Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2009

Melodikrysset v35, 2009

Av Kvasthilda - 29 augusti 2009 10:20


Idag sänds krysset direkt från Oskarshamn. Det brukar innebära ett ganska lätt kryss. Några fallgropar kan det ju finnas men det ordnar sig med tiden.

Anders Eldeman börjar som vanligt med små berättelser och information om Oskarshamn. Bland annat tillverkas stearinljus där. Han "känner doften av kokt stearin" säger han. "Så även ljuset kommer från Oskarshamn"... Det är förstås Liljeholmens. "Bröderna Rongedal kommer. Kan inte skilja på dem, men bra är de". Döderhultarmuséet finns här. "Man skär bara bort det som inte ska vara kvar" sa Axel Pettersson, som var Döderhultarens riktiga namn apropå hur han gjorde sina skulpturer. 

Är man trött kan man slå sig ner i en av världens längsta soffor. Den är 74 meter och har stått på plats sedan 1867.


Sedan går han igenom förra veckans kryss o skämtar till det igen... Marilyn Monroes melodi var ju Diamonds are a girl's best friend.

"Diamanter består av kol. O vita diamanter består av vitkål...."

"Fanfaren låter den här gången såhär...." Signaturen till Simpsons. Eldeman säger att de faktiskt befinner sig mitt i Sveriges Springfield. Springfield är ju hemstaden för de gula.... En liten stad med ett kärnkraftverk... Precis som Oskarshamn.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 


Dagens kryss börjar enkelt. En rolig duett. En melodi med receptet på hur man skriver en schlager. Jaha, Värsta schlagern förstås. Vi söker hans artistnamn och hennes förnamn. Markoolio o Linda Bengtzing.


En yrkesman söker vi sen. Den glade bagaren uti San Remo stad jobbar givetvis vid en ugn :-) Evert Taube skrev den en gång.


För nästa uppgift var Eldeman tvungen att ta sig ner i TV-arkivet då melodin inte finns på skiva. Finns det sån't?? Alltså melodier som inte finns på skiva...? Signaturen till en TV-serie med ett namn i titeln. Robinson.

Det är en serie jag aldrig ids följa. För mycket intriger. Må vara intriger i en påhittad TV-såpa, men när det blir på riktigt, som här... Det är inte kul. Nåja, det är ju hopklippt o bortklippt o nerklippt i all oändlighet så producenterna kan ju få till vilken vinkling de vill av lösryckta meningar.... Personer som kanske är änglar i vanliga fall verkar vara monster, beroende på hur det klipps ihop.

Jag vet, att skulle nån klippa och redigera ihop klipp o lösryckta meningar av mig o mitt liv, skulle jag låta som världens gnällspik! En av mina gamla chefer brukade säga "Kvastis, vill du nåt eller muttrar du bara". Hon kände mig såpass att hon visste att det mest var bara blabb.


Mer film. Svensk sådan. Gabriellas sång. Bettan sjöng den i TV i förrgår o nu är det Helen Sjöholm med sin fantastiska röst. Från filmen Så som i himmelen. Denna underbara, underbara film. Micke Nyqvist är med överallt. Sverige har två skådisar som syns överallt och i alla filmer. Den ena är Michael Nyqvist, den andra Helena Bergström. Jag föredrar Micke.

Helen Sjöholm spelar Eliza i My Fair Lady på Oscars. Nypremiär på torsdag. Tommy Körberg som Higgins. Jag vill se den! Skånepågen ska gå vet jag :-)


Näste man till rakning är Edvard Persson. Han var min idol när jag växte upp. Denne frodige skåning som bodde vid en landsväg och såg allt litegrann från ovan. Den senare var titeln på melodin vi hörde idag.


Nu går Eldemannen ut i publiken, träffar en Sara. "Oj, den där har vi inte haft än! O det är rätt! Vi ska ta den sen!!" (jag har också fyllt i den redan, antar att de pratar om v1.)


Nästa uppgift gäller ett artistnamn - och Sara börjar skriva. "Det är rätt! Jajaja, men vi andra kan behöva höra skivan... "
Älskade ängel med Barbro Svensson, Lill-Babs förstås.


Nyhetspaus.


Nästa uppgift spelas av Pajalahasse. "Han är faktiskt född här i Oskarshamn... Nej då, det är han inte...." Stig Olins En dag jag seglar i hamn. Eldeman har varit ute o åkt båt idag också.


"Naturligtvis som på alla torg finns det en grill, en korvvagn". Eldeman pratar med korvgubben utan låda på magen. De gör även sockervadd och Anders erbjuder sin mick.... Korvgubben löser också krysset och har klarat två uppgifter. Ett par tjejer.... Anders uppmanar publiken att köpa korv av honom för han ser lite ledsen ut. Vi har en ny korvkiosk hos oss också. Vi lokisar har rabatt där. 20% får vi på menyn. Inte helt fel när man kommer från nån resa, eller ska iväg på nån o inte hunnit kasta i sig lunch eller annat :-) O de har bra burgare!


Nästa uppgift är en snart Sverigeaktuell artist. Va? Lever verkligen Jerry Lee Lewis än?? Great balls of fire rockar loss i etern. De är sega de där gamla rock'n rollstjärnorna :-)


Nästa sång är instrumental som så många andra i direktsändning. Vad saknar de? Figurerna i melodin är de Små grodorna o de har varken öron eller svans.

Eldeman hittar sedan en liiiiiten tjej i publiken.

"Vad heter du?"

"Jag heter ...mmaa".

"Heter du Emma? Hej Emma!"

"Hon heter Hilma"

"Hilma, Hej Hilma!"

"Hur gammal är du?"

"Tlee."

Åsså får hon en blå radioapa....

"Kack"

Söta barn....!


Nästa melodi. Styrman Karlssons äventyr med porslinspjäsen. Hans Alfredsson sjunger om mannen som stoppade foten i en potta.... Storlek fyrtiåtta. Som svågern... Det är STORA fötter. O frun har foten i kläm.. i en byrålåda i en chiffonjé.


Nästa uppgift kan jag inte rakt upp o ner. Vikingarnas Tony Eriksson spelar en melodi ur vilken den svenska versionen har något ur växtriket. Två bokstäver och ett E ger mig.... ek? Kanske. Skriver det sålänge i alla fall.


Nu kommer en tjej till torget.

"Var har du vart?"

"Hemma"

"Det är dags för sista uppgiften nu"

"Jaha"

Eldeman o publiken skrattar. Nåja, det är aldrig försent. Vi har snabbgenomgången kvar.


Sista uppgiften ja. Melodifestival. Och den som Sara o jag redan fyllt i. Trodde förstås att det skulle illustreras av Magnus Carlsson, men tonerna av För kung och fosterland ger oss visserligen Magnus, men Uggla i efternamn. Nu var det ju förnamnet kryssuppgiften gällde så det spelar ingen större roll :-)


Eldeman slutar med att fråga Sara om hon fyllt i nästa veckas kryss också. Åsså går han iväg till korvgubben för att lära sig göra sockervadd.


Jaja, dagens kryss tillhör inte mina toppar, men blir bara den där växten rätt så ska det inte vara nåt problem...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards