever gets back to stay, it's going to be another brand new day
Walking with my baby down by the San Francisco Bay

Eric Clapton spelade gitarr och sjöng. 


Tomas Blank och Göteborgs symfonietta tog nästa kryssadress som var vid en skånsk landsväg. Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv...


Man on the Moon, inte med Benji, utan med R.E.M

If you believed they put a man on the moon
Man on the moon
If you believe there's nothing up his sleeve
Then nothing is cool


Vi slutar med en annan yngling det går bra för, Newkid. Han sjöng Helen Sjöholms melodi i Så mycket bättre, Du måste finnas och dedikerade den till sin mor. 


O med det avslutar jag dagens kryss. Ett skift kvar, sen går jag på långledighet. Ser verkligen fram emot det. 



Av Kvasthilda - 21 maj 2022 09:00


Tema nr 208 Näver

141/365


-.





Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards