Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2009

skogens skafferi

Av Kvasthilda - 6 augusti 2009 10:04


Usch vad trist. Jag är så avundsjuk på alla som kommer ut i skog o mark o plockar alla gula kantareller just nu. Finns kopiösa mängder i år. Men inte här. Det enda vi har i fungusklassen är björk-o sandsopp, riskor av olika slag och diverse småkremlor. En o annan storkremla kan man väl hitta om man åker iväg en bit (besvärligt för körkortslösa jag då). O gråsvarta biskopshattar. De enda jag sett på bild har varit bruna, våra är gråsvarta. Grå fot med svart hatt (är det sån't som kallas huvudfoting??).  Åsså har vi förstås en miljard andra oidentifierade svampar o alla sorters flugsvampar (röda, gula, bruna...). Men INGA kantareller. Vare sig gula eller trattisar. Hoppas SysterYster sköter sig o plockar MASSOR i år så storasyster kan få sig lite svamp också.


Idag har jag sett dessa:


 

Björksopp & Skäggriska


En av mina fd ryska arbetskamrater brukar plocka pepparriskor. De lägger in dem i nån saltlag. Ungefär som man gör med gurka. Det är nåt typiskt finskt/ryskt.



 
 
Elisabeth

Elisabeth

6 augusti 2009 10:58

Man kan hitta mycket gott och matnyttigt i naturen. Har ärligt talat inte plockat svamp så ofta men en gång för några år sedan var jag och mina föräldrar till en liten ö i sjön vid stugan och jag har en bild på läckerheterna, dvs. kantareller. Ska se om jag hittar den i mina "fotogömmor".

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Mofs..helt enkelt

Mofs..helt enkelt

6 augusti 2009 16:35

Uäääkkk den inläggningen av svamp lär vidrig.

http://mofs.bloggagratis.se

 
Berith

Berith

6 augusti 2009 17:37

Nog för att jag är ute mycket i skog och mark , men plockar svamp det gör jag inte...jag är urusel på svampar , så det är säkrast att låta bli ;)

Ha en skön afton och en mysig kväll !!
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards