Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 april 2010

stopp o belägg

Av Kvasthilda - 1 april 2010 23:46


Det brukar min mamma säga :-) I det här fallet är det stopp för tåg. De har transmissonsfel i Vj vilket innebär att alla tåg frusit fast där de står. Eller nä. Inte bokstavligen. En kollega sitter o väntar på sitt tåg. Förarna på just våra två tåg brukar kunna träffas en stund i björkis, annars möts man i grinden - vid infartssignalen. Man är oftast ensam i överliggningen. Idag blir det en stunds tjatter (fast med just den här föraren är det lite svårt, han är lite svårflirtad). De släpper trafiken vid midnatt. Om några minuter alltså, om allt går som det ska. Inte säkert att de hinner, men vi får hoppas. Mitt tåg är också på väg upp från Narvik så jag tar mig hem i alla fall.

Belägg ja. Det händer att vi får "beläggning" på spåret - att ett tåg lämnar efter sig beläggning... Det innebär inte att något släppt från tåget men det gör att fjärren inte kan lägga växlar och styra signaler som de ska. Har de tur kan de lägga tåg/växlingsväg genom samma växel och då kan det lösa sig när ett nytt tåg eller lok passerar. Så rätt ordföljd borde alltså vara belägg o stopp :-).


Annars då? Har ni överlevt första april? Gått på några skämt? Ett favvoskämt som ofta händer är när någon i familjen sparar tidningen från förra året och stoppar den i brevlådan på morgonen. Kan ta en stund innan läsaren fattar vad det är. Hmmm, de här nyheterna känner jag igen? Kan inte hända hos oss för vi har ingen dagstidning!

Vilket påminner mig att jag inte fick tag i Aftonbladet idag med Chokladboken..... Attans. MAMMA! Köp den.... *skickar vibbar via dotra till hennes mommo*

Handlade innan kvällstidningarna anlände Kiruna. Försökte höra med svågern om han eventuellt skulle ut igen o köpa en tidning, men han var på väg till fjällen redan. Jaja, de GÅR ju att köpa senare, men blir betydligt dyrare.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards