Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 juli 2023

Av Kvasthilda - 15 juli 2023 10:59

Annika är tillbaks, så Anna Charlotta har fått lite ledigt. An ders Eldeman ska visst Sommarprata idag. Se där. Måste nog leta upp de där poddarna snart. Även förra årets. Nå, till dagens kryss då och min lösning av detta. 


*C'est la vie* säger Siwan och smuttar på sitt femte glas vin. Sylvia Wrethammar. Originalet var Chuck Berrys You Never Can Tell och hördes i filmen Pulp Fiction, en film  jag inte sett... 


Nästa mångsysslare tillhör en av Sveriges mest älskade familjer - i generationer. I alla fall är det en av de mest omtalade, på gott och ont. Många är känslorna om familjen Wahlgren. Jag gillar dem. Idag hörde vi Bianca sjunga Den blomstertid och vi skriver BI i krysset för hennes initialer. Hon har ju pappas efternamn, Ingrosso. 


Vet inte varför det var så viktigt att lägga in svenska stavningen på Michael Bublés hemland, men vi skriver väl Kanada då. Trodde Annika skulle ha v10 till något, men så blev det inte. Bublé sjöng Everything, om sin kärlek till Emily Blunt, som skrev låten. 

And in this crazy life, and through these crazy times
It's you, it's you, you make me sing
You're every line, you're every word
You're everything


Lite sommar på det. 

Och smultron det gör jag åt barna
För det tycker jag dom kan få
Och andra små roliga saker
Som passar när barnen är små

 

Och jag gör så roliga ställen
Där barnen kan springa omkring
Då blir barna fulla med sommar
Och bena blir fulla med spring

Ida


Så hör vi en Mellovinnare. Unge Frans med sin If I Were Sorry


Totalt genrebyte. O ja. Vem kan sitta helt still till Miami Sound Machine när de drar igång sin Conga, med Gloria Estefan i fronten? 

Come on, shake your body, baby, do the conga
I know you can't control yourself any longer
Feel the rhythm of the music getting stronger
Don't you fight it till you tried it, do that conga beat


Det där med genrebyten ja. Nästa låt stod Jan Malmsjö för, hämtat ur Den glada änkan som är en operett. Han gick till Maxim och alla fryntliga damer där. 


Kanske Runaround Sue gömde sig under någon av klänningarna där? Dions hit från 1961. 

Yeah, I should have known it from the very start
This girl would leave me with a broken heart
Now, listen people what I'm tellin' you
I'd keep away from a Runaround Sue, yeah


Annika själv tog ton för nästa kryssadress. Originalet hörde vi i radion under tidigt 70-tal, med den yngsta svensktoppsettan någonsin. Anita Hegerland och Mitt sommarlov


Ow, she's a brick house
She's mighty mighty, just letting it all hang out
Ah, she's a brick house
I like ladies stacked and that's a fact
Ain't holding nothing back
Ow, she's a brick house
Well put together, everybody knows
This is how the story goes

Hmmm. Inte den mest smickrande av texter. The Commodores


Shirley Clamp på det. Hon sjöng sin mellolåt Min kärlek från 2004 på engelska, My Love Light heter den då. 


Allt jag lova var sorg när hon kom hit in
Hon sa: "Du kan inte lova mig någonting"
Jag vet vad hon heter
Men jag kallar henne Tess
Tess
Jag kallar henne Tess
Tess
Jag kallar henne Tess
Tess
Jag kallar henne Tess
Tess

Peter LeMarc. Vi skriver in drömtjejens namn i krysset, Tess.  


Vi slutar i sagornas värld. Ur Askungen hämtades Sjung min näktergal. För krysset ska vi ha en byggnad och en persedel. För vad vore väl en bal på slottet? Prinsen bor i ett slott och han hittar hennes sko av glas och flänger land och rike runt för att hitta sin drömtjej. 


O det var det det. Nu ska vi göra oss redo för att åka till Dalhalla. Hade gärna varit där häromkvällen, när Kiss intog hela dagbrottet, men vi ska höra några ur svenska artisteliten i Diggiloo. Ska bli skoj! Var några år sen senast. Mitt jobb och hur semestern ligger sätter enorma käppar i hjulet för konserter - och det har varit några i år jag väldigt gärna velat se. Nåväl. Olika falla ödets lotter. Ha en fin lördag! 



Av Kvasthilda - 15 juli 2023 09:00


Tema nr 106 I hönsgården

196/365


En stående del av utställningarna och upplevelserna kring Falu Gruva är de olika "Familjen Eriksson"-gårdarna. Nu minns jag inte årtalet på gården med hönsen, men det borde ha varit tjugotal. En annan gård är 1958. På gårdarna kan man interagera med "familjerna" och de berättar om livet på en gård hos en gruvfamilj i gruvans olika åldrar. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards