Direktlänk till inlägg 7 maj 2009
Tänk att vissa ord ska vara så svåra att stava - eller uttala.
Kom in på detta genom pseudonym. Kan vem som helst snubbla på. Både tangentvis o tungvis.
Och varför i fridens tider det heter dyslexi?? Finns det något en dyslektiker inte kan få till, är det väl stavningen på dessa ord som beskriver dennes tillstånd??
En kompis till mig (tyvärr bortgången för några år sedan, i en olycka) hade problem med ett ord en gång. Han skulle beskriva en person. Hon är biblo... bibol, bibl... äh, en sån där som jobbar på bibblotek. Inte lätt det där. Bibliotek eller bibliotekarie har lite tungvrickarstatus.
En av våra lärare hade stora problem med ett av våra SÄO-begrepp; Baliskongruensfel. (Känn på den du!) Han sa alltid baliskonkurrensfel. Visserligen konkurrerar balisen med signalen och fel uppstår i ATCn, men det är inte rätt och JTF-termen idag är Balisöverensstämmelsefel. Många ord är utbytta. Som jag skrev, Begrepp kallas idag Termer. Många tavlor och skyltar är signaler. När man äntligen lärt sig att det heter tavlor på järnvägen, det som heter skyltar efter vägarna.... ja då ändrar de hela konceptet och de blir signaler! Det är de skyltar och tavlor som ger ett besked i ATCn (Automatic Train Controll) - vår lilla autopilot. Föraröver-vakningen som håller koll på att vi gör rätt och stannar tåget om vi exempelvis somnar.
Annars är våra säkerhetsbeskrivningar fulla av krångliga tungvrickarod. Långa, sammansatta ord som får vilken särskrivare som helst att tappa andan av över-ansträngning.
Dvärgsignalsluttavla.
Vägkorsningsförsignal. Den kan dock förkortas till V-försignal och heter i JTF Vägskyddsförsignal. Vet inte om det är så mycket lättare att säga just vägskydds-försignal än vägkorsningsförsignal, men v-försignal är klockren.
Växlingsdvärgsignal och Medgivandedvärgsignal. Långt o krångligt.
Lite som
Sex laxar i en laxask,
eller
Sju sjuksköterskor skötte sjuttio sjösjuka sjömän.
Stoppa pepparkorn i en kopparpanna.
Packa pappas kappsäck.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|