Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under september 2023

Av Kvasthilda - 23 september 2023 17:22

Har jobbat idag, men skrev ut kryssplanen och löste det i realtid - halva på loket. Har kört tåg i tjock gröt idag - tills jag vände hem och kom ut genom Nuoljatunneln, för givetvis sken solen i Abisko. 


Den hördes inte så ofta i solsken, mer i mörka danssalar. Björn Skifs sjöng Ginger Me som vi känner mer som Krama Dej


If I used to love you baby
Ain't nothing like I'm, I'm loving you now
And if I used to wonder 'bout you baby
It ain't nothing like I, I wonder now

Daniel Lemma gjorde den till filmen Jalla Jalla


För att nästa låt ska ha nån substans behövs en kamera, eller trettio. VI hörde Lady Gaga med sin Paparazzi


Sen hamnade vi i Norrbotten, eller Lappland om man ska vara petig. Beror på vilken indelning av landet man tittar till. Allas vår Jokkmokks-Jocke sjöng sin Gulli-Gullan som handlar om två rum och kök.

Gulligullan koko som en gök
Jag bjuder dig två rum och kök
Kom älskling och gör ett försök
I mina två rum och kök

O där kom något som inte alls passar sig i min ände av världen, men Annika är från nollåttaby, så slang slänger hon in stup i minuten. En tvåa översätts till lya för krysset. 


Hon gillar rockgrupper och är det inte Metallica så kan vi få höra Judas Priset, som idag. 

Breaking the law, breaking the law
Breaking the law, breaking the law
Breaking the law, breaking the law
Breaking the law, breaking the law

Gissa vad låten heter? 


Hon avslutade första halvan med Ave Maria


Efter nyheterna (läbbiga sådana med snack om jordskred så E6 rasade) tog vi en annan europaväg o hamnade i Laxå med Towa Carson och Lars Lönndahl. Originalet gjordes av Johnny Cash och June Carter och handlade då om Jackson


Rosa o vitt. Låten heter så. Pink + White. Frank Ocean kallar sig killen som gör den, ibland tillsammans med Beyoncé. 


Nästa uppgift var nog lite krystad. Lizette Pålsson sjöng Mer än en dröm som är hämtad ur tredje filmen om Askungen, Det magiska trollspöet. Vad vi skulle hitta att fylla krysset med var en plats och något för det lyckliga slutet av filmen. Ja. Första filmen, ja. Inte tredje. Väl? Har iofs inte sett den, så jag ska inte uttala mig tvärsäkert. Askungen gick hur som helst på bal och tappade sin sko i glas. 


Sen knyter vi ett gult band kring en gammal ek

Whoa, tie a yellow ribbon 'round the ole oak tree
It's been three long years
Do ya still want me? (Still want me?)
If I don't see a ribbon 'round the ole oak tree
I'll stay on the bus, forget about us
Put the blame on me
If I don't see a yellow ribbon 'round the ole oak tree


9 to 5 på franska. Renée Martell, hette hon så? Hur som. Damerna i filmen jobbar och sliter för sin lön


Vi slutade med Baby-Twist. Stikkan Anderson hade med sig "Lillan Anderson", eller dottern Marie då, på skivan. Hon är gift med Tomas Ledin så vi skriver ML i krysset. 


O det var allt för den här veckan. Tjing baling! 



Av Kvasthilda - 23 september 2023 09:00


Tema nr 228 Rönnbär

266/365


Är ett konstigt år i år, för rönnbären. Vissa träd har inte ett enda bär, medan andra dignar under klasarna. Mitt go-to-träd har inte ett enda bär i år. Inte ett... Kanske blir en bild för ett annat tema av den, då vissa blad har bytt färg. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 22 september 2023 09:00


Tema nr 130 Kaskad

265/365


Storforsen.





Några bonusbilder på det. 


Dessa vattenkaskader är ett fall längs Ofotenbanen som kallas Brudsløret. Dvs "brudslöjan". O i ett bröllop faller kaskader av tårar på gästerna. Inte helt lätt att fota i rörelse med en gammal iPhone, men det är rätt vackert. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 21 september 2023 09:00


Tema nr 340 Vinterståndare

264/365


Fotat nu på morgonen. Kan ju få bättre vinterståndarbilder kring stugan senare i höst/vinter, men med tanke på att Bore slagit rekord med årets första snö i Kiruna, tog jag med mig mobilen ut efter att ha skottat garageuppfarten så jag får ut min bil för att få på den vinterdäck... Veckans onödigaste jobb. Snön försvinner troligen före helgen igen. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 20 september 2023 09:00


Tema nr 278 Stjärnglans

263/365


Första jaktveckan i stugan gav oss flera regnbågar och norrsken. Nu hade jag bara min gamla iPhone att tillgå, så bilderna blev vad de blev. Men.... De bästa bilderna är ju de som  faktiskt tas, så ja. Så får det bli.

Största "stjärnan" på himlen här är Jupiter. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 19 september 2023 09:00


Eget tema nr 21 Tack och hej

262/365


Anne-lie Rydé var med i årets Diggiloo-uppsättning - och under hösten lät hon meddela att hon skulle sluta uppträda. Så kul att i alla fall fått se henne live en gång. Vår egen rockdrottning. 

Här sjunger hon Alla har glömt eller möjligen Segla på ett moln, men nä, Anne-Lie, vi glömmer dig inte :) 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 18 september 2023 09:00


Tema nr 204 Porslinskatt

261/365


Nja. Inte porslin per se. Det roliga är att jag före jul, lämnade en hiskelig porslinskatt till återvinningen så jag har klurat på var man hittar porslinskatter. Jag har katter i glas och katter i trä, och en alldeles äkta pälsklädd kattjej med eget namn, men inga i porslin. O inte den här heller... Varken min eller porslin. Den är gjord i någon form av kompositmaterial. Men jag gillar den jadegröna, lilla tjocka katten med kinalook. Den sitter där som en tjock liten buddha. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 17 september 2023 09:00


Tema nr 16 Bilar med drag

260/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards