Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 13 april 2010

TisdagsTema - Siffror

Av Kvasthilda - 13 april 2010 00:33


Siffror, Siffror, Siffror. De finns överallt. Jag har idag valt några nytagna foton. Hade stopp i Abisko igår och tog lite bilder där. En av anledningarna var just att fota några siffror på en vägg! (tekniskt sett är det fortfarande "idag" när jag skriver det här, fast klockan har passerat tolvslaget men jag var tvungen att kolla TisdagsTemat innan jag kryper i säng).

Men för att börja från början....


Bild ett har inget med mitt tåg igår att göra, men den är där för att visa skyltarna som är hårdvaluta bland "lokofiler". Jag såg att nåt av våra Dm3-lok saknade sin skylt, men minns inte vilket lok det var nu. Sofia här är ett av de äldsta vi har. Tredje Fjärde (?) Dm3n i 1200-serien. 1207/1208. (Hmmm.... Fanns nog ingen 1203/1204, så det är nog tredje)


Det lok jag hade igår är det "nyaste" av Dm3orna, men ändå gammal som gatan.


1246/1248 Oskar i Abisko


Jag blev stående rätt länge i Abisko pga en lokskada på ett annat tåg och lokbyte i Björkliden så jag passade på att kliva ur mitt lok o fota lite. Man hinner ju inte alltid det annars :-) Abisko stationshus. Äk, Abisko Östra. Som ni (inte) kan se av siffrorna på skylten ligger Abisko 1506 km från Kungliga Huvudstaden (Jaja, Stockholm då) och 388 Meter Över Havet.



  



Men största anledningen till fotograferingen idag var alltså den här skylten. Årtalet i smide. ÄLSKAR de här skyltarna! De sitter på flera av de gamla stationshusen/tranformatorstationerna efter Malmbanan.

Visst är den vacker?



TisdagsTema



 
 
Carina - inspirera

Carina - inspirera

13 april 2010 08:07

Många vackra siffror!
Det finns många där ute...
Ha en underbar tisdag.
Kramen.

http://inspirera.bloggsida.se

 
Photo By Manka

Photo By Manka

13 april 2010 10:12

Siffror kan man ju knappast undgå att komma i kontakt med, en bra tolkning du visar upp.

Ha en bra dag.

/Magnus

http://photobymanka.blogspot.com

 
Pialotta

Pialotta

13 april 2010 11:04

Kul att jag fick följa med en liten bit på din resa:) Riktigt gammal och gedigen station verkar det som.. fullt med siffror oxså som jag kan se.. riktigt kul:)
ha en fortsatt fin dag denna solskensdag.. eller..;)

http://caffepaus.blogg.se/2010/april/tisdag-en-sif

 
Erik "Semlan"

Erik "Semlan"

13 april 2010 13:33

Attans, jag hade skrivit rätt mycket och så bara försvann det. Nåja, here we go again... Kul att se dina järnvägsnummer! Det där loket, "nytt" bland de gamla verkar inte tvättas så ofta. Lite nördig men intressant information. ;-) Kan bara hålla med om smidet med byggåret på Abisko stationshus. Läcker årtalsskylt! Kul att du noterade hur Gondolen" bryter av himlen mellan färglös och blå. Inget trix där (med graderna fick jag fylla i, de syntes dåligt). Jag gick runt vid Slussen bara för att få det att stämma. Småfarligt vid trafikerade Slussen, men jag klarade mig från att bli påkörd där jag tittade mer i kameran än kollade trafiken... ;-)
Önskar dig en bra tisdag! :-)

http://erik56.blogg.se/2010/april/siffror.html

 
Ingen bild

Kvasthilda

13 april 2010 13:49

Ja du, Semlan. Skitigt är väl bara förnamnet.
Nördinfo ja :-)) Gott om sån't i lokofilbranschen. Dock får du sällan en lokförare att erkänna att de är loktöntar. Jag tycker sån info är kul.

 
Ariella

Ariella

13 april 2010 14:02

Hej!
Många siffror finns det :)

Jadu, vampyrer är, ja, mums! Har skrivit ett inlägg som heter Vampyrer. Ja jag har läst alla Sookieböcker som kommit ut. Den senaste kommer nu i maj :) Längtar!!! Hehehe, citaten ja, de är kul!! Älskar Eric kommentarer från både böckerna och tv-serien. Tecupshuaman är min favorit :)

Kram och trevlig tis!

http://busfamiljen.com/wp

 
Camilla "Lillagul"

Camilla "Lillagul"

13 april 2010 16:18

Tjenixen !
Vilka fina sifferfoton du tagit !
Så du menar att folk stjäler lokskyltarna ??!!
Det finns visst folk till allt :)

http://camillalillagul.blogspot.com

 
Mia

Mia

13 april 2010 18:22

Åh vad härligt! Vilka siffror...det var ju både vackra och upplysnade!

http://www.matmia.blogg.se

 
Hedwig

Hedwig

13 april 2010 18:31

Wow, vilka siffror, de gamla smidessiffrorna är ju helt underbara.

http://veckanshus.stjernvall.se

 
Marie Carpe Diem

Marie Carpe Diem

13 april 2010 18:46

Så mycket siffror du hittade :-)

http://www.carpediemmie.blogspot.com

 
Xini Björnmamman Does Thailand

Xini Björnmamman Does Thailand

13 april 2010 18:51

Hej!
Fin tolkning och skylt :).
Ha det så gott!
Xini Björnmamman

http://xini007.blogspot.com

 
Carina

Carina

13 april 2010 20:42

Jättefint och roligt att se avstånd till storstan!

http://www.infingfunderar.blogspot.com

 
LissenTo

LissenTo

13 april 2010 22:18

Fint gammalt nostalgitåg, som jag minns från förr. såklart med siffror på!
Ha det gott.//Lisse

http://lissento.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards