Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 december 2023

Av Kvasthilda - 2 december 2023 10:57

Tjejerna är live idag igen, i Vara den här gången. Skämten haglar. Men fortfarande ingen bricka till mig. Bah. 


Dagens kryss börjad med en julvisa. Vi är ju inne i december och julmusiken börjar öka i radion. Nu kan ju jullåtar spelas i juli om så är, i Melodikrysset. Hur som. Vilket län kommer musikanterna ifrån? "Vi äro musikanter, allt ifrån Skaraborg". Ett län som inte finns, sa Anna Charlotta. Det ingår i Västra Götaland idag. 


Scatcat-gänget håller till i Paris. Alla snubbar vill ju vara katt.

Alla snubbar vill ju vara katt
För att en katt är alltid katt
Ja, katt för sin hatt

Den kommer ur Aristocats. Förstås. 


Så sitter vi på Ålderdomshemmet igen. 

...Och håller hand på Ålderdomshemmet
Är kanske lite rynkiga och grå och hör något sämre
Men ärligt talat det finns ingenting på jorden som jag gör hellre
Än att sitta där en dag med dig på Ålderdomshemmet
Och ser tillbaks på sommarnätter
Som vi ska dela hädanefter
För det vi gör nu
Blir våra minnen sen på ett Ålderdomshem

Miss Li


Lill Lindfors sjöng Evert Taube. Oftast är Nocturne instrumental, men det finns en text, Sov på min arm


Sen kom lite Annikahumor. Vi hörde Jakob Hellman med sin underbara 80-talslåt, Vara vänner.

Och bara, bara vara vänner och tala om allt
Vi kan väl tala om allt men vi ska
Bara, bara vara vänner
Tala om allt, vi kan väl tala om allt med varann

80-tal är nästan på håret. Den är från 1989. 


Radiosymfonikernas Bengt Rosengren spelade för nästa kryssadresser. Vi hörde Stilla Natt och hans instrument är en oboe


Jag vill vara din, ska du veta
Bara vara din, Margareta
Står här vid din dörr, kär som aldrig förr
Men vågar inte ringa
Pulsarna de bränner så heta
Känner du som jag, Margareta?
Blickarna du gav, gav du dem som svar
Eller ej?

Underbara Sten & Stanley


Vi hoppar in i Mellon. Jag hade helt glömt den här låten, men den tävlade 2015. Gick till final tillsammans med Jon Henrik Fjällborg, men har ändå farit ur mitt minne. Kanske den inte spelas så ofta i radion? Don't Stop med Isa


Lokalkändis på det. "Composer in Residence" är hennes titel just nu. Vem o var, vaddå? En googling gav mig svaret. Lina Nyberg (har en bekant som heter så, men det är definitivt inte hon, då hon är lokreparatör) blev utsedd till just Composer in Residence hos Bohuslän Big Band (Wikipedia). Staden vi söker är förstås Vara


Fråga stjärnorna. Det kan man också göra. Cajsa Stina Åkerström. 


Flyger bland stjärnorna? En mobbad liten kille med gigantiska öron sökte vi sen.

Du är fin, du är bra
Vill att du jämt är glad
Hela världen ska bli din
Gråt inte mer, lillungen min

Han lärde sig så småningom flyga med sina öron. Dumbo


Veckans kryss avslutades med en trio damer, Kikki, Bettan, Lotta. Mer Mello. Vem é de' du vill ha? Ja, vi vill ha Bettan till krysset. 


Nu ska jag se Så Mycket Bättre. Hörde en intervju med Pär Wiksten häromdagen och han pratade om sitt "flännar" och "flännagock" som han beskriver sig om. Det är västerbottniska och jag har hört det några gånger bland stuggrannarna - som kommer från Jörn liksom Pär. Idag kommer Marit Bergman och gänget är väl i och med det komplett? 



Av Kvasthilda - 2 december 2023 09:00


Tema nr 332 Videung

336/365


Liiite fel årstid för det...



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards