Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2009

Gällivare kyrka

Av Kvasthilda - 19 augusti 2009 11:26


Här är Gällivares nya kyrka. Den kallas just det också, Gällivare nya kyrka. Hade ju kunnat få ett roligare namn, men officiellt är det bara Gällivare kyrka.

Den gamla kyrkan blev för liten för den växande församlingen och en ny kyrka behövdes. Dessutom var den gamla kyrkan inte funktionell vintertid, o vinter finns det mycket av häruppe! 1879 började man bygga den nya församlingskyrkan.

Precis som Kiruna kyrka har den en speciell utformning. När jag var där (samma varma dag som jag fotoade Lappkyrkan) höll de på ett renovera, eller snarare måla kyrkans utsida. Byggnadsställningar gör inte kyrkan rättvisa!



 


 


 

Ljus och rymd. Väggarna var från början målade i en blågrön färg, men vid en renovering tog man fram det ljusa träslaget under i stället.

 


 

Predikstolen har tre timglas, som sattes dit för att prästerna inte skulle predika längre än en timme. Kristusmålningen satt i Gamla kyrkan från början, men när nya kyrkan togs i bruk, flyttades den, som mycket andra saker, upp till den nya kyrkan. 

 

Det fantastiska innertaket! Oerhört läckert.


 
 
trollpackan

trollpackan

19 augusti 2009 12:28

Ja, det var en liten blandning liksom...utsidan ser nästan österländsk ut och insidan liknar lite Jukkaskyrkan fast ljusare..hmm...

http://trollpackan

 
GladaKatarina

GladaKatarina

19 augusti 2009 13:40

Såååå vackert! Njuter i fulla drag av varenda kyrkbild! :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Skånepågen

20 augusti 2009 07:58

Mycket fin kyrka.
Påminner mig om ett Missionshus utanför Hudiksvall närmare bestämt Ströms - Bruk. Kanske för att kyrkan är byggd i trä och målat i ljus färg.

 
Elisabeth

Elisabeth

20 augusti 2009 11:33

Även om NAMNET på kyrkan inte är så roligt kanske måste jag ju hoppa med föregående. Bilderna är rent otroligt vackra. När det gäller detta med byggställningar håller jag med. Såg en del sånt igår också vid annars så vackra kyrkor, det handlade både om renovering och rengöring tror jag.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elisannw

20 augusti 2009 12:34

Ja, "klubben för felstavning"... "Hålla med föregående" menar jag förstås. "Skriver i nattmössan" tycks jag ju göra men fullt vaken är jag..

 
Johanna

Johanna

20 augusti 2009 19:10

Fint med en kyrka i trä!
Jag gillar din blogg, men hur får du så många besökare, själv går det trögt. Men om du vill kolla heter jag flower-power-and-peace! :)

http://www.flower-power-and-peace.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

21 augusti 2009 11:37

Wow, vilken UNDERBAR kyrka! Jättevacker!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards