Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009

Ettöreskyrkan

Av Kvasthilda - 18 augusti 2009 19:43


Det här är bilder av Gellivare gamla kyrka, även kallad Lappkyrkan eller Ettöreskyrkan och strax efter färdigställandet Friedrich kyrka, då det var regerande konungen vid tiden. Kyrkan byggdes på 1700-talet och blev klar runt 1755. Den hade hundra platser och besöktes mest av de lappar som bodde runt Kaitum. Det upptäcktes dock att kyrkan behövde fler platser och man byggde så ut den åt ett håll, med ca femtio platser till. Denna utbyggnad kom att kallas Kaitumvrån, då Kaitumsamerna valde att sitta där.

Klockstapeln byggdes vid sidan av kyrkan och var väldigt provisorisk. Så småningom byggdes vapenhuset med ett torn, i vilket klockan sattes upp sedan.

Kyrkan används idag bara sommartid och då mest till bröllop eller dop och är Gällivares äldsta bevarade byggnad i bruk.


När jag var förbi där, en stekhet dag i min svarta föraruniform, höll den på att målas. Eller snarare tjäras. Vapenhuset stod näst i tur och syns enligt bilderna behöva det. Själva kyrkbyggnaden var svart och fin (brun i solen) och takspånen likaså.

Staketet runt kyrkogården är byggt i timmer. Stort och klumpigt och oerhört charmigt! Vassara älv rinner nedanför kyrkan.


 


 

 'Kaitumvrån' syns bakom predikstolen på nedre högra bilden.


 

 Orgeln har det enda elektriska ljuset i kyrkan.



Dopfunten - en gammal stock. Dopskålen som inte är där annat än när den används är gjord i silver med ett kors av järnmalm i botten. Gällivare kyrka byggdes efter att de hittat malm även i Gillevara.


 


Predikstolen är målad av en Piteåkonstnär. Porträtten ska föreställa de fyra evangelisterna, Matteus, Markus, Lukas och Johannes, men jag ser bara tre bilder, fjärde bilden fick jag inte med, den sitter vid trappen!


 
 
Elisabeth

Elisabeth

18 augusti 2009 20:34

Ser ut osm en gammal fin och genuin kyrka. Vackra bilder också. Intressant med den svarta färgen som blir/ser brun ut i sol. Det skrev du ju också häromdagen men då handlade det om något mjukt och gosigt...

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Dante

Dante

18 augusti 2009 21:07

Fan vad jag gillar dina foto! Oavsett motiv så får du till det där lilla extra!

http://dante.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

18 augusti 2009 21:17

TACK Dante! Det var fint sagt :-)))

Kram från en *GLAD* kvastis :-)

 
Berith

Berith

19 augusti 2009 08:37

Vilken underbar gammal kyrka ! =)
Ha en bra dag!
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elisannw

20 augusti 2009 18:02

Även om jag inte uttryckte mig exakt som Dante menar jag ändå precis så..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards