Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2024

Av Kvasthilda - Måndag 29 april 09:00


Tema nr 352 Vägg

120/366


En är en äkta skiffervägg, en är en tapet.




Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer: 


Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind


Barbro Skinnar tog sig an en amerikansk låt, Din heta eld heter hennes version av Johnny Cash låt Ring of Fire


Sen det som jag blev sådär hmmmmmm över. Alice Tegnér är den som "alltid" stått för Bä Bä Vita Lamm, men den översattes faktiskt till svenska av, ingen mindre än August Strindberg. 


Vi byter genre och lyssnar till ett par svarta damer som sjunger om en Black Woman, Judy Mowatt och Joy Tulloch. Musikstilen som efterfrågas är reggae


Så går vi på operett och lyssnar till Erland Hagegård och Ann-Marie Aruhn i Låt oss liksom svalorna som är en del av Csardasfurstinnan


Hey, I just met you and this is crazy
But here's my number, so call me, maybe
It's hard to look right at you, baby
But here's my number, so call me, maybe
Hey, I just met you and this is crazy
But here's my number, so call me, maybe
And all the other boys try to chase me
But here's my number, so call me, maybe

Carly Rae Jepsen. 


Eva Dahlgren var först ut efter nyhetspausen. Kom och håll om mig


Dagens roligaste uppgift. Vi hörde ledmotivet ur Dynastin/Dynasty och AC efterfrågade en viktig modedetalj från tiden. Ja, precis inget var så framträdande under 80-talet, som axelvaddarna som breddade axlarna till max på alla. 


Sous le Pontes de Paris. Vad har nu de tre herrarna Domingo, Carreras och Pavarotti gemensamt? De kallas De Tre Tenorerna. 


Kameraklick en masse. Pavarotti, nej Paparazzi... Girls on Film. Duran Duran


Cornelis Vreeswijk och Monica Törnell brukar kunna berätta historier med sina texter och i denna korta melodi inte minst. CA sa att den är cirkus en minut lång, Telegram för en bombad by

Jag skulle bra gärna vilja veta
Varför vårt hus inte fick stå kvar
Jag skulle bra gärna vilja veta
Vad dom har gjort med mor och far

Kan någon människa ge ett svar

 

Dom sa att huset låg mitt i vägen
Låg mitt i vägen för en soldat
Det var en omväg på några steg
Men istället slängde han en granat
Hur kan en människa bli så lat


Jadu. Den lilla människan. Det var ju även Goliat som Lalehs låt heter. David Silva tolkade hennes låt. 

Vi sa, "Vi ska ta över
Vi ska ta över världen
Vi ska bli stora
Vi ska bli mäktiga, ha, ha
Och vi ska göra jorden hel
Ja, vi ska göra vattnet rent
Ja, vi ska aldrig skada varandra mer
Och vi ska slåss, ja, vi ska slåss mot Goliat (Goliat)
Så tro på mig för jag vet att du är modigast"


Lite 70-tal på det. Ann Peebles. 

I can't stand the rain
Against my window
Bringing back sweet memories
I can't stand the rain
Against my window
'Cause he's not here with me


O med den regnskuren säger jag tack o hej för den här veckan. 



Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


Eget tema nr 21 Borst

119/366


Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o grannt mot den malmdammsskitiga snön. "Borst" kan man ju kanske tolka på fler sätt, så så fick det bli. 
Den påminner lite om tussilagon från igår, visst? Fast det saknas ju mittendelen isf. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35

Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ha tagit med mig'. Med lite tur hinner jag kryssblogga i morgon kväll. AC har halvtid just nu och det har inte varit så svårt hittills. Bara lite konstigt. Alice Tegnér säger jag bara.
Nå. Återkommer när jag kan.


Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


Eget tema nr 20 Tussilago

118/366


 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


Tema nr 3 Alldeles nyss

117/366


... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


Tema nr 91 Genomgående

116/366


-.



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


Tema nr 97 Guldvatten

115/366


Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.
Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med solens kvällsstrålar över Rombaksfjorden häromkvällen.

iPhone lämnar alltid en grön spökprick i sido-/motljus. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards