Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2009

stjärnfall

Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 18:11


Gladan pratar om meteoritregn idag :-) Bästa regnet av alla.


Det är något av allt det, det forskas om på min gamla arbetsplats.

Professor Asta berättade en gång en historia om stjärnfall. Hon höll ett föredrag om meteorer och meteoriter och pratade samtidigt om rymdfärder och en massa annat.

Det är så att tossibesöken i rymden görs i ett stängt utrymme med selar för att du - och dina exkrementer inte ska fara vida omkring i rymdfarkosten. Du fäster helt enkelt rumpan mot en sugtratt! Denna sug tar hand om allt det din kropp behöver bli av med (svårt att krysta in outer space där du inte har nåt som håller emot). Dessa överblivna "matrester" hamnar så småningom i en "påse" som tillsluts med vacuum. Jaja, var ju det där med tyngdlöst tillstånd.

För att sedan göra sig av med detta, kastas det helt sonika ut i rymden. Det fryser omedelbart. Gravitationskraften drar sedan denna "påse" mot jordens yta (om den befinner sig nog nära, annars far den runt i tyngdlöst tillstånd i eviga tider, eller tills den drattar ihop med nåt annat i rymden). Vad händer då? Jo, när säcken far genom atmosfären brinner den upp. Skulle du då titta upp mot exakt den platsen, ser det ut som stjärnfall.

"Så tänk på det nästa gång ni ser ett stjärnfall", sa Asta. "Det kanske är nåt helt annat!"


Anna Fjellström, P4 Norrbotten sa en gång: "Professor Asta informerade om att det varje dag faller ner ca 44 ton meteormassa på jordklotet och jag drog slutsatsen att det kan förklara några dammansamlingar i hushållet."


 
 
GladaKatarina

GladaKatarina

12 augusti 2009 19:53

HHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

Den där Asta måste man ju bara älska! :-D

Ah, du hittade egen ASCII-sida! Good girl! Hann inte... Och din är bättre än min, så nu har jag bytt! :-D

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

12 augusti 2009 20:15

Ja, detta med rymden har alltid fascinerat människan och jag är inte något undantag. Har några böcker om astronomi. Skulle inte ha något emot att se ett stjärnfall. För även om det alltså INTE rör sig om stjärnor. Det skulle väl i så fall vara lite som att vår sol skulle "trilla ner" eller nåt, för Solen är ju en stjärna, men den är så "nära" så vi upplever den inte så. Men vad man än kallar saker och ting här är det intressant.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

12 augusti 2009 20:49

Professor Asta är en underbar människa. Kul (finsk) humor :-)

 
Ingen bild

Elisannw

12 augusti 2009 21:16

Jo, just ja... Lite kuriosa kanske.. Men min engelska kusins första barnbarn heter Asta och föddes för fem månader sedan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards